kinderdagverbijf

hoi sil,

Binnenkort gaan we even kijken en dan word er een afspraak gemaakt voor een wen-middagje. Ik ben benieuwd, gelukkig is Tymo niet snel over prikkeld.

ben wel blij met een wen-middag, dan kan ik zelf wennen aan het iedee hem een aantal uurtjes te moeten missen.......! Dan hoef ik me op mijn werk geen zorgen te maken.
 
hi blabla,

heel goed voor te stellen hoor, dat je het moeilijk of emotioneel vindt om je kind naar het KDV te brengen. ondanks dat je met je hoofd wel weet dat het goed en vertrouwd is, vinden we misschien toch dat bij onszelf het beste is. is het ook,  maar ja, er moet weer gewerkt worden.

onze jongen was met 3 maanden voor het eerst naar het KDV, en het was voor mij moeilijker dan voor hem. ik zie nu (15 maanden) dat hij heel fijn speelt op de groep, hij zwaait naar me als ik wegga en is blij als we hem weer op halen. alleen als hij zich niet fit voelt, of moe is, vindt hij er geen steek aan en wil het liefst aan mijn knie blijven plakken. dat is wel even slikken om hem dan toch aan een lieve leidster over te dragen.
hij kan leuk spelen, gillen, oefenen met spulletjes die wij thuis niet hebben (een loopfietsje bijvoorbeeld) en is even weg bij al die grote mensen met wie hij in huis woont (grote broers met grote monden, grote hond).

ik merk wel dat als ik er luchtig over doe, dat mijn jongen er ook luchtiger over doet.

Miep36
 
hi
een wen periode  duurt ongeveer 6 weken....
soms langer soms korter!!
het komt heel veel voor dat een kindje in het begin niet slaapt op het kdv,
 omdat daar ook andere slapen of zich zelf in slaapt huilt of er wordt alweer een kindje wakker!
er is dus veel geluid en beweging op het kdv.
maar dit went ze zullen er gewoon door heen gaan slapen.
je kan vragen of ze het misschien in het begin even op de groep willen houden en het daar in slaap proberen te krijgen(bv in het wipstoeltje of op schoot)
zelf deed ik dit altijd als een kindje moeite had.
en daarna wende het kindje aan de nieuwe geluiden en sliep het ook in de slaap kamer.
verder kan een kdv erg leuk zijn voor je kindje.
ik heb in al die jaren maar 1 kindje gehad wat echt niet kon wennen.
maar als nog lag dit aan de moeder dan aan het kind!

want breng het met vertrouwen je kind voelt dit en zal het ook als vertrouwd aan voelen!
en dus makkelijker wennen.
maak er geen drama van!
dit breng je over op je baby/kind
succes
 
Hoi hoi Blabla,

Ik vind het tweestrijdig. Je bent absoluut geen slechte moeder als je kind naar een kdv gaat. Maar ik kan me ook voorstellen dat een kind er ook te vaak heen gaat. Ik bedoel dat absoluut niet negatief, maar je "hebt"een kind toch niet alleen om hem weg te brengen. Ik ken in mijn omgeving een x-aantal ouders waarvan de kinderen 5 dagen naar een kdv gaan. Dat lijkt mij erg veel. 2 of 3 dagen lijkt mij meer geschikt. Dan leert je kind met verschillende situaties omgaan. Spelen, regels van anderen en lekker thuis bij paps en/of mams. Mijn zoontje (en binnenkort twee dochtertjes) blijven thuis bij de oppas (oma's en opa's) en ook dat heeft zn voors en tegens. Want ben ik een slechte moeder als ik niet zorg voor die "sociale"contacten?????
Hij kan overigens erg goed met kinderen spelen, ondanks dat hij thuis blijft.
Ik denk dat "het beste"voor ieder kind (en ouder) weer anders is.

Ik hoop dat ik hiermee niemand mee beledig, maar dit is mijn mening.

Groetjes Bertine
 
Mijn zoontje gaat over 2 weken ook voor het eerst wennen, en ik maak me daar ook best wel zorgen over. Mijn oudste heeft er nooit problemen mee gehad, maar dat was zo'n laconiek kind. Maar mijn jongste is veel sneller overprikkeld en slaapt dan vooral overdag minder goed. Hij is zoveel activiteit om hem heen ook nog niet gewend, ik probeer hem daar nu maar vast wat meer aan te wennen. Ik ben zelf een voorstand van kdv's, vind het heel goed voor kinderen. Maar ik zou graag zien dat je kinderen wat ouder kunt brengen, dus dat het zwangerschapsverlof wat langer duurt. Ik vind het nu zo jong om ze al af te staan in de drukte van een kdv, terwijl hij thuis gewoon de hele dag vredig in zijn bedje ligt. Ik vind het trouwens wel verschil of ze gemengde groepen hebben of niet. Ik vind die gemengde groepen zo onrustig voor de kleintjes, ben zelf meer een voorstander van de scheiding babygroep en peutergroep. Maar helaas, op mijn huidige kdv zijn er gemengde groepen.
 
je bent geen slechte moeder als je je kind naar een kdv brengt! ben jer nou gek. het heet in het begin ook niet voor niets wennen; dat is het voor je kleintje en voor jullie als ouders!

jij bent toch ook moe als je bijv je eerste werkdag hebt gehad bij een nieuwe baan? moet je dan maar niet gaan werken? jij bent ook moe na een feestje. moet je dan maar geen feestjes vieren? alleen jij beseft dat het zo werrkt, een baby van 4 maanden natuurlijk niet.

gun hem wat tijd en biedt thuis voldoende rust, zodat het inderdaad zal wennen.
mijn zoon is inmiddels 2 en moest ook erg wennen,. maar nu krijg ik hem er niet meer vandaan! hij maakt vriendjes, heeft andere speeltjes en activiteiten dan thguis en hij heeft dus een leuke afwisseling tussen kdv en thuis.

 
Ik herken het volkomen!!!
Mijn dochtertje gaat 3 dgn naar het kdv en v.a. Dag 1 gedraagt ze zich daar heel anders, qua slaapgedrag, dan thuis.
Op het kdv is het allemaal anders met geluid en daar kan mijn dochtertje niet aan wennen. Ook de eerste paar dagen was ze wat schikkerig.
Tja, wat wil je... eerst helemaal geen kindjes om je heen, en dan ineens een stuk of 5!

Mijn dochtertje is nu 8,5mnd. Schrikkerig is ze niet meer, maar het slapen dat doet ze nog steeds niet op het kdv.
Gelukkig wordt ze er niet sjachie door of huilerig, alleen maar moe!
Dus bij thuiskomst, direct onder de douche, voeden en dan heerlijk naar bed!

Succes!!!
 
Terug
Bovenaan