Kind bijna naar school

Eind Augustus gaat onze zoon naar school, wij maken ons daar best wel zorgen over eerlijk gezegd....

Hij is nu 96 cm, weegt 13,5 KG (klein voor zijn leeftijd). Ze hebben in diverse ziekenhuizen zijn volledige lichaam al van top tot teen na laten kijken, maar niets wijst op een groeistoornis, ziekte o.i.d. (gelukkig).

Hij is volgende week klaar bij de logopedist en de kinderfysiotherapeut, omdat volgens hun hij dan de basis onder de knie heeft, maar voor ons gevoel is die er nog niet klaar voor. Hij is bijvoorbeeld erg prikkelbaar als iets niet lukt of gaat met spullen gooien als hij zijn zin niet krijgt, en speelt liever alleen dan met anderen.

Wij zijn zelf 1,87 en 1,65 lang.

Iemand nog tips hier het beste mee om te gaan?
 
Als ik dit lees, maak je je vooral zorgen over psychisch zover zijn? Ik weet niet in hoeverre dat gedrag normaal is op die leeftijd, want mijn kind is nog wat jonger. Verder is ieder kind anders natuurlijk. 
Klein zijn kan een generatie overslaan. Maar zorgt niet per se voor een gefrutreerd kind.
Tegenwoordig wordt er (op de meeste) basisscholen ook meegekeken of een kind wellicht wat extra's nodig heeft. Als je eigenlijk nu al vrij zeker bent dat het meer nodig heeft, kan je je wellicht in verdiepen in speciaal onderwijs. Tegenwoordig meestal "rugzakjes" op een reguliere school. 
 
Onze dochter is ook klein die is 6 jaar 113cm en 15 kilo. En kan ook met dingen gooien als ze boos is of als er iets niet lukt. Ook speelde ze in het begin alleen op school maar na een paar weken was dat over en nu heeft ze volop vriendinnetjes.  
Mijn man is 1.94 en ik ben 1.65 
 
Je kan ik het begin ook starten met gedeeltelijk naar school gaan of halve dagen, zo kan de kleine wennen en kun je kijken hoe het zich ontwikkelt. Heel veel succes gewenst!
 
Mijn zoon is klein en heeft heel lang nog middagdutjes nodig gehad. Ik denk tot 3,5 jaar dat hij er helemaal mee gestopt was. Ik maakte me ook zorgen of hij een volle week zou trekken, maar in een half jaar tijd ging hij ineens met sprongen vooruit en we merkten dat hij na school veel beter te pruimen is. Hij was wel moe, maar een stuk beter te managen als hij boos werd. Hij kon op school beter uitgedaagd worden en had andere kindjes als voorbeeld. 

Het is nog heel normaal dat kindjes van vier nog alleen spelen. Meisjes zijn vaak sneller socialer dan jongens, dus laat je niet door afleiden! Mijn zoon ging naar de opvang en naar de ouder-kind-dansles. Hij was wel gewend aan groepjes, maar hij heeft nog lang alleen of naast een kind gespeeld. 
Meestal heb je vantevoren nog een gesprek met de kleuterjuf/-meester. Dan kan je bespreken waar je zorgen over zijn en dan zijn halve dagen of enkele dagen zeker een optie. 
Je kind is pas leerplichtig vanaf 5 jaar! 

 
Peuterspeelzaal kan je proberen, maar het zal misschien al vol zijn voor jullie en met de vakanties zijn ze dicht. 
Je zou naar ouder-en-kind-sportlessen kunnen gaan. Als laagdrempelige voorbereiding. 
Ze volgen een vaste routine waar de kindjes aan wennen en niks is verplicht om te doen. 

Bij ons is er dansles of "voetjebal". En veel zwem- of gymnastiekverenigingen hebben het "Nijntje beweeg programma" om samen met je kind te "sporten". 
 
Terug
Bovenaan