Kind wilt niet naar school na eerste week

<p>Dag dames,</p><p>de eerste week school zit erop voor mijn dochter en vandaag was de eerste dag van de 2e week, maar mijn kind wilt nu al niet meer naar school. Ze zegt telkens van dat ze weer naar de Peuterspeelzaal wilt. Heb echt sterk het gevoel dat ze het niet leuk vind op school. Ze hebben de groepen verdeeld in 2 groepen 1a en 1b en de rest van de kinderen van de peuterspeelzaal zitten allemaal in 1a en zij als enige in 1b dus geen bekende gezichten in de klas. Hebben jullie dit ook misschien gehad met jullie kinderen dat ze na de 1e week al niet meer naar school wouden? Ik krijg ook geen terugkoppeling nadat ze vrij is van school over hoe haar schooldag was. Heb echt medelijden met mijn kind, want ze heeft de heletijd zitten huilen van dat ze niet meer naar school wilt ? ik heb hier moeite mee en weet even niet of dit normaal is na een week school te hebben gehad dat ze al zo reageert. <br /><br /></p><p>hebben jullie dit ook gehad? <br /><br /></p><p>Groetjes ?</p>
 
Als juf reageer ik op je berichtje:
Navraag doen bij de juf en even gesprekje plannen. Dit zou ik graag willen weten als juf . Dan zou ik het ook bij je navragen en ook laten weten hoe de dag is geweest

Gewoon vragen, samen helpen jullie elkaar!
 
Hier geen reactie van een mama, maar van een juf. ;)
Dat kinderen na 1 week niet meer naar school willen is vrij normaal. Het zijn veel indrukken en een hele stap voor zo'n kleintje! 
Ik zou na schooltijd even bij de juf vragen of ze misschien een paar minuutjes heeft om te vragen hoe de eerste week is gegaan en evt je zorgen aangeven. 
Hopelijk gaat het snel beter! 


 
Ik denk dat het best normaal is. De eerste week is het nog leuk, maar daarna beseffen ze dat ze elke week moeten en is de lol er snel vanaf. En logisch ook dat het nog spannend en niet fijn is als je niemand kent. Onze dochter had dit ook. Maar ze gaat er echt wel aan wennen en nieuwe vriendjes maken.
Wel jammer dat je niks hoort van school. Hier kreeg ik vooral de eerste week wel af en toe een berichtje.
 
Juf 3 hier: heel normaal! Goed om dit aan de juf te laten weten en te bespreken hoe of wat. Wellicht dat ze met 2 klassen tegelijk naar buiten kunnen, zodat ze vriendjes/vriendinnetjes ziet of dat ze haar kan koppelen aan iemand. Eerste week is alles nieuw en zo overweldigend, dat het nog niet altijd tot huilen leidt, na een week is het nieuwste eraf en is het allemaal best druk en overweldigend! Steun haar, hou het desnoods bij halve dagen.
 
Heeft je dochter wenochtendje ofzo gehad? Het is nogal wat hè, zoveel indrukken van school. Komt echt wel goed hoor! Vraag Idd even een gesprekje aan met de juf. Succes
 
Hier hebben wij het ook gehad met onze dochter van net 5.
Ze wilde zo graag naar school de eerste week ook helemaal niet gehuild maar in week twee begon het ik kwam er achter dat de eerste week een kindje mee ging naar de wc maar de tweede week niet meer en wist de de klas niet meer terug te vinden.
Nu heeft ze soms nog moeite met naar school gaan vooral net na het weekend en in het weekend wilt ze juist wel naar school.
 
 
 
Zoals de rest ook zegt, is dit niet gek! Mijn dochter is ondertussen ruim 4.5 en gaat nu met veel plezier elke dag naar school, maar de eerste 2-3 maanden is het gewoon nog heel pittig voor ze en vraagt het veel van ze. Ineens beseffen ze dat het 5 dagen per week terugkomt en pfoe, dat is veel! Daarnaast is de groep groot, en de aandacht van de juf veeeeel minder dan ze zijn gewend op de peuterspeelzaal! Het kost gewoon tijd om te wennen en ja, die eerste weken vragen heel veel van je kindje.

Of ze wel of niet bij vriendinnetjes zit,daar zou ik me niet perse druk om maken. Mijn dochter kende wel een paar kindjes van de peuterspeelzaal maar trok daar niet perse naartoe en heeft gewoon haar eigen vriendjes uitgekozen nu. De bekende gezichtjes van de peuterspeelzaal zijn nog niet heel belangrijk denk ik, op deze leeftijd. Met 4 jaar zijn ze nog individuen en je dochtertje gaat de komende maanden vanzelf uitzoeken welke meisjes in haar klas bij haar passen en binnen no-time maakt ze vriendinnetjes hoor. Dat gaat razendsnel bij kleuters :)

Maar ik zou zeker morgenochtend even de juf aanspreken op het schoolplein, zeg even dat je kindje het moeilijk heeft en niet naar school wilt. Vraag even een kort gesprekje aan na schooltijd, al is het maar 5 minuten op het plein. Een lange overdracht of terugkoppeling is ook gewoon een beetje voorbij zodra ze in groep 1 zitten. Bij de peuterspeelzaal is dat nog heel uitgebreid, in groep 1 is geen bericht goed bericht en is er gewoon weinig 1 op 1 communicatie met de juffen!
 
Terug
Bovenaan