Onze zoon zit op Montessori onderwijs en doet het daar heel erg goed. We hebben ontzettend getwijfeld waar hij uiteindelijk naartoe zou moeten, regulier of Montessori. Op 2 scholen ingeschreven en uiteindelijk 6 weken voor hij 4 werd pas de knoop doorgehakt.
Uiteindelijk hebben we de sfeer op school laten bepalen. De school waar hij nu op zit voelde voor ons beter, huiselijker. Maar wat als het type onderwijs niet bij hem zou passen, dat was wat wij ons steeds afvroegen.
De reguliere school in de buurt was voor ons de veilige keuze, de school staat goed bekend en heeft zijn zaken op orde. De keuze voor Montessori vond ik ontzettend spannend, maar het past uiteindelijk heel goed bij hem. Ik denk wel dat bepalend is wie er uiteindelijk voor de klas staat en of je kind gezien wordt door de juf of meester.
Ga verschillende scholen bekijken. Proef de sfeer, kijk waar hun aandachtspunten liggen, hoe groot zijn de klassen, dat soort dingen. Wat doen ze wanneer een kindje onder het gemiddelde bungelt of juist snel door alle lesstof gaat. Kijk misschien ook op scholenopdekaart.nl
Ik heb op regulier onderwijs gezeten en dacht eigenlijk dat ik dat ook wilde voor mijn kinderen, gewoon omdat ik het gewend was. Mijn man heeft in het buitenland op school gezeten en dat onderwijs daar was niet te vergelijken met Nederland.
Zijn zusje gaat over een half jaar naar school en zij moet zich gewoon voegen naar de keuze die wij destijds voor haar broer hebben gemaakt.
Succes!