Keizersnede of een natuurlijke bevalling?

<p>Hallo allemaal. Ik ben dus net 36 weken. Lig al een halve week in het ziekenhuis. Had eerst een bloeddruk van boven de 200/100 en nu heeft dat zich geresulteerd in een zwangerschapsvergiftiging. Per dag wordt gekeken of ik moet bevallen. Echt super spannend. Daarnaast is de baby enorm klein geschat,  namelijk 2 kg. En ligt ze in een stuit, waar ze niet meer gedraaid zal worden... En nu wordt mij gevraagd een keuze te maken tussen een keizersnede of een natuurlijke bevalling. Ik vind het zo lastig...brengt beide risico's met zich mee omdat ze zo klein is en in stuit ligt...iemand die mssn een soortgelijke situatie kent oid? Of überhaupt ervaring heeft met een keizersnede?of heeft iemand een idee?</p><p>Hoor t graag...</p>

O jee wat spannend zeg!

Heb je al ervaring met een natuurlijke bevalling? Of is het je eerste kindje?
Ons tweede kindje lag in stuit en omdat mijn eerste natuurlijke bevalling alles behalve vanzelf ging koos ik voor een keizersnee. Dit viel me overigens alles mee. Ik heb er een mooie ervaring aan over gehouden en het herstel was bij mij niet langer of heftiger dan bij mn natuurlijke bevalling.
Maar dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Heb je al war voorlichting gehad van de gynaecoloog over beide manieren van bevallen? Hebben ze in het ziekenhuis waar je wil bevallen veel ervaring met stuit bevallingen? En wat voor gevoel heb je zelf bij beide opties?

Succes met je keuze en hopelijk blijft alles goed gaan met jou en de baby.

Ik denk gezien de situatie kleine baby en vergiftiging ze sneller zullen ingrijpen naar een keizersnede mocht je toch gekozen hebben voor natuurlijk. Ik zou dat eens informeren.
Misschien geeft het je wel rust als je weet dat de baby op geplande datum X gehaald wordt en goed kan gaan groeien buiten de buik.
Ik heb een keizersnede en vaginale bevalling gehad en de vaginale (tweede kindje) was voor mij veel fijner voor herstel .
Dus voor jezelf lijkt me vaginaal beter, voor je kindje een keizersnede 

Bij onze eerste zwangerschap lag kindje in onvolkomen stuit en ook klein geschat. Met 38 weken is ze gehaald. Wij hebben gekozen voor een geplande keizersnede, omdat we een gewone bevalling toch te risicovol vonden. 
Alles is goed gegaan, herstel ging super en het allerbelangrijkste: met onze dochter ging het ook super!
Succes met de laatste loodjes! 

Gezien jouw situatie denk ik dat ze al gauw een keizersnede besluiten, gezien de risico's.
Ik heb 13 maanden terug een geplande keizersnede gehad omdat mn dochter in stuit lag. Ze woog bijna 4 kilo en de keuze voor een stuitbevalling was er eigenlijk niet, gezien haar gewicht. De gynaecoloog had er geen vertrouwen in, omdat een stuitbevalling soepel moet verlopen én vanzelf op gang moet komen. Een stuitbevalling gaan ze niet opwekken. 
Gezien hij er geen vertrouwen in had (ze doen hier in het ziekenhuis in Zeeland maar zo'n 6 stuitbevallingen per jaar zei hij) had ik er ook geen vertrouwen in. Dus is onze dochter met een geplande keizersnede geboren met 38+5. Ik ben blij hiervoor gekozen te hebben, al vond ik het herstel echt héél zwaar, vooral omdat ik nog een dreumes in huis had. Dat is me erg tegen gevallen en wat dat betreft doe ik 10000x liever weer een gewone bevalling.
Denk alsjeblieft niet dat je faalt als je een keizersnede krijgt. Alle ellende erna wat het herstel betreft, is het écht géén makkie! Ik vond het veel zwaarder dan mn 1e vaginale bevalling.
Maar nogmaals, een stuitbevalling doen ze eigenlijk alleen als zowel jij als de gynaecoloog er 100% vertrouwen in hebben en als gedacht wordt dat je kindje het aan kan. In jouw geval ga ik er eigenlijk van uit dat de gynaecoloog zelf besluit voor een keizersnede te gaan, mocht de baby in stuit blijven liggen.
Ik moest dat nieuws destijds ook wel even laten bezinken, maar na een paar dagen voelde het ook gewoon goed en het belangrijkste is dat de baby gezond ter wereld komt! Vertouw op de experts! 

Gezien jouw situatie denk ik dat ze al gauw een keizersnede besluiten, gezien de risico's.
Ik heb 13 maanden terug een geplande keizersnede gehad omdat mn dochter in stuit lag. Ze woog bijna 4 kilo en de keuze voor een stuitbevalling was er eigenlijk niet, gezien haar gewicht. De gynaecoloog had er geen vertrouwen in, omdat een stuitbevalling soepel moet verlopen én vanzelf op gang moet komen. Een stuitbevalling gaan ze niet opwekken. 
Gezien hij er geen vertrouwen in had (ze doen hier in het ziekenhuis in Zeeland maar zo'n 6 stuitbevallingen per jaar zei hij) had ik er ook geen vertrouwen in. Dus is onze dochter met een geplande keizersnede geboren met 38+5. Ik ben blij hiervoor gekozen te hebben, al vond ik het herstel echt héél zwaar, vooral omdat ik nog een dreumes in huis had. Dat is me erg tegen gevallen en wat dat betreft doe ik 10000x liever weer een gewone bevalling.
Denk alsjeblieft niet dat je faalt als je een keizersnede krijgt. Alle ellende erna wat het herstel betreft, is het écht géén makkie! Ik vond het veel zwaarder dan mn 1e vaginale bevalling.
Maar nogmaals, een stuitbevalling doen ze eigenlijk alleen als zowel jij als de gynaecoloog er 100% vertrouwen in hebben en als gedacht wordt dat je kindje het aan kan. In jouw geval ga ik er eigenlijk van uit dat de gynaecoloog zelf besluit voor een keizersnede te gaan, mocht de baby in stuit blijven liggen.
Ik moest dat nieuws destijds ook wel even laten bezinken, maar na een paar dagen voelde het ook gewoon goed en het belangrijkste is dat de baby gezond ter wereld komt! Vertouw op de experts! 

Hier geen ervaring dus helaas geen advies voor je! Ben zelf inmiddels 34+3 en deze week ook afspraak voor liggingsecho ivm stuitligging.
Denk dat je je gevoel moet volgen..  Ik zelf ga sowieso (als mogelijk is) nog een versie proberen en mocht dat niet lukken dan kies ik waarschijnlijk voor een geplande keizersnede. Vind zelf het risico met een natuurlijke stuitbevalling te hoog en heb gelezen dat 50% uiteindelijk nog in een spoed keizersnee eindigt op moment dat de fase waarbij het hoofdje geboren moet worden te lang duurt.
Sterkte met alles en met je besluit!

Heb geen ervaring met jou situatie maar heb een spoedkeizersnede gehad en vond het herstel prima te doen. De gezondheid van moeder en kind is het belangrijkst. 

Terug
Bovenaan