Keizersnede of stuitbevalling?

[quote quote=10580945]Mocht gewoon erbij blijven. Dat was heel fijn.[/quote]
Dan weet ik dat ik kleren voor hem moet inpakken dan ahha

Hoi RS, 
Geen ervaring met stuitbevalling en keizersnede. Maar wil je graag heel veel sterkte en succes wensen de aankomende spannende tijd voor jullie. Wat je keuze ook is, doe waar je zelf achter staat en waar je je goed bij voelt. Heel veel Liefs Shar?

Dankjewel Shar, ja we gaan het meemaken. Im ga me goed laten informeren en hopen dat ze nog draait. Jij ook heel veel succes met de laaste loodjes❤️

Even een updat het word een keizersnede draaien is weer niet gelukt want haar been blijft in me bekken zitten en die wil ze niet weghalen? ik wil geen risico tijdens een bevalling voor haar en als ze die been niet weghaalt tegen die tijd mag ik geen eens bevallen dus op naar de keizersnede weet ik in ieder grval wel nu dat ik haar over twee weken in me handen heb

Hey hoi, in principe is een stuitbevalling gewoon te doen. Dwarsligging is vooral een die problemen veroorzaakt. Je hebt het verschil in volkomen stuitligging en onvolkomen stuitligging, waarbij volkomen het prettigste is voor een stuit bevalling. Daarbij ligt de kleine met de voetjes naar beneden en word er meer druk uitgeoefend of de baarmoedermond. Zuurstof blijft je kleine puk gewoon krijgen via de navelstreng. De stuitbevalling wordt steeds vaker wel gewoon "normaal" gedaan.
Ik zou zelf niet voor de keizersnee kiezen maar dat is dan vooral omdat je moet herstellen op 2 punten. En de wond in je buik en de rest waar je ook al van zou moeten herstellen na een "normale" bevalling helemaal omdat de risicos niet veel groter zijn voor je kleintje. Maar dat is mijn persoonlijke keuze. Hoop dat je een ontzettend fijne en rustige bevalling mag hebben!! 

Ik heb zelf een poging gedaan tot een stuitbevalling. Mijn oudste lag in onvolkomen stuit (voetjes bij het hoofd) en dat is (volgens mijn artsen destijds (2020)) de veiligste positie voor een stuitbevalling, want dan is er minder kans dat er een voetje of een deel van de navelstreng uitzakt voor de stuit en bovendien kan de stuit zelf het beste druk uitoefenen. Ideaal is als de vliezen zo lang mogelijk heel blijven omdat dat kennelijk helpt om de druk te verdelen.

Mijn bevalling begon uiteraard met gebroken vliezen... Hoe dan ook, mijn bevalling ging niet soepel en is geeindigd met een spoedkeizersnede, dus achteraf gezien had ik misschien beter voor een geplande keizersnede kunnen gaan, dan was ik die operatie beter uitgerust in gegaan (26 uur bevallen met koorts is niet echt een optimaal uitgangspunt voor een operatie) maar ondanks dat is het herstel me alles mee gevallen, én ik vond het heel prettig dat ik op deze manier kon wachten tot mijn kleine aangaf er klaar voor te zijn geboren te worden - al heb ik voor mijn tweede besproken dat die in geval van stuitligging (gelukkig niet gebeurd) ook mocht wachten tot de bevalling spontaan begon om vervolgens dan een keizersnede te ondergaan (dus zonder eerst een hele bevalling te proberen, maar wel even wachten tot het hele OK-team er klaar voor is om je te helpen). Dat gebeurd in principe natuurlijk ook als je kiest voor een geplande keizersnede maar je kleine besluit toch spontaan eerder te komen (tenzij je dan alsnog een vaginale bevalling wilt proberen). Wat ik wel heel fijn vond (en ik eigenlijk nu pas weet nu ik bij de tweede een knip heb gehad) is dat ik met de keizersnede geen littekens vanonder had. Daar heb ik echt nog weken lang slecht op kunnen zitten en het voelt nu na 3 maanden nog altijd niet lekker (maar ook niet meer erg pijnlijk) bij de seks, daar had ik bij de keizersnede geen last van (ook niet van de buikwond). Maar dat kan ook een kwestie van geluk zijn bij de keizersnede (relatief soepel herstel) of pech bij de vaginale bevalling erna (minder soepel herstel).

Bedankt voor je reactie.
voor mij zitten er wel risicos aan want als de bevalling niet goed op gang komt word het alsnog een keizersnede die stress wil ik mij zelf wel besparen. Er zijn geen cijfers bekend van hoevaak een stuitbevalling goed gaat wn hoevaak niet dat maakt het voor mij ook lastig maar er is altijd een risico dat als haar hoofdje niet komt ze zuurstof te kort heeft even. Dat hoeft niet het einde van de wereld te zijn maar wil gewoon voor haar ook een rustige entree op de wereld. Zoals het er nu naar uitziet heb ik geen keus omdat een van haar benen in me bekken zit die ze niet weg wilt halen. Mocht ik toch spontaan weeën krijgen en het loopt dan goed dan zet ik door. 

Terug
Bovenaan