Kiezen voor keizersnee of natuurlijk

Hi dames, 
Mijn 1e bevalling is ongeveer net zo geweest als die van jou @KGH. Urenlang puffen en uiteindelijk spoed keizersnede. Nu 4 weken geleden bevallen van dochter nr 2. Ik wilde heel graag op de natuurlijke manier bevallen. Maar ook bij deze dame kwam er niks vanzelf op gang. Met 41 weken ingeleid. Na uur of 6 weeën 10cm ontsluiting. 1,5u persweeën gehad, toen hebben ze een vacuümpomp erbij gehaald, want duurde te lang. En ivm eerdere keizersnede mocht het niet veel langer duren. Toen was ze er met 20 minuten. Herstel nu gaat over het algemeen wel sneller dan bij de eerste, maar ivm vacuümpomp moest ik ook ingeknipt worden en dat is nog flink gevoelig!! 
Zelf ben ik blij dat ik niet voor een keizersnee heb gekozen, maar die keuze is echt aan ieder voor zich. Wellicht kan mijn ervaring je helpen in het maken van een keuze die bij jou past!
Succes!

Ooo zo herkenbaar! Alsof ik mijn eigen huidige dilemma lees...ze willen over 2 weken uiterlijk mijn antwoord op die vraag. Ik weet 1 ding 100% zeker: inleiding word het echt NIET meer.
Bij de 1ste bevalling daardoor 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, omdat mijn lichaam er nog niet aan toe was. Flink onnatuurlijk gedoe allemaal en toen alsnog een spoed keizersnede en daardoor nog eens 3 dagen in het ziekenhuis moeten blijven...
Ga ik nu wachten op een meer natuurlijke manier? Dit heeft zo’n 60% kans op slagen in een vaginale bevalling. Toch 40% kans dat het toch weer een keizersnede word dan.
Of kies ik voor een ingeplande keizersnede?
Ergens wil ik voor mijn baby wel de moeite doen om het te doen ‘zoals het hoort’.
Toch speelt in mijn achterhoofd ook de kwestie van corona/lange tijd in het ziekenhuis/en mijn 1ste kind wat al rondloopt zolang zonder mama. Met de ingeplande optie weet ik wanneer/ hoe laat/ en hoelang. Dus inderdaad veel meer zekerheid! Toevallig dat ik nu jouw topic zie. Uiteindelijk moeten we allemaal zelf kiezen. Ik kan je daarom ook echt niet adviseren, of mijn uiteindelijke keuze aanraden. Dit zal een last minute keus zijn voor ieder apart. Ik wens jullie allen veel
succes en vooral een mooie 2de ervaring zonder trauma’s enz. ??

De gynaecoloog heeft tegen mij gezegd dat ze mij een tweede keer sowieso niet gaan inleiden. Door het infuus met weeenopwekkers is de kans groter dat het litteken in je baarmoeder scheurt. Ik lees hierboven echter dat sommige artsen dit wel doen. (Even als toelichting waarom ik zei: als het natuurlijk op gang komt vaginaal en anders een geplande ks, omdat bij mijn weten een tweee inleiding geen optie was). 

Een inleiding is in mijn ziekenhuis wel een optie, alleen dan gebeurt het opwekken door middel van een ballonnetje, en niet met medicatie. In sommige gevallen gebruiken ze alsnog medicatie als de weeën bijvoorbeeld niet sterk genoeg zijn, dat verschilt per individu en situatie. 
Dus als je dat zou overwegen @Zazousept kun je tzt nog contact opnemen met een ander (derdelijns) ziekenhuis.
Fijn om jullie ervaringen te lezen! Succes met kiezen allemaal ❤️

Mijn eerste bevalling was een vaginale, met precies 40.0 weken. Gewoon thuis, duurde precies 12 uur. Dochter woog 4375 gram maar is geboren zonder knip, ik ben zelfs niet uitgescheurd. Op dat moment besefte ik het niet zo, maar dat was een top bevalling. De volgende ochtend liep ik alweer rond en deed ik bijna alles weer. Ik voelde me super.

Mijn tweede bevalling werd een geplande keizersnede ivm stuitligging. Dochter is gehaald met 38.5 weken en woog 4050 gram. Een stuitbevalling zag ik (en de gynaecoloog) niet zitten ivm het gewicht van haar. Een stuitbevalling moet soepel verlopen en je moet er 100% vertouwen in hebben, anders wordt het niks.

Ik vond de keizersnede een prachtige ervaring. Heel relaxed en gezellig en idd.. héérlijk geen weeën! Het ging razendsnel.

Maar toen... het herstel. Dát vond ik toch wel even pittig met nog een dreumes in huis. Zes weken niet tillen, auto rijden, de muren kwamen op me af. Vooral doordat er ook nog een dreumes in huis was die wél elke dag even naar buiten wilde.

Pas na 6 dagen kon ik weer enigszins rechtop staan en uit bed. Wekenlang veel pijn aan de wond. Ik weet dat het allemaal normaal is, maar in vergelijking met mn weer de bevalling vond ik het écht zwaar.

Voor een derde bevalling ga ik sowieso voor een vaginale bevalling, mocht dat kunnen natuurlijk. Voor mij liever geen keizersnede meer. Maar ik heb dan ook juist een heel positief verhaal over mijn eerste vaginale bevalling. Dus dat scheelt een hoop ;)

Ik zou niet weten wat ik zou doen als ik in jouw schoenen stond. Gezien je je wilt laten steriliseren is een keizersnede wel de beste optie, dan heb je dat gelijk maar gehad ook. Maar een tweede bevalling kan ook gewoon super soepel gaan en dan is het ook prachtig om op de natuurlijke manier te bevallen. Maarja, je weet het niet van tevoren hè;)

Bedankt voor je toelichting Minni. Ik heb een ballon gehad, tabletten en uiteindelijk weeenopwekkers dus volgens mij dacht ze: daaaar beginnen we bij deze mevrouw niet meer aan. ?

Terug
Bovenaan