Keizersnede na totaalruptuur?

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden!

Ik ben pas 12 weken zwanger van m'n tweede kindje, maar denk toch al veel aan de komende bevalling. Zou heel graag jullie advies/mening willen over het volgende:
Bij de eerste bevalling (was bijna 2 weken overtijd) heb ik een totaalruptuur opgelopen (dus uitgescheurd tot de anus). Ik heb een helse kraamweek gehad; elke keer naar de WC gaan was opnieuw bevallen zeg maar..... Het heeft zeker 10 dagen geduurd voordat ik de trap af kon lopen.

Nu heeft de gynaecoloog de keus aan mij gelaten of ik deze keer een keizersnee wil of niet. Daar ben ik al heel blij mee; dat gevecht hoef ik dus niet aan. MAAR, ik weet nu dus niet goed wat ik moet kiezen. Want iedereen roept dat een keizersnee zo'n zware operatie is enzo. Ik kan dat dus niet inschatten.

De andere optie naast de keizersnee is om in te gaan leiden bij 38 weken in de hoop dat het kindje nog niet zo groot is (onze zoon was 4320 gram).

Wat zouden jullie doen? En moeders die al een keizersnede hebben gehad: is het echt zo zwaar? Kan me voorstellen dat een spoedkeizersnede aan het einde van een hele 'normale' bevalling ook heel anders is dan een geplande keizersnee...

Hoop dat jullie je ervaringen en mening willen delen met me!! Thnx.

Kipling

Hoi,

Een vriiendin van mij heeft bij de eesrte ook een totaal ruptuur gehad (ook tot de anus)
Bij haar tweede zwangerschap had ze eigenlijk bij de gyn moeten bevallen. maar ze is gewoon bij de   verloskundige gebleven. En is uiteindelijk, vrij gemakkelijk, THUIS bevallen!

Zonder enig probleem dus!

Het hoeft dus geen probleem te zijn om bij de tweede op een natuurlijke wijze te bevallen!

Succes bij het maken van een keuze.

Hoi mammaroos,

Wat jij schrijft heeft mij vk ook verteld. Het probleem is hier natuurlijk dat het zo KAN lopen. Maar helaas is dat dus niet van tevoren te zeggen. Dit is precies wat de keuze zo moeilijk maakt, want als je voor een keizersnee kiest, zul je nooit weten hoe het 'normaal' was gegaan (lees: misschien was het wel een supermakkelijke bevalling geworden....). Zucht... Gelukkig heb ik nog heel wat weekjes voordat ik definitief moet beslissen....

groetjes,
Kipling

Hoi!
Klinkt vreselijk een totaalruptuur... Mocht je gewoon willen bevallen dan kan t haast alleen maar  meevallen... Ik heb dus 2 keizersnedes gehad. De eerste omdat de navelstreng om t nekje zat en Ioannis abso. niet wou indalen, in week 40. Na een dag of 5 was ik weer 'normaal'.  De 2de is Billy met 35wk gehaald omdat ik steeds vreselijke bloedingen had (verkleving in baarmoeder). Na anderhalve dag liep ik weer vrij normaal en ging dag 3 naar huis alsof er nix was gebeurd. In mijn geval (heb ook andere verhalen gehoord) kan ik niet zeggen dat t zo'n zware ingreep was. (beide keren ruggeprik en pijn heb ik vrijwel nooit gehad) Mijn klein littekentje zit onder de bikinilijn. Nu ben ik 32wk zwanger van de derde (boy) en kies dit keer bewust voor een ks. Ok ik zal nooit weten hoe een wee voelt, of 'echte' pijn, maarja, dat hoeft voor mij ook niet perse hoor... Enne t resultaat is hetzelfde: een beebje, en daar gaat t ons allemaal om, toch???
groetjes,Priscilla

Hey!

Een totaalruptuur lijkt me echt verschrikkelijk. Lastig om af te wegen of je n keizersnede wilt of niet. Ik zal je   mijn ervaring met keizersnede vertellen.

Na 15 uur weeën had ik 2cm ontsluiting, dus de keizersnede was een enorme opluchting. Je krijgt dan eerst een infuus en een catether. Daarna wordt je naar de ok gebracht voor een ruggeprik. Bij mij ging dat niet erg vlotjes. De eerste anestesist prikte 3 keer mis, waarvan 1 keer in een zenuw (AUUUUW!) De tweede anestesist zette nog een keer mis en toen eindelijk de 5de keer was het raak. Helemaal verdoofd van je middel tot aan je tenen, heerlijk gevoel na die weeën.

Toen de operatie, was niks mis mee, je ligt daar rustig (wel helemaal 'high' van de ruggenprik) en je kindje wordt gehaald.
Als ie eruit is laten ze je kind even zien en wordt ie onderzocht. Mijn zoon moest meteen in de couveuse en ik kon m niet van dichtbij bekijken of vasthouden.
Na een uurtje uitslaapkamer kon ik Joris eindelijk goed bekijken en vasthouden.
Op dat moment vond ik het niet erg dat ik niet meteen bij hem was. Maar na een paar weken vond ik dit wel moeilijk.

Na de operatie lag ik anderhalve dag op bed en kon ik niks. Daarna catether eruit en zelf naar de wc. Dat valt niet mee, maar even doorzetten en meteen recht op lopen, dan gaat het wel. Na een dag of 4 kon ik weer kleine stukjes lopen en na een week of twee weer langere einden. Na 8 dagen ziekenhuis kon ik trouwens wel weer de trap nemen en in mn bed klimmen.

Moet zeggen het is wel pijnlijk na de operatie, maar het viel mij mee. Mijn kamergenoot was zo beroerd na de operatie en kon na 5 dagen nog niet normaal lopen (maar de verpleging zeiden dat ze een aanstelster is).

Hoop dat ik een beetje een beeld heb kunnen geven van  mijn kz. ik zou er zelf niet meer voor kiezen vanwege het feit dat je je kind niet op je borst krijgt na de geboorte, en de ruggenprik,  maar verder viel het me wel mee!

Groetjes

Ik had bij de eerste ook een totaalruptuur. Moet zeggen dat ik er niet zoveel last van heb gehad; de kraamzorg moest me naar bed sturen...

Nu zwanger van nummer 2... en ondanks de 'natuurlijke' tegenzin voor de bevalling (wiens hobby zal het wel worden?) ben ik niet extra bang vanwege het verleden.
Veel erger dan t geweest is,  kan t  bijna niet worden.. daar hou ik  me aan vast.  

Maar ik herinner me nog heel goed t gesprek met de verloskundige tijdens mn kraambed. Of ik er nog wel een durfde/wilde... en als dat zo was... dat ik maar rekening moest houden met inleiden rond 38wkn... Als de eerste, een meisje dat 1 dag  voor uitgerekende datum geboren is,  al niet "paste" (wat de theorie is), en een tweede meestal groter is dan de eerste, laat staan als t een jongen zou zijn..........

De gynaecoloog had daar weer een hele andere mening over; inleiden is tegen de natuur ingaan.... ???
Een keizersnee is wel heel ingrijpend volgens mij. Mijn zusje heeft er een gehad en die dacht in t ziekenhuis weer redelijk op de been te zijn, maar thuis sta je er wel even "alleen" voor en heb je meestal niet zo'n beugel boven je bed om je aan op te trekken.... dat viel haar dus in ieder geval vies tegen... ze kon echt niet zelf uit bed komen de eerste dagen thuis....

Tot nu toe ben ik nog redelijk kalm als ik aan de bevalling denk...
Of  t inleiden, een keizersnee of een natuurlijke bevalling wordt, zie ik dan wel...

Succes met de keuze maken!

Ik ben met 38 weken ingeleid en had bijna een totaalruptuur (geen pretje dus een totaalruptuur is echt hefit MAAR een keizersnede ook, ik denk dat je DAAR langer last van hebt) je kan beter vragen of ze je willen inleiden met 37-38 weken je kindje was niet overdreven zwaar als je al zolang over tijd liep dus 4-5 weken scheelt net genoeg..(denk ik ben geen expert ) waar jij je prettig bij voelt moet je kiezen!

Hoi Kipling

Wat een verschillende verhalen hoor ik na het hebben van een totaal ruptuur. Het verbaast mij want ze hebben het met mij nooit  daarover gehad.  Ik heb zelf ook een totale gehad en zelf heb ik kennelijk heel veel geluk gehad, want ik had er geen centje last van.
Bij mij kwam het omdat het bij ons in de familie zit (een .. ja hoe zal ik het zeggen... kleine perineum, dus sneller in te scheuren).
Ik heb geen medische indicatie gekregen om nu in het ziekenhuis te mogen bevallen, maar toch was ik was van plan om in het ziekenhuis te bevallen.
Echter.. ik was de vorige keer zo snel bevallen (met ongeveer 2,5 uur) dat de verl.k. het mij niet aanraadde, aangezien ik dan kans heb om op onderweg te bevallen.
Zodoende toch weer voor een thuis bevalling voor de komende bevalling gekozen. Ik heb wel uitdrukkelijk gevraagd om een knip. Dat is meestal het "protocol" die na een totaal ruptuur wordt gekozen.
Alhoewel het geen garantie geeft, dat het nogmaals gebeurd.
Ik ga het wel zien. Ik kan er niets aan doen en anders word ik maar weer operatief gehecht. Dat is volgens mij nog beter dan dat de verl.k. het doet. Ik heb nu al 2 cm ontsluiting, maar verder is de baarmoederhals nog niet verstreken. Ik mag, als ik dat wil, met 38 wkn gestript worden. Ik denk dat ik dat ook maar gaan doen.
In ieder geval. Heel veel succes met het kiezen en sterkte voor je a.s. bevalling.

Gr. mamajo (36+5 wkn zwanger van nr. 2).

Terug
Bovenaan