Keuze basisschool

<p>Dag allemaal,</p><p>Ben er misschien vroeg bij maar verdiep me momenteel in onderwijs methodes. Onze zoon is 2,5 jaar en we willen hem volgend jaar inschrijven. </p><p> </p><p>Waar letten jullie op bij de keuze voor een school? <br />Welk soort onderwijs heb je zelf gehad en hoe kijk je erop terug? <br /><br /></p><p>alvast bedankt! </p>
 
Ik denk dat de sfeer die je voelt op een school en ervaringen van anderen belangrijk is. Ikzelf heb op een reguliere en een Jenaplan school gezeten. Ik was een planner (kenmerk van jenaplanschool, veel zelf plannen en ondernemen) en ik vond dat geweldig. Mijn broertje was dat niet en vond het niet fijn.
 
Wij kijken vooral naar wat ons zoontje nodig heeft, en welke school dat het best kan bieden. Ons zoontje wordt in maart 3, wij zijn ook aan het zoeken. Het is een heel slim ventje dat sociale dingen wat moeilijker vindt, dus wij kijken vooral wat scholen bieden op het gebied van maatwerk/differentiëren, en hoe ze het sociale proces sturen/ondersteunen.
 
Onze zoon zit op Montessori onderwijs en doet het daar heel erg goed. We hebben ontzettend getwijfeld waar hij uiteindelijk naartoe zou moeten, regulier of Montessori. Op 2 scholen ingeschreven en uiteindelijk 6 weken voor hij 4 werd pas de knoop doorgehakt. 
Uiteindelijk hebben we de sfeer op school laten bepalen. De school waar hij nu op zit voelde voor ons beter, huiselijker. Maar wat als het type onderwijs niet bij hem zou passen, dat was wat wij ons steeds afvroegen.  
De reguliere school in de buurt was voor ons de veilige keuze, de school staat goed bekend en heeft zijn zaken op orde. De keuze voor Montessori vond ik ontzettend spannend, maar het past uiteindelijk heel goed bij hem. Ik denk wel dat bepalend is wie er uiteindelijk voor de klas staat en of je kind gezien wordt door de juf of meester.
Ga verschillende scholen bekijken. Proef de sfeer, kijk waar hun aandachtspunten liggen, hoe groot zijn de klassen, dat soort dingen. Wat doen ze wanneer een kindje onder het gemiddelde bungelt of juist snel door alle lesstof gaat. Kijk misschien ook op scholenopdekaart.nl
Ik heb op regulier onderwijs gezeten en dacht eigenlijk dat ik dat ook wilde voor mijn kinderen, gewoon omdat ik het gewend was. Mijn man heeft in het buitenland op school gezeten en dat onderwijs daar was niet te vergelijken met Nederland. 
Zijn zusje gaat over een half jaar naar school en zij moet zich gewoon voegen naar de keuze die wij destijds voor haar broer hebben gemaakt. 
Succes!
 
Ik heb zelf vroeger groep 4 klassikaal gedaan en ik verzoop. Ik was best verlegen toen en viel buiten de groep. De leraar vond dat ik veel dagdroomde en zette me voor straf vaak op de gang. Andere tijden. Hij had niet door dat ik de lesstof al kende van thuis oefenen met mijn moeder. Ik verveelde me erg. 
Mijn moeder deed me naar de enige andere school op fietsafstand en dat was toevallig een montessori school. Ik bloeide daar helemaal op. Veel zelfstandigheid, veel individuele aandacht. Gemixte groepen waardoor ik ook werkjes van hogere groepen kon maken en juist met andere onderwerpen mijn tijd kon nemen tot ik het goed begreep. En er werd evengoed best veel gedaan om samenwerken te stimuleren, ook buiten je comfortzone. Het was voor mij ook geen probleem om daarna op de middelbare school weer klassikaal les te krijgen. Sommige onderwerpen gebeurden trouwens op die basisschool ook klassikaal, maar dat was dan een half uurtje ofzo. 
Ik ben heel erg geneigd om door die ervaring mijn dochter ook naar een montessori school te sturen. Maar ik dwing mezelf toch om ook op andere scholen te kijken. Zij is zichzelf en ik moet kijken naar wat zij nodig heeft, vind ik. Voor ons begint het onderwerp nu ook een beetje te spelen. Mijn man heeft geen problemen gehad met klassikaal les. En hij vind montessori weer moeilijk te bevatten. Hij wil het wel graag een keer zien. 
 
Bedankt voor jullie reacties. 


Onze zoon is erg ondernemend en zelfstandig waardoor wij ook montessori onderwijs overwegen. Wel ben ik bang dat er structuur mist en dat heeft hij nodig. Ook de overgang naar de middelbare vinden wij lastig na een montessori omdat je dan weer in een echt systeem terecht komt. Het is heel makkelijk voor een reguliere school te kiezen. Maar we houden alle opties open.
 
Mijn zoon heeft ook veel behoefte aan structuur en regels. Die krijgt hij absoluut op de Montessori waar hij zit. De vrijheid zit hem in het kiezen van werkjes waar de interesse op dat moment ligt en het niveau dat bij hem past. Het is zeker geen vrijheid blijheid daar, er zijn strakke regels en grenzen. Als er gewerkt moet worden, dan wordt er gewerkt. Maar of je nu een werkje kiest met het honderdbord of met het gouden materiaal of een taalwerkje dat is nagenoeg vrij. 
Het is dus niet zo vrij als het vaak lijkt. Het grote verschil met regulier is denk ik het grotendeels individuele onderwijs (ieder zijn eigen leerlijn) gebruik mogen maken van gevoelige periodes (voor bijvoorbeeld rekenen of juist taal), de extra aandacht voor kosmisch onderwijs en de opvoedkundige rol van school. 
Als ouder moet je er wel voor openstaan dat je kind het zelf leert doen. Als je een ouder bent die er graag bovenop zit, dan is het misschien niet zo passend. 
 
 
Wij wonen in een klein dorpje met 1 basisschool, de keuze was dus makkelijk. Ik vind de school dichtbij en dus ook vriendjes etc belangrijker dan het school systeem. Ik vind dat ik er vanuit mag gaan dat elke school fatsoenlijk onderwijs geeft. Daarnaast denk ik dat geen een school perfect is want dat is niks in het leven

Maar ik ben er wat nuchter over. Middelbare school vind ik dan weer veel belangrijker dat dat past bij mijn kind.
 
Terug
Bovenaan