keuze speciaal onderwijs óf regulier onderwijs?

Ik ben het eens met Ukkiedepukkie. Het is echt niet zo dat als een kind  op het speciaal onderwijs zit het niet meer terug kan. Ik heb 6 jaar gewerkt als juf op een school voor speciaal basisonderwijs en als een kind tijdens de basisschoolperiode nog terug kon dan werd daar heel hard voor gewerkt. Een ander moment is als ze naar het voortgezet onderwijs gaan, er waren altijd kinderen die uit groep 8 doorstroomde naar het vmbo. En ook op het voortgezet speciaal onderwijs wordt regelmatig gekeken of een leerling misschien toch een vmbo diploma kan halen.
Ik vond de logopedie en oefentherapie die bij ons op school gegeven werd niet echt van goede kwaliteit. Ik zou als moeder meer eisen, misschien lag dit ook aan het lage niveau van de ouders, maar ik heb wel beter gezien.
Komt jullie zoon niet in aanmerking voor een rugzak  zodat jullie op zijn eigen basisschool extra hulp kunnen regelen?
 
@ ukkiedepukkie, ik schrijf het prima op dus lees jij het waarschijnlijk niet goed. Tuurlijk kun je terug, dat schrijf ik ook niet, maar die procedure is niet zo eenvoudig. En jij hebt nu je HBO dus zit er erg veel tijd tussen jouw ervaring en de huidige tijd. Ik kan je verzekeren dat er heel veel regels en procedures bij zijn gekomen.
Daarnaast ben jij op de indicatie slechthorend naar een speciale school gegaan. Voor gedrag is dat een heel ander verhaal, je kunt de procedures zelfs niet vergelijken.
Sorry, maar dit weet ik zo ontzettend zeker omdat ik WERK met kinderen die onderzocht worden en ook doorverwezen worden. Maar wij houden de meeste kinderen op school tenzij ze REC 4 zijn.

Ik vind het wel geweldig om te lezen dat jij zo ver bent gekomen en dat je zonder al te veel belemmeringen (= interpretatie) doet wat je wilt doen.

Mijn reactie is overigens wat pittig maar als mensen omhoog zitten en vragen hulp laat de adviezen die dan wel zo kloppend zijn. Gelukkig heb jij wel een heel positief verhaal. Daar kan men wel veel steun uit halen.

Ik hoop dat dit een positieve bijdrage is en laat je alsjeblieft goed informeren door school ed en desnoods 3x om uitleg vragen want ik blijf het zeggen. Eenmaal in het so is het niet zo vanzelfsprekend om weer terug te gaan als ook dat niet bevalt/lekker gaat.

Sterkte
 
Mijn zoon heeft een autistische stoornis en gaat naar het regulier basisonderwijs. De relatie met school en de contacten met de leerkracht zijn dan (extra) belangrijk. Wij zitten met de leerkracht en school op 1 lijn en zo kunnen we hem met z'n allen ondersteunen. Het gaat erg goed op school (nu groep 6). Wel heeft hij een rugzak waardoor hij 3x per week een uurtje 1-op-1 aandacht met de intern begeleider op school heeft. Ik vind dat je goed naar je gevoel moet kijken, wat past bij je kind en in welk stadium wil je beslissingen nemen?! Laat je niet van de wijs brengen door wat 'men' vindt of zegt, het is jullie kind, jullie keuze en zijn en jullie toekomst!!
 
hallo allemaal,

Het is even geleden dat ik heb gereageerd maar we zijn er nu uit, de keuze is gemaakt. Onze zoon gaat naar het speciaal onderwijs, daar kan hij gewoon zijn therapieën krijgen en hij heeft daar dan ook alle aandacht, er zitten 3 volwassenen op 9 kinderen dus dat is niet verkeerd. (2 pedagogen en 1 stagére). Na de carnavalsvakantie mag hij komen, we hebben hem het nog niet gezegd maar we gaan hem langzaamaan wel voorbereiden. Ik hoop dat we de goede keuze hebben gemaakt maar het voelt in ieder geval goed.
Bedankt voor al jullie reacties, het blijft een moeilijke keuze maar we proberen het beste te kiezen voor onze zoon. Zelf had ik liever gehad dat hij hier op school blijft maar ik weet ook dat dat voor onze zoon eigenlijk niet te doen is, misschien als hij al de achterstanden heeft bijgehaald kan hij alsnog terug naar het reguliere onderwijs, de tijd zal het leren, we wachten wel af...

groetjes en nogmaals bedankt allemaal.
 
Succes met je zoontje op zijn nieuwe school. Fijn dat jullie eruit zijn, dat geeft ergens rust. Ik hoop dat hij het helemaal geweldig zal vinden daar. En gewoon dicht bij je kind blijven, kijken naar zijn gedrag en je gevoel volgen, dan kom je altijd behoorlijk goed uit!
 
Terug
Bovenaan