kinderdagverbijf

Onze zoon van bijna 4 maanden is gisteren voor het eerst naar het kinderdagverblijf geweest.
Opzich ging het redelijk. Heeft hij bijna niet gehuilt. Hij reageert alleen schrikkerig op nieuwe geluiden en slapen ging niet. Terwijl hij thuis bijna van voeding tot voeding slaapt en hoogstens 1.5 uur wakker is. SAvonds thuis was het alleen maar huilen en niet willen slapen. Om 21.30 viel hij in slaap tot de volgende ochtend 1100 uur. (tussen door wel wakker gemaakt om te voeden)
Ik hoop maar dat het beter gaat en dat het een kwestie van wennen is. Hij moet natuurlijk al dien nieuwe indrukken verwerken. en dan dat slaapgebrek erbij...wordt je ook niet vrolijk van! Toch voel ik me wel een beetje een slechte moeder. Hoe zijn jullie ervaringen?
 
Hoi,

heel herkenbaar jouw verhaal! Onze zoon gaat sinds hij vier maanden is een dag in de week naar het kdv. In het begin sliep hij bijna niet daar en was hij thuis helemaal op. Het gaat echter steeds beter. Nu (bijna tien maanden) is wel het vermoeider dan een dag thuis maar is hij wel te genieten!

Het gaat vast snel beter, veel succes!
 
Dat hadden wij hier ook, hoor! In het begin (vanaf 10 weken oud) sliep hij weinig op KDV, kwam uitgeput thuis. Maar nu slaapt hij net zo goed als thuis en merk ik in de avond niets anders aan hem. Hij is helemaal gewend! Het zijn ook zoveel nieuwe indrukken in het begin, dat moet je niet vergeten... Komt goed!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (6 maanden)
 
Hay,

ik kan me héél goed voorstellen dat dit moeilijk voor jullie moet zijn.   Maar denk echt dat een een questie van wennen is. Anders zou het met ieder kindje niet goed gaan op den duur. En dat is denk ik niet het geval.

Zelf heb ik onze dochter gelukkig nooit naar een KDV hoeven brengen, dat komt omdat mijn vriend's en mijn rooster op elkaar zijn afgestemd. Hebben we erg geluk mee gehad hoor. Maar omdat wij beiden onregelmatig werken, wat KDV ook geen optie.

Nou, ik hoop voor je dat hij snel gewend is! Kun jij ook weer met een gerust hart weg.

Gr CJ
 
Hoi blabla

Wat heb je een rare reactie gekregen van CJ. Ik ben zelf leidster op een KDV en vind het juist goed dat een kind naar een KDV gaat. Het leert daar spelen met andere kids, wordt socialer en er wordt opgelet hoe het gaat met zijn ontwikkeling.
Om je een hart onder de riem te steken: de eerste tijd zal je kindje anders reageren. Op een KDV krijgt het zoveel prikkels mee, dat het 's avonds (lees: tijdens slapen) moet verwerken en wordt daardoor dus onrustig van. En het is eigenlijk wel logisch. Thuis ben je de hele dag met hem (of haar) bezig en voed je in alle rust. Op een KDV is er altijd wel een kind dat even schreeuwt of moet huilen, dus is het onrustiger. Ik hoop dat je het vol kunt houden en je zult straks alleen maar voordelen zien.

CJ: Waar haal je dat  oordeel weg dat je gelukkig geen KDV hoeft te gebruiken voor opvang van je kind?

Groetjes
 
Hoi Blabla,

Ik heb een dochter van 9 maanden en die breng ik ook vanaf 4 maanden naar een kdv. Het was voor haar (én voor mij) wennen. Je merkt dat het voor zo'n uk van 4 maanden best een hele dag is, daar op het kdv. Wel een leuke dag overigens,  maar ze had echt een paar weken nodig om in het rimte te komen.  Logisch ook, want het is natuurlijk een hele belevenis.

Voel je niet schuldig, is echt nergens voor nodig. Ik merk aan mijn meisje dat ze er juist heel veel baat bij heeft. Ze is supersociaal naar andere kinderen, een stuk minder eenkennig dan andere kindjes van haar leeftijd en voor haar ontwikkeling is het, volgens mij dan, ook hartstikke goed.

Groetjes, KT
 


quote: anjemvstan reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-08-2007 21:32:16'));

Hoi blabla

Wat heb je een rare reactie gekregen van CJ. Ik ben zelf leidster op een KDV en vind het juist goed dat een kind naar een KDV gaat. Het leert daar spelen met andere kids, wordt socialer en er wordt opgelet hoe het gaat met zijn ontwikkeling.


CJ: Waar haal je dat  oordeel weg dat je gelukkig geen KDV hoeft te gebruiken voor opvang van je kind?

Groetjes



Hallo,

Als ik zo vrij mag zijn; ik denk dat ze niet zo bedoeld dat KDV slecht is voor je kind, maar graag een ander alternatief heeft.

Ik zelf moet Tymo over drie weken naar het KDV brengen voor twee dagen in de week. Maar omdat ik hem nog zo klein vind had ik liever hem bij oma afgezet als ik moet werken. Maar helaas, ik had liever gewacht tot hij een jaartje was.

Het zal zwaar zijn Tymo de eerste keer achter telaten, zal het niet droog houden.   Maar als hij eenmaal gewent is komt het allemaal wel goed.

Weet je misschien hoelang het duurt voor dat kindjes helemaal gewent zijn? dan kan ik daar vast rekening mee houden.


groetjes,

denise

 
Mag ik ook antwoord geven op je vraag Denise?

Heb zelf ook 8 jaar op een kdv gewerkt.
Het wennen ligt heel erg aan het kindje zelf en ook aan het aantal dagen. Een kind wat 4 dagen in de week gaat, is nou eenmaal sneller gewend dan een kind wat maar 1 dag komt.
Maar eigenlijk is daar niet echt iets over te zeggen, ligt helemaal aan jouw beeb. Trek er wel een aantal weken voor uit en als dat mogelijk is, kan je het misschien opbouwen? Dus eerst een paar uurtjes en dan langzaam wat langer.
Veel succes.
Ook al werkte ik zelf in de kov, ook ik hield het niet droog als ik mijn kids weg moest brengen!
Sil
 
Terug
Bovenaan