Ik heb zelf een poging gedaan tot een stuitbevalling. Mijn oudste lag in onvolkomen stuit (voetjes bij het hoofd) en dat is (volgens mijn artsen destijds (2020)) de veiligste positie voor een stuitbevalling, want dan is er minder kans dat er een voetje of een deel van de navelstreng uitzakt voor de stuit en bovendien kan de stuit zelf het beste druk uitoefenen. Ideaal is als de vliezen zo lang mogelijk heel blijven omdat dat kennelijk helpt om de druk te verdelen.
Mijn bevalling begon uiteraard met gebroken vliezen... Hoe dan ook, mijn bevalling ging niet soepel en is geeindigd met een spoedkeizersnede, dus achteraf gezien had ik misschien beter voor een geplande keizersnede kunnen gaan, dan was ik die operatie beter uitgerust in gegaan (26 uur bevallen met koorts is niet echt een optimaal uitgangspunt voor een operatie) maar ondanks dat is het herstel me alles mee gevallen, én ik vond het heel prettig dat ik op deze manier kon wachten tot mijn kleine aangaf er klaar voor te zijn geboren te worden - al heb ik voor mijn tweede besproken dat die in geval van stuitligging (gelukkig niet gebeurd) ook mocht wachten tot de bevalling spontaan begon om vervolgens dan een keizersnede te ondergaan (dus zonder eerst een hele bevalling te proberen, maar wel even wachten tot het hele OK-team er klaar voor is om je te helpen). Dat gebeurd in principe natuurlijk ook als je kiest voor een geplande keizersnede maar je kleine besluit toch spontaan eerder te komen (tenzij je dan alsnog een vaginale bevalling wilt proberen). Wat ik wel heel fijn vond (en ik eigenlijk nu pas weet nu ik bij de tweede een knip heb gehad) is dat ik met de keizersnede geen littekens vanonder had. Daar heb ik echt nog weken lang slecht op kunnen zitten en het voelt nu na 3 maanden nog altijd niet lekker (maar ook niet meer erg pijnlijk) bij de seks, daar had ik bij de keizersnede geen last van (ook niet van de buikwond). Maar dat kan ook een kwestie van geluk zijn bij de keizersnede (relatief soepel herstel) of pech bij de vaginale bevalling erna (minder soepel herstel).