Voor mijn oudste kinderen hebben we gekozen voor een jenaplanschool. Fantastische warme sfeer op school, kinderen en ouders gingen allemaal prettig met elkaar om. We waren direct om. Qua onderwijsvorm was het voor onze kinderen echt super. Maar... Toen ze eenmaal al op die school zaten werd ons duidelijke dat de school op de rand van de afgrond stond. De directeur, die de school gestart was en al die jaren had geleid, was overleden en de nieuwe directeur wilde een andere koers gaan varen. Docenten waren daar niet blij mee en vertrokken, leerlingenaantal liep terug, er bleek een negatief rapport van de onderwijsinspectie te zijn, etc. etc. Uiteindelijk sloot de school haar deuren na het derde schooljaar van mijn oudste. Zo ontzettend jammer! Ik heb daarvan geleerd om wat dieper te graven dan het verhaaltje dat je hoort op de open dag en de sfeer die je proeft. Ga in gesprek met ouders van de school en vraag wat er allemaal speelt. Lees de notulen van de medezeggenschapsraad. Zoek naar rapporten van de onderwijsinspectie. En: Vraag eens bij lokale VO scholen naar hun ervaringen met leerlingen die van bepaalde basisscholen af komen. Zo weet ik dat op de VO school hier om de hoek, 2 basisscholen berucht zijn om de hiaten die leerlingen die daar vandaan komen hebben met rekenen (op alle niveau's) en van een andere school dat het eindniveau Engels belabberd is. Scholen zullen zelf over zulke dingen niet snel heel openhartig zijn he, dus probeer in je buurt eens ouders met wat oudere kinderen aan te spreken om het over scholen te hebben. Vaak is er in de wijk genoeg bekend over wat er allemaal bij verschillende scholen goed gaat, en wat wat minder.