Kdv

Oktobermama

New member
<p>Hoi! weer een berichtje van mij omdat ik hier altijd snel en fijne antwoorden krijg. Voor de dames die in de kinderopvang werken, herkennen jullie dit?<br />Dochter is 14 maanden en is naar de volgende groep van het kdv 1-3 jaar. Ze is een van de jongste/kleinste. Ze kan nog niet lopen. Ik zie en hoor dat ze niet met alles mee kan doen. Als ze buiten spelen proberen ze haar op bed te leggen voor een slaapje, ze doen zingen en baby yoga in de kring, smiddags zitten ze met zijn allen aan de tafel en is er niet altijd een kinderstoel beschikbaar en de gewone stoel is te groot  dus is dochter bezig op de vloer. Vorige keer waren ze in een kring aan het puzzelen, dochter was alleen aan het spelen. Ze is net gestart en moet erg wennen. Ik ben bang dat ze nog te klein is en niet mee kan komen. </p>
 
Hmm lastig. Is ze de enige van haar leeftijd? Als het een groep is van 1 tot 3 zullen er toch wel meer kindjes tussen 12-18 maanden oud zijn? Of blijven deze nog op de babygroep?

Ik werk op een kinderdagverblijf maar een het idee van een 1-3 jaar groep niet. Overal waar ik gewerkt heb de afgelopen 10 jaar waren er groepen van 0-4, of 0-2/2-4. Een 1-3 groep ken ik niet. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het een hele moeilijke groep is. Met net 1 jaar zijn ze nog heel klein en een kind van bijna 3 is al heel groot en heeft heeeele andere interesses. De juffen doen ongetwijfeld veel activiteiten en spelletjes voor kindjes vanaf 1.5 a 2 jaar oud, vanaf de leeftijd dat ze meer snappen en kunnen lopen. Dat de kindjes van 12-18 maanden er een beetje 'bijhangen' snap ik wel, maar is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Is er geen optie dat je kindje nog even teruggaat naar de babygroep en met 18 maanden teruggaat naar deze groep? Dan loopt ze en slaapt ze nog maar 1x en dan denk ik dat het wat soepeler gaat.

Maar aan de andere kant is het wennen ook heel normaal, alles is weer nieuw voor je kindje en dat kost gerust 2 maanden tijd voor ze daar weer haar plekje heeft gevonden. Lastig hoor. Ik zou het gesprek eens aangaan met de juffen en vragen hoe zij erover denken en wat de mogelijkheden zijn
 
Als iedereen in een kring puzzelt en je kindje speelt dan alleen is dat natuurlijk rot om te zien, maar met 14 maanden is dat ook heel normaal. Een kindje van 14 maanden kan nog niet in een kring zitten of een puzzel maken met een groep. Zullen activiteiten beginnen pas rond de 2 jaar, tot die tijd gaan kindjes zelf op onderzoek uit en kunnen ze misschien wel 1 op 1 een simpele puzzel maken, maar niet samen met 10 andere (grotere) kindjes om zich heen. Het gedrag van je kindje is dus absoluut niet gek, maar ik snap dat het vervelend is om te zien.
 
Hier hebben we inderdaad een 0-2 en een 2-4 groep. Maar de scheiding is niet heel strikt. Ze kijken echt per kindje of het toe is aan de volgende groep. Zo gaat mijn dochter van 19 mnd al af en toe een uurtje of 2 buurten op de woensdagen, omdat haar groep dan grotendeels uit jonge babies bestaat, waar zij dan een beetje buiten valt. Maar ze is nog niet klaar om helemaal mee te komen met hun dagindeling. Het beste vriendje van mijn dochter is zojuist definitief over gegaan, en die was 2+3 maanden. Eerder zag hij er erg tegenop, dus ze hebben de tijd voor wennen genomen. 
Als het niet goed gaat zou ik toch het gesprek aan gaan. Zou zonde zijn als je dochter de opvang gaat schuwen hierdoor.
 
Hier hebben ze een 0-9/12 maanden groep (de babygroep), vervolgens een dreumesgroep (vanaf redelijk efficient kruipen tot 2-2,5 jaar) en vervolgens een peutergroep tot de basisschoolleeftijd. Ik denk ook wel dat dat qua interesses en kunnen van de kindjes beter matcht en het is echt afhankelijk van wat een kindje kan of het al toe is aan de volgende groep en daar wordt naar mijn gevoel ook goed naar gekeken. Ik denk dat je zeker het gesprek aan kan gaan met de kinderopvang als je twijfelt of dit de juiste groep is voor haar. Misschien is een paar maanden langer tussen de babies wel een betere match (voor nu) of kan de kinderopvang je uitleggen waarom zij denken dat dit de beste plek is voor haar. Tegelijkertijd is het soms wel fijn voor je kindje om ook wat kinderen om zich heen te hebben die al wat meer kunnen, zodat ze zich daar ook aan op kunnen trekken. Zo was mijn zoontje bijvoorbeeld geen bijzonder snelle kruiper, maar merkte ik wel dat hij daar meer gemotiveerd raakte om het te proberen dan thuis (want lopen zoals papa en mama was nog zoveel stappen te ver dat het niet motiveerde denk ik?). Wellicht zet ze snel haar eerste stapjes en voor je het weet rent ze zo met de rest mee, al is het natuurlijk altijd afwachten wanneer dat gaat gebeuren, misschien is het volgende week, en misschien duurt het nog een half jaar. Alleen spelen is voor zulke jonge kindjes volgens mij gewoon nog heel normaal, echt samen spelen komt volgens mij sowieso pas wat later. Ik zou me er nog niet echt zorgen om maken als ze niet meedoet in de kring maar zichzelf op een andere manier vermaakt, al is het wel een beetje gek als ze als enige op de grond moet eten terwijl de rest aan tafel zit. Daar zou ik me ook niet prettig bij voelen en dat zou ik ook zeker wel aankaarten.
 
Het kan ook een fijne manier zijn om te wennen. Ze wordt niet gedwongen om lang aan tafel te zitten of met spelletjes mee te doen waar ze te klein voor is. Het lijkt mij wel fijn als ze gewoon mee naar buiten gaat. Misschien dat je zelf een buitenspeelpak mee kan geven? Dan kan ze gewoon rond kruipen over het plein zonder meteen nat, vies en koud te worden.


Gezien de leeftijd van de groep zou er wel gewoon altijd een kinderstoel beschikbaar moeten zijn. Verder zou ik het gewoon de tijd geven. En het niet als negatief te zien dat ze wat anders aan het doen is dan de rest. Dat komt vanzelf wel
 
Terug
Bovenaan