Kind met ontwikkelingsvoorsprong wilt niet naar opvang

<p>Dag allemaal,</p><p> </p><p>Sinds een paar weken Wil onze zoon van 2,5 jaar niet meer naar de opvang. Hij wilt naar de grote (basis) school. Hij blijft het zeggen vanaf het moment dat hij opstaat. Huilt bij het afzetten. Leidsters zeggen wel dat hij daarna snel gaat spelen en het naar zn zin heeft. Maar bij het ophalen is te zien hoe opgelucht hij is dat we naar huis gaan. <br />Nu zijn we al van drie dagen opvang naar twee dagen. En een halve dag op een opvang voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong waar ze wat meer uitdaging bieden. Verder is hij alle dagen met mij thuis. Hoe zingen we het uit tot hij naar de basisschool moet?? <br /><br /></p><p>iemand ervaring hiermee? Tips misschien? </p>
 
Hé wat vervelend…je zou eens kunnen kijken of de basisscholen in de omgeving iets aanbieden in de omgeving. Sommige basisscholen geven bijvoorbeeld peutergym of iets anders. Misschien is dat wat..
 
Het past ook wel bij de leeftijd om zo ontzettend de kont tegen de krib te gooien. Met 2,5 is dat echt op een hoogtepunt. Onze dochter heeft ook een ontwikkelingsvoorsprong, maar de opvang kan dat prima 'opvangen'. Ze krijgt activiteiten aangeboden die passen bij haar ontwikkeling. Het gewone sociale aspect van de opvang is zo belangrijk en je zoon is gewoon nog veel te jong voor welke basisschool dan ook. Hoe groot is zijn voorsprong? Ik zou hem duidelijk vertellen dat hij nou eenmaal nog niet naar de basisschool kan. Je kan hem thuis eventueel activiteiten aanbieden die bij zijn ontwikkeling passen.
 
Bedankt voor de reacties.
Hoe groot de ontwikkelingsvoorsprong is weten we nog niet. Aan het eind v h jaar zal hij een test ondergaan om te zien of voltooid HB onderwijs nodig is. Maar om even een idee fe geven...momenteel doet hij evenveel als zijn nichtje van 4 die net op de basisschool is begonnen. Leren lezen en schrijven voornamelijk. Dit vroeg hij namelijk zelf aan ons. En begin uit zijn boek te doen alsof hij voorlas. Dus hebben we er op ingespeeld. Tellen gaan we nu richting de 30. En verder praat en cerstaat hij engels en nederlands
 
Ergens ook wel leeftijd denk ik hoor. Hier ook een dame van 2.5 die elke dag roept dat ze naar de grote school wil dus herken dan ook. 
Ik vind verder van alles over ontwikkelingsvoorsprong op deze leeftijd. Als ik jouw voorbeelden hoor kan ik dat ook over mijn dochter denken, die telt ook foutloos tot voorbij de 20. Spreekt dan wel geen Engels want dat heeft ze nog nooit gehoord ? maar spreekt wel een paar woorden Frans. Maargoed, daar ging je vraag niet helemaal over. 
 
Ik vermeld alleen de ontwikkelingsvoorsprong omdat dit van toepassing KAN zijn en zo krijg ik misschien tips die beter te gebruiken zijn. Ik weet dat het erg gevoelig ligt bij veel mensen.  Maar daar gaat idd mijn vraag niet over. 

fijn om te weten dat het ook de leeftijd kan zijn. Hoe gaan jullie hiermee om? 
 
 
Oef dat lijkt me heel lastig. Als je ook al kan lezen en schrijven gaat hij zich geheid vervelen op de basisschool. Maar wellicht bieden ze bij HB onderwijs daar wel oplossingen voor. 

Onze zoon van 2 jr en 3 mnd is denk ik niet voor in ontwikkeling. Ik weet ook eigenlijk niet goed wat je hoort te kunnen met deze leeftijd, maar de dingen die jij noemt kan hij zeker nog niet. 
Ik vind 2.5 dag opvang niet veel en je kan hem genoeg bieden thuis zo te horen. Dan kan hij op de opvang dagen investeren in sociale ontwikkeling. Spelen, kleien, kleuren en zingen. Ander speelgoed dan thuis. Grotere kinderen om te imiteren. Zindelijk worden. Er is nog zo veel te leren! 


Onze jongen heeft ook een fase gehad dat hij niet naar de opvang wilde. Dat was bij overgang naar de peuter groep en dat vond hij spannend. Na 10 weken was t over. Wij hebben er niet te veel aandacht aan gegeven. Het was even huilen bij t afscheid maar ging net als jouw zoon vrijwel direct spelen. T leven is nou eenmaal niet allemaal leuk. Soms moet je ook wat doen wat niet top is. Maar wij zijn daarin niet heel kind volgend. Ieder z'n stijl natuurlijk :)
 
Bij ons begon het wat later, rond zijn 3e verjaardag. Een ontwikkelingsvoorsprong vermoedde wij toen alleen nog niet, dat kwam pas op de basisschool. De juf noemde hem voorlijk bij de kennismaking. Toen hij 4,5 was noemde ze hoogbegaafdheid voor het eerst. Achteraf gezien waren er wel signalen, maar die hadden we niet opgepikt. 
Wij hebben aangegeven aan zoon dat we school hadden gevraagd of er al plek was toen hij ernaar vroeg. Helaas, helaas, geen plek tot hij bijna 4 was. Een paar weken voor de start zeiden we dat er eindelijk plek was en konden we de datum in het vooruitzicht noemen. We hebben het zo een jaar kunnen rekken. 
Er zijn wel scholen die kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong eerder toelaten, maar dat gaat denk ik niet om een hele lange tijd. Ik weet niet of de school die jullie op het oog hebben dit ook biedt. 
Ik vraag mij af wat hij van school verwacht. Want als je denkt te kunnen leren lezen en rekenen bij aanvang van groep 1, dan kan het wel teleurstellend zijn in het echt. 
Mijn zoon is nu 7 en (nog) niet getest. Het blijven bij ons vermoedens. Maar aanpassingen in het onderwijs zijn bij hem echt wel nodig, anders wordt zijn gedrag vreselijk. Slechte concentratie, anderen afleiden, slecht luisteren en laag tempo als hij niet werkt op zijn niveau. 
Ik heb je in een ander bericht/onderwerp naar het HB kind forum. Daar is ook een pre-school topic. 
Als hij inderdaad hoogbegaafd is, dan moet je er toch iets mee denk ik. Anders stompt hij misschien al af voor hij met school begonnen is. 
 
Terug
Bovenaan