kijkoperatie

vraag: na 3 jr.dokteren en 1.5 jaar intensief iui met kid,zijn we nu bij het punt aanbeland van ivf.wij zijn hier nog niet aan toe en ik heb aangedrongen op een kijkoperatie voordat we verdergaan.
wie o wie heeft hier ervaring mee??hoe gaat het in zijn werk,en kan je na de tijd weer aan het werk of moet je even rust?kan hier op internet niet echt veel over vinden,vandaar mijn vraag hier even neerleggen.alvast bedankt.groet gp.

Hoi gp,

Nou ik kan je helaas nog niet mijn ervaring vertellen, want ik krijg a.s. woensdag de kijkoperatie! Wat vreemd trouwens dat je dat niet vóór de iui-behandelingen kreeg? Bij ons is het standaard voordat je aan vruchtbaarheidsbehandeling begint. Het schijnt allemaal wel mee te vallen, maar je moet toch geheel onder narcose en daar kun je best nog een paar dagen moe van zijn. Verder zei mijn gyn een dag of 2 daarna niets te plannen om toch even bij te komen, het is tenslotte toch een ingreep in je buik. Je kan wat pijn aan je schouder hebben daarna omdat er een gas wordt gebruikt om dingen in je buik zichtbaar te krijgen. Heb jij dan wel een HSG gehad? Die doen ze bij mij nu ook tijdens de kijkoperatie, gelukkig! Ik kan me goed voorstellen dat je nog niet toebent aan ivf, het lijkt me zeer ingrijpend en emotioneel, je moet er echt naar toegroeien denk ik. Zelf zijn we nu bijna 2 jaar bezig voor ons tweede kindje. Wel een miskraam gehad begin vorig jaar en met 11 weken gecurreteerd. Daarna lukte het dus niet meer om zwanger te raken. Van mijn zoontje, inmiddels bijna 4, was ik binnen 4 maanden zwanger. Vreemd hé dat het dan niet meer lukt, nou ja er blijkt bij ons nu meer aan de hand te zijn. Afwachten dus hoe het woensdag verloopt, ik laat je mijn ervaringen zeker weten!
groetjes M

Lieve Malletje en GP,
De kijkoperatie (ook wel laparoscopie) wordt onder narcose uitgevoerd. Mijn ervaringen zijn dat het wel meevalt (heb er al meerdere gehad sinds 1988) maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.   Meestal heb ik wel veel last van narcoses maar hiervoor krijg je meestal maar een licht 'roesje'  
Hopelijk helpt de kijkoperatie jullie weer iets verder op weg en kan een duidelijke diagnose worden gesteld.
Malletje, HEEL VEEL STERKTE woensdag. Gp hou jij ons op de hoogte wanneer jij aan de beurt bent ?

Liefs, SunshineJo

hallo,

ik heb vorig jaar een kijkoperatie gehad.

Ik kreeg 2 sneetjes in mn buik: 1 in het oude litteken van mn ks en 1 in mn navel. Ze doen koolzuurgas in je buik zodat ze meer plek hebben om te kijken. Dit gas verlaat via je huid je lichaam, maar geeft de 1e paar dagen een ontzettende druk op je schouders, als je blijft liggen heb je hier minder last van. Van mn buik zelf voelde ik bijna niets, maar dat was ws ook omdat er niets was gevonden.
Na 2 of 3 dagen kon ik wel weer aardig uit de voeten!

Suc6 ermee, Janu

Hoi GP,

Ik heb zelf geen lap.scopie gehad maar ik ben zelf verpleegkundige op de gyn en kraamafd ( erg handig als sje zelf ook zwanger wilit worden. heb dus wel een beetje voordeel dat er ik iets meer vanaf weet) Je krijgt in elk geval 2 sneetjes van zo'n 1,5 cm. Je wordt volledig onder narcose gebracht maar je kan er ook voor kiezen om plaatselijk verdoofd te worden.   De ingreep duurt een uurtje. Ze kunnen ook je eileiders testen of deze open zijn. Je krijgt idd gas ingespoten waar je  soms nog wel een paar weken last van kan houden.  Er wordt aangeraden om een week niet te werken maar dat verschilt per persoon.  Op de site van het lumc, waar ik overigens niet werk, staat alles heel duidelijk beschreven!

http://www.lumc.nl/

Maar voor zover ik weet beginnen ze pas met behandelingen na een lap. scopie. want wanneer je eileiders dicht zitten heeft iui geen zin. ik zal zeker bij je gyn aandringen op een kijk operatie!

Sterkte Ester

hoi hoi

Ik heb ook een laparascopie gehad.
Dit omdat ik een cyste had van 9 cm.
Die is middels de laparascopie verwijderd.
Het verhaal van Esterale volgens mij is heel duidelijk....
Alleen ik had 3 sneetjes in mijn buik.

Ik heb er een paar dagen nog wat last van gehad.
Heb meer last gehad van de narcose.... Daar ben ik wel een weekje niet lekker van geweest.

Liefs,
mama Peet

Hoi allemaal,

Nou ik heb het achter de rug! Moest vanmorgen al om 7 uur in ZH zijn en werd om 8 uur als eerste geholpen. Rond kwart voor 10 was ik terug op mijn kamer. Ben enorm suf geweest van de narcose tot een uur of 12, dit was de vorige keer (curretage vorig jaar) niet zo erg als nu! Verder wat buikpijn en ook mijn schouder voelde ik goed. Ik mocht om 1 uur naar huis met een goede uitslag: alles helemaal goed, zag er keurig uit en mooie ranke doorgankelijke eileiders. Heerlijk goed nieuws.
Thuis nog tot 5 uur geslapen, maar zit dus nu al lekker achter computer. Mijn buik is wel erg opgezet, is dat normaal? Kan hier niets over vinden. Ook de wondjes zijn nog pijn en gevoelig, maar ja dat is logisch. Ik heb nog lekker een aantal dagen om  uit te rusten. Hechtingen zijn oplosbaar en hoef ik ook niet op nacontrole, maar we (man en ik) willen wel verder met deze uitslag bij de gyn. Zal het dan toch IUI worden? Ik ben er nog niet uit, maar dit was weer een stapje verder. De kwaliteit bij mijn man is namelijk matig, dit omdat hij (kwamen half jaar geleden achter) de ziekte van Lyme heeft. Tast alle cellen aan en we weten niet hoe lang het duurt voordat het hersteld. We zijn beiden nu 34 en hebben een zoontje dat bijna 4 is, dus de tijd speelt ook mee. Wie weet gebeurt er binnenkort (en dat hoop ik voor jullie allemaal) toch eenw ondertje!!! Lieve groetjes M.

Terug
Bovenaan