Keuzes

<p>Hallo lieve superwomans♥️?</p><p>Ik ben een moeder, joh, van 2 lieve dames. 1 van 3.5 en 1 van 1.5 en zit sinds november in een scheiding.</p><p>Nu sta ik nogmaals voor een lastige keuze. Omtrent oppas voor de kinderen. Ik zal even de situatie voorleggen: de kiddo's zijn 6.5 dag bij mij en dan 3.5 dag bij hun vader. Ja ik weet het, het is een gekke regeling, maar voor de kids en ons werkt dit super. Daarnaast werk ik 14 uur in de week in een winkel (die open is tot 18.00 en ik moet dus ook met regelmaat op zaterdag werken). Deze uren zijn verspreid over 3 dagen ( dus vaak 3 middagen).</p><p>Het probleem is het volgende. Toen wij nog getrouwd waren, paste mijn schoonmoeder op, en dit ging toen al niet altijd naar mijn zin (veel snoep en tv, veel hun zin geven) maar goed om alles oke te houden, niks mee gedaan. Maar nu we toch gescheiden zijn; yesss ultiem excuus dat ze niet meer hoeven op te passen, (aangezien het brengen en halen niet heel gezellig gaat door onderlinge ruzie, dus vandaar die keus 3 maand geleden gemaakt). Nu blijken de kiddos de huidige oppas niet leuk te vinden, verdrietig als ze heen moeten ( dit is een bekende van mij). Dit is natuurlijk niet de bedoeling, dus ze moeten daar weg.</p><p>De opties:</p><p>- dagopvang (voordelen, hun wereld wordt groter, ze leren delen, ze worden socialer, dus ik ben er wel fan van.) Echter is de opvang die ik graag wil, vol, (ja ze nemen dan dus niet gewoon meer nieuwe mensen aan, ik heb dus gewoon pech, op een andere locatie is nog wel plek). Maar doordat de oudste in een ander dorp op de peuterspeelzaal zit (dinsdag en donderdagochtend) kan ze daar niet weg worden gehaald, en ze zijn maar tot 18.00 uur open. Dit betekent dat ik op werk om vaste vrije dagen moet vragen (mogen 2 zijn, en dus dat ik maar tot 17.00 kan werken. ( Weet bijna wel zeker dat de werksfeer er daardoor niet beter op wordt omdat het allemaal lastig is) plus dan zit ik nog met de zaterdag, voor af en toe willen mijn ouders of zus wel oppassen maar ook niet elke zaterdag. Dus is heel veel geregel, plus ik weet of niet of de drukte wel goed uit pakt voor de kinderen (ervaringen?!) En financieel zou het denk ik ook niet echt top zijn, moet ik nog berekenen, maar als ik de verhalen allemaal hoor.</p><p>Optie 2.</p><p>Dat ze weer naar mijn ex-schoonouders gaan, waarvan ik weet dat ze het er leuk vinden, financieel niks kost. Met een eventuele aangepaste regeling dat ze worden gehaald en gebracht (voor de sfeer). Echter gaat dit opvoedkundig niet naar mijn wensen. En als ik hiervoor kies, dan ook direct voor als ze al naar school gaan? Of dan toch naar bso?</p><p>Optie 3. </p><p>Eventueel stoppen met werken en er gewoon lekker voor de kinderen zijn. Mits dit financieel haalbaar is. Ik heb het zo leuk bij dit werk en heb ook een vast contract. Ik zou het oprecht jammer vinden als ik hier weg zou moeten. </p><p>Ik hoop dat jullie er iets van snappen en goeie tips of nieuwe inzichten hebben.</p><p>Veel liefs en een dikke knuffel voor jullie superwomans♥️♥️ </p>
 
Je zou nog eens naar een Nanny of gastouder kunnen kijken. Die zijn flexibeler dan een reguliere dagopvang.
Dat kan zowel thuis als bij een gastouder thuis. Nadeel daarvan is dat je bij ziekte en/of vakantie geen opvang hebt, maar dat kan je dan misschien anders opvangen.
 
Idd oppas aan huis of een gastouder?
Eerlijk gezegd vind ik alle 3 je opties geen 'heel goede' optie ;) Er zijn toch wel meer kinderdagverblijven of gastouders in de buurt in plaats van die ene die vol zit? Je hebt sowieso opvang nodig tot 18.15, steeds een uur eerder op je werk weg gaan is toch geen reeele optie? Daar zou ik als ik jouw collega was, ook niet heel blij mee zijn ;)
 
Idd oppas aan huis of een gastouder?
Eerlijk gezegd vind ik alle 3 je opties geen 'heel goede' optie ;) Er zijn toch wel meer kinderdagverblijven of gastouders in de buurt in plaats van die ene die vol zit? Je hebt sowieso opvang nodig tot 18.15, steeds een uur eerder op je werk weg gaan is toch geen reeele optie? Daar zou ik als ik jouw collega was, ook niet heel blij mee zijn ;)
 
Bedankt voor je reactie en het meedenken:):)
Klopt had inderdaad al gekeken naar gastouders, was eerste keus, maar alles in de omgeving zit vol of maar bepaalde dagen, en op werk doen we niet aan vaste werkdagen...
Alleen dus 2 vaste vrije dagen. Vandaar dat ie niet tussen de keuzes zat.
 
Bedankt voor het meedenken en je reactie:):)
Klopt zijn geen van alles ideaal nee, maar zoals hierboven is gastouder geen optie. Blijf het wel steeds proberen en ook in grotere straal qua kilometers. En is inderdaad nog plek op andere kinderopvang, dus dat zal eventueel nog kunnen, maar dan zit ik alsnog met de ophaaltijden. Plus het voordeel is dat die ik graag wil in 1 gebouw zit met toekomstige bassischool voor de kids, eventuele BSO en peuterspeelzaal voor de jongste. Vind ik zelf een erg fijn gevoel, maar zal toch ergens een compromis moet sluiten, maarja waar?! Als ik te moeilijk denk, graag zeggen hoor, zie veel apen en beren, die er misschien wel helemaal niet zijn.
Xoxo
 
Ik snap dat het lastig is als je en geen vaste werkdagen hebt, en in de omgeving alle gastouders vol zitten.
Ik denk dat je vooral moet gaan kijken waar jij en de kids zich prettig bij voelen. Je zou eens een oproepje kunnen plaatsen voor een oppas of nanny en die gesprekken samen met de kids kunnen doen. Op die manier hebben ze inspraak.
Ook zou je met de kids in gesprek kunnen gaan waarom ze zich niet prettig voelen bij de huidige oppas? Is deze oppas strenger dan opa en oma en moeten ze daar aan wennen? Of speelt er iets heel anders waardoor ze het niet prettig hebben.
 
Alle opties zijn goed. Alleen optie 2 is duidelijk voor jouw kindjes de fijnste en ik ben er van overtuigd dat je in dit soort gevallen echt puur en alleen naar je kindjes moet kijken en luisteren en niet je eigen gevoelens een rol moet laten spelen (hoe moeilijk dat in dit geval ook is)
Want omdat jullie gaan scheiden mogen je ex-schoonouders de kinderen niet meer vaak zien? Dat lijkt me ook niet goed voor je kindjes als ze zich inderdaad zo fijn voelen daar! 
En over dat opvoed gedoe. Daar moet je inderdaad een goed gesprek over aangaan. Misschien zelf je ex erbij betrekken? 
Succes!
 
Terug
Bovenaan