Keuze basisschool

Ik denk dat de zoektocht ook heel afhankelijk is van waar je woont. In de gemiddelde stad aan het westen van het land, zijn er wachtlijsten. Er is een inschrijfmoment (meestal rond 3 jaar) waarin je jouw kind bij 1 school aanmeld en daarbij nog 2/3/4 keuzes doorgeeft. Los van de rondleiding en vorm van onderwijs, kun je ook eens na/voor school op plein staan om te kijken waar jij denkt dat je de ouders wel bij jou vindt passen.
 
Hier in het dorp zitten 3 basisscholen. Maar hier zit de keuze eerder in openbaar, christelijk of gristelijk. Wat ik belangrijk vind in de keuze zijn groepsgrootte, begeleiding, onderwijsmethode en het gevoel wat we erbij hebben.


We gaan volgend jaar rond de zomer eens kijken. Dan wordt z'n broertje 2 en kunnen we voor mijn gevoel beter de keuze maken wat bij allebei past. Maar hier kunnen ze altijd wel terrecht, dus geen haast.
 
Vooral verschillende scholen gaan bekijken en je kindje daarbij meenemen. Wij hadden destijds 3 scholen die we wilden bekijken. Degene die voor ons op 1 stond viel met de afspraak gelijk af, er hing helemaal geen lekkere sfeer. Uiteindelijk de keus gemaakt op basis van hoe onze dochter zich gedroeg bij de school. Op 1 school kwam ze helemaal los en heeft ze tijdens onze rondleiding in een kleuterklasje mee gedaan. Maar wat nog belangrijker is, is lekker een school dicht in de buurt kiezen. Wij woonden eerst wat verder weg en verhuisden later naar de buurt van de school en oh wat merkten wij dat aan onze kindjes. Lekker alle vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. Ze lopen de deur bij elkaar plat. Dat is uiteindelijk nog belangrijker dan de keuze vh lessysteem.
 
Ik weet niet of je meerdere kindjes hebt of dat er eventueel nog broertje of zusjes komen. Maar nu voor 1 kind een heel specifiek onderwijs kiezen wil natuurlijk niet zeggen dat heg bij een broertje of zusje ook past. Misschien ook iets om te overwegen. Mijn eerste dochter is bijvoorbeeld heel zelfstandig dus had het goed gered op een montessori maar mijn zoontje heeft echt een strakke planning van een leerkracht nodig want die gooit er het liefst met de pet naar.
 
Voor mijn oudste kinderen hebben we gekozen voor een jenaplanschool. Fantastische warme sfeer op school, kinderen en ouders gingen allemaal prettig met elkaar om. We waren direct om.  Qua onderwijsvorm was het voor onze kinderen echt super. Maar... Toen ze eenmaal al op die school zaten werd ons duidelijke dat de school op de rand van de afgrond stond. De directeur, die de school gestart was en al die jaren had geleid, was overleden en de nieuwe directeur wilde een andere koers gaan varen. Docenten waren daar niet blij mee en vertrokken, leerlingenaantal liep terug, er bleek een negatief rapport van de onderwijsinspectie te zijn, etc. etc. Uiteindelijk sloot de school haar deuren na het derde schooljaar van mijn oudste. Zo ontzettend jammer!  Ik heb daarvan geleerd om wat dieper te graven dan het verhaaltje dat je hoort op de open dag en de sfeer die je proeft.  Ga in gesprek met ouders van de school en vraag wat er allemaal speelt. Lees de notulen van de medezeggenschapsraad. Zoek naar rapporten van de onderwijsinspectie.    En: Vraag eens bij lokale VO scholen naar hun ervaringen met leerlingen die van bepaalde basisscholen af komen. Zo weet ik dat op de VO school hier om de hoek, 2 basisscholen berucht zijn om de hiaten die leerlingen die daar vandaan komen hebben met rekenen (op alle niveau's) en van een andere school dat het eindniveau Engels belabberd is.  Scholen zullen zelf over zulke dingen niet snel heel openhartig zijn he, dus probeer in je buurt eens ouders met wat oudere kinderen aan te spreken om het over scholen te hebben. Vaak is er in de wijk genoeg bekend over wat er allemaal bij verschillende scholen goed gaat, en wat wat minder. 
 
Terug
Bovenaan