Relax mama! Je bent pas 2 maanden geleden bevallen! Ik dacht altijd dat ik wel twee kinderen wilde, met niet teveel leeftijdsverschil. Mijn zoontje is in augustus 1 jaar geworden en had altijd gedacht nu al wel zwanger of in ieder geval bezig/eraan toe te zijn. Niets is minder waar! Ik moet er nog steeds niet aan denken, dat eerste jaar was zoooo heftig met zo ontzettend weinig slaap en zoveel onrust.
Het is nu sinds een aantal maanden een wereld van verschil. De kleine slaapt door en is super vrolijk en ondernemend. Maar nog steeds is het pittig, met een dreumes waarmee je nog niet (echt) communiceert (hij begrijpt veel maar er valt geen gesprek te voeren natuurlijk en veel uitleggen behalve "nee, mag niet" of "goed zo" komt nog niet echt binnen). We hebben het hier thuis dus ook nog zeker niet over een tweede, het gevoel het helemaal niet te willen voert hier zelfs nog de boventoon (we hebben dit gedurende het eerste jaar regelmatig naar elkaar uitgesproken). En weet je? Dat is helemaal oké. Zelf denk ik steeds meer dat dit gevoel uiteindelijk wel zal weggaan, maar dit zal zeker niet binnen één à anderhalf jaar zijn. En dat is dus helemaal oké. Mocht het niet veranderen: blijft het bij één, en daar zijn we dan ook mega gelukkig mee. Mocht het wel veranderen en ons gegeven zijn: dan kunnen we een tweede keer sowieso aan, omdat we er gevoelsmatig 100% achter staan én ik daarnaast ook denk dat een tweede keer dat je iets doet altijd makkelijker gaat (omdat je beter weet waar je aan begint en dat er een einde zit aan elke moeilijke periode). Dat wil ik jou ook mee geven: het wordt echt beter en elke moeilijke fase gaat voorbij.