Keizersnede of natuurlijke bevalling proberen na eerdere keizersnede

Hoi, ik ben nu bijna 39 weken zwanger van ons 2e kindje. Ons eerste kindje kwam met 39+1 en is uiteindelijk met een keizersnede geboren omdat hij niet kwam in de persfase, reden is niet duidelijk.
Nu wordt dit kindje iets groter geschat dan ons eerste kindje. Ook heb ik vorige keer ontstekingen gehad in mijn baarmoeder na de keizersnede waardoor de wondgenezing misschien minder goed is gelopen, er is daardoor een (kleine) kans dat het litteken scheurt.
In eerste instantie was daarom een keizersnede gepland voor volgende week, mocht ze voor die tijd komen dan zou ik het nog wel zelf proberen. Een keizersnede voelt nu echter toch niet goed omdat het niet echt noodzakelijk is en het voelt fijner als het kindje zelf aangeeft dat het klaar is om te komen vind ik.
De gynaecoloog zei vandaag dat ik zelf mag kiezen: een geplande keizersnede of toch zelf proberen met risico dat het alsnog een keizersnede wordt. Hij gaf aan dat achteraf pas duidelijk is wat de beste keuze is.
Nu vroeg ik me af of er dames zijn met ervaringen op dit gebied? Zijn er vrouwen die eerder een keizersnede hebben gehad en later toch natuurlijk zijn bevallen? Of juist vrouwen waarbij het ook een 2e keer niet lukte? Ik vind het een moeilijke keuze..

Wat spannend zeg. Ik kan me goed voorstellen dat je twijfelt. Ik ben in september bevallen van mijn tweede kindje. De eerste werd ook geboren met een keizersnee en ik heb ook erg getwijfeld. Mijn gynaecoloog zag het, net als de jouwe, wel zitten om het op de 'normale' manier te proberen. Uiteindelijk heb ik daarvoor gekozen en het is gelukt. Dat was heel fijn. Ik merkte dat het herstel fysiek veel sneller gaat en het is heel fijn te weten dat het dus toch kan.

Hopelijk helpt dit je een beetje. Heel veel succes met de bevalling in elk geval, waar je dan ook voor kiest!

Bedankt voor je reactie. Dat klinkt positief. Was bij jou duidelijk waarom de eerste een keizersnede werd? Het lijkt mij inderdaad prettig dat het herstel veel beter/sneller is dan bij een keizersnede

Mijn eerste is op natuurlijke manier geboren, mijn 2e met een keizersnede omdat ze in een ongunstige stuit lag. Nu over 4 weken weer uitgerekend. Bij mij in het ziekenhuis raadde ze aan om het weer op natuurlijke manier te proberen. Dit zou fijner zijn voor het kindje en beter voor mijn lichaam. Spannend vind ik het wel. Op insta volg ik houseofmothers, vroedvrouwmargot en vbac. Dit zijn misschien waardevolle accounts om eens op te zoeken

Succes!

Ik lees even mee. Spannend! 

Ik heb bij de eerste een geplande keizersnede gehad. De dag voor de geplande datum had ik gebroken vliezen en werd die dag dus de keizersnede gedaan. Vond t wel heel fijn dat de baby zelf kwam, dus kan je goed volgen in deze. Ik zie ook dat vriendinnen na een vaginale bevalling vaak sneller hersteld zijn.. maar er zijn er ook een paar die een flink pittige bevalling hadden met totaal ruptuur en revalidatie en nog steeds pijn bij seks bijvoorbeeld. 

Tja.. als ik nu wist dat t een bevalling volgens t boekje zou zijn teken ik er voor. Maar dat weet je natuurlijk niet! 

Succes met je keuze! Laat je het weten?

Ik heb toevallig gister een gesprek gehad met mijn gynaecoloog ook eerst een keizersnede gehad en nu een geplande idd mag je zelf kiezen en heb ik ook getwijfeld.. maar zij wist een soort tool in te vullen waar uit kwam dat ik maar voor 40% normaal zou kunnen bevallen en 60% het weer een keizersnede zou worden dus de keus heb ik snel gemaakt.. ik zou vragen of ze dat misschien ook kunnen berekenen. Mijn gynaecoloog zei ook jij beslist maar als je zo’n kleine kans heb is het niet leuk als je het opnieuw probeert en je alsnog een spoed keizersnede krijgt. Succes! Liefs Daniëlle

Tja dat is ook zo natuurlijk, meestal herstel je sneller van een natuurlijke bevalling maar ook daar heb je kans op allerlei complicaties.

Ik wist niet dat er zo’n rekentool was. Wat voor dingen nemen ze daar dan in mee? De gynaecoloog zei wel dat het van verschillende dingen afhankelijk is, dus niet alleen de grootte van het bekken of de grootte van het kindje..

Terug
Bovenaan