Keuzes

Ik ben inmiddels 31+3 weken zwanger. De hele zwangerschap (vanaf week 6) is best zwaar. Misschien wat onsmakelijk maar ik heb last van meerdere anale fissuren, mijn slijmvlies daarachter is ontstoken en ik heb al die weken ook last van veel aambeien. Dit zorgt voor ontzettend veel pijn, waardoor ik sinds de 28e week ook al met verlof ben. Na diclofenac en tramadol, gebruik ik nu twee keer per dag een lang- en een kortwerkende oxycodon 5 mg i.c.m. paracetamol. Deze combinatie zorgt ervoor dat de pijn te dragen is, ook al weet ik dat de oxycodon niet goed is.

De ene arts zegt dat een vaginale bevalling heel lastig en pijnlijk wordt, maar de ander weer niet.
De voorkeur van de gynaecoloog gaat wel uit naar een vaginale bevalling, maar met mijn klachten lijkt me dit niet te doen.
Vanaf week 36 zal ik moeten stoppen met de oxycodon, omdat dit gevolgen kan hebben bij de geboorte. De pijn die er dan weer zal zijn vind ik nu al afschuwelijk.
Ze hebben afgelopen week gezegd dat ik het laatste woord heb en zelf zal mogen kiezen tussen een natuurlijke bevalling of een keizersnede.
Heeft iemand van jullie iets soortgelijks meegemaakt of gehoord?
Tips? Vind het enorm lastig, het is ons eerste kindje..

Mag je de beslissing ook nog later maken? Dat je even kijkt hoe je je zometeen voelt? Het lijkt me lastig in te schatten hoeveel extra pijn het zal geven.. succes met deze lastige beslissing..

Volgende week willen ze graag een bevalplan bespreken. Enerzijds is dat inderdaad beter, maar anderzijds vind ik het ook wel fijn om te weten waar ik straks aan toe ben. Volgens mijn verloskundige in het dorp kon ik altijd op mijn beslissing terugkomen..

Het lijkt mij dat het vooral om de persfase gaat. Dan komt er natuurlijk aardig wat druk op die zone.
Hebben de verloskundige of gynaecoloog geen ervaring met eerdere vrouwen die klachten zoals jij hebben? 

Wat je ook kiest, beide hebben voor- en nadelen. Zelf heb ik een spoedkeizersnede gehad en ik ben nu weer zwanger, maar ik hoop dat ik dit keer vaginaal kan bevallen. Ik vond het herstel zwaar, en pijnlijk. Je hebt de eerste weken weinig beweging, je zit/ligt veel. Ik weet niet of dat bijvoorbeeld pijnlijk is? Dat zou ik ook in je overweging mee nemen. 
Ik zou proberen een gynaecoloog te vinden die hier ervaring mee heeft, en goed de mogelijkheden doorspreken. 
Ik vind het ontzettend naar voor je zeg! Heel veel sterkte. ❤️

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar persen lijkt me erg pijnlijk met al die klachten. Als je natuurlijk wil bevallen, dan is het misschien goed om een ruggenprik te nemen. Mocht je dan uiteindelijk wel een keizersnede nodig hebben, dan zit de ruggenprik alvast

Nee helaas niet. Eigenlijk alleen met vrouwen die deze klachten na de bevalling hebben, maar niet tijdens de zwangerschap zelf..

Wat lastig en pijnlijk voor je. Is de pijn bij de bevalling het ergste wat kan komen? Of zitten er risico's aan vast? Want dan ben je nog verder van huis. In tegenstelling van hierboven is mijn herstel van de keizersnede heel vlot verlopen. Ik zat met twee weken al op de grond om mijn meisje te verschonen. Duurt natuurlijk wel een tijdje voor je helemaal hersteld en fit bent en je mag geen zware dingen tillen maar met een ruggenprik (van te voren ook de keizersnele gepland) was ons meisje er binnen kwartier.) Wel kwam ze 3 dagen eeder, midden in de nacht braken ineens mijn vliezen, en ik was zo blij! We hadden een bevallingsplan gemaakt en de operatie kamer was warmer, de lichten waren iets gedimd en we mochten muziek draaien die ik tijdens mijn zwangerschap veel gedraaid had. Al met al een hele mooie ervaring. Geen spijt van de keizersnede. Sterkte met kiezen en beterschap! Groetjes, susanne

Terug
Bovenaan