Kinderdagverblijf ipv oma?

Hoi,

ik wil graag de mening van andere moeders (en vaders) weten. Het gaat om het volgende.

Toen ik zwanger was van Quenten heeft mijn schoonmoeder aangeboden om op ons kindje te passen. Dit zou 2 dagen in de week zijn, maandag en dinsdag. Wij wisten totaal niets van tarieven en kosten en hebben onderling afgesproken dat wij haar € 15,00 per dag zouden betalen.

Bij toeval ben ik gaan informeren om mijn schoonmoeder in te laten schrijven bij een gastouderbureau om zo toch in aanmerking te komen voor de subsidie van de overheid en van werkgevers. Dit bleek niet te werken om dat dan de man van mijn schoonmoeder gekort gaat worden op zijn uitkering.

Doordat ik bovenstaande had uitgezocht kwam ik erdus achter dat een kinderdagverblijf of een gastouderbureau goedkoper is, dan wanneer mijn schoonmoeder op Quenten blijft passen. Dit scheelt ons op jaarbasis zo'n € 600,00. Dit hebben wij besproken met mijn schoonmoeder en haar man en gevraagd om het tarief van € 15,00 te verlagen naar € 10,00. Wij hebben natuurlijk liever dat oma blijft oppassen dan dat Quenten naar een kinderdagverblijf gaat. Zo betalen wij iets minder en kan zij blijven oppassen. Wat ze goed doet en Quenten heeft het ontzettend naar zijn zin bij haar.

Maar hier gaat ze dus niet mee akkoord. En kwam met het verwijt dat als wij Quenten naar een kinderdagverblijf zouden brengen, wij niet het beste met hem voor hebben. Dit deed ons ontzettend veel zeer. In het verleden heeft ze op het kleinkind van haar man gepast en daar ook € 15,00 per dag voor gekregen. Ze wil geen onderscheid maken tussen beide kinderen.

Wij vinden € 600,00 teveel geld om "weg te geven". Wij denken dat Quenten het goed zal doen op een kinderdagverblijf en zo leert hij met andere kinderen omgaan. Hij zal niet zoveel aandacht en liefde krijgen als wanneer oma oppast. Maar is dat waard voor € 600,00????? Wij kunnen een hoop andere leuke dingen doen voor dat geld.

Wat zouden jullie doen in bovenstaande situatie??? Ook ben ik bang dat er nog meer problemen kunnen komen als wij definitief ervoor kiezen om Quenten naar een kinderdagverblijf te brengen.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!!

Groetjes Monique & Quenten
 
Hi

Moeilijk hoor, een lastig probleem. Maar 15 euro per dag is toch niet duur? Wij moeten onze creche 5,70 per uur betalen, hij gaat daar 3 dagen naar toe, is dus 730 per maand, dan krijgen we wel iets terug van de belasting, dat gaat naar inkomen, en van mijn werkgever, maar goed, uiteindelijk moeten wij zelf nogsteeds iets van 500 zelf betalen. Het lijkt me haast dat dan je schoonmoeder goedkoper is. Aan de andere kant, je zal wel zelf de luiers moeten meenemen denk ik, bij de creche is dat inbegrepen en eten en drinken ook natuurlijk.

Maar even los van de kosten, je moet ook doen wat voor je kind goed is, wij wilden juist kinderdagverblijf, oma past alleen 1 ochtend op. Op het kinderdagverblijf is het gezellig, kinderen, lekker spelen, buiten, regelmaat. Hij blijft ook enigst kind dus is het voor hem helemaal goed om met andere kindjes om te gaan. Omdat hij het ook zo leuk vind daar hebben we het ook omgedraaid, hij ging eerst 2 1/2 dag creche en 1 dag oma, nu dus 3 dagen creche en 1/2 dag oma.

Het is lastig, maar ik denk dat je aan je kind en jullie moet denken, en niet hoe je schoonmoeder het zal vinden, als je besluit om kinderdagverblijf te gaan is dat pech voor haar. Of je zou nog 1 dag kinderdagverblijf en 1 dag oma kunnen doen?

Succes,
Lia
 
Hoi,
Tja, over de financiele kant kan ik niet oordelen en dat wil ik ook niet. Maar als jullie
dat geld goed kunnen gebruiken moet je het gewoon doen. Oma draait echt wel
weer bij. En misschien kun je fifty-fifty doen?
Wij hebben zelf een zoontje van 22 maand. De beide oma's passen weleens op en
we hebben een lieve buurvrouw die graag oppast. Haar betalen we 4 euro per uur.
Sinds deze maand gaat Quinten ook naar het kdv. 2 ochtenden in de week en wij
betalen bruto 6,11 euro per uur. Daar gaat nog wat vanaf van belasting en mijn werk.
Wij hebben hem naar het kdv gedaan omdat wij het heel gezond vinden dat hij om leert gaan met andere kinderen. Alleen volwassenen om hem heen geeft ons geen fijn gevoel. Wij hopen nog wel een kindje te krijgen maar dat duurt nog wel even.
En ik moet zeggen dat hij het steeds beter naar de zin heeft. Het is nog even wennen
maar dat gaat goed komen met hem.
Je moet doen waar jullie je het beste bij voelen. En vaak is dat wat jullie denken dat
je zoon nodig heeft. Oma is ook belangrijk, maar niet het belangrijkste. Die blijft
toch wel gek met jullie zoon, wat er ook gebeurt.
Succes met beslissen en groetjes Melanie mmv Quinten 31-08-04
 
Hoi, mij lijkt het ook niet dat je schoonmoeder duurder is dan het kinderdagverblijf. Wij betalen voor onze dochter 5.16 per uur en je betaalt op een kinderdagverblijf bij ons altijd 10 uur per dag, dus dat is veel meer dan die 15 euro van jouw schoonmoeder.
Ik kan me wel andere redenen voorstellen dat je voor een kdv kiest (sociale redenen).
Birgit
 
Hoi,

Ik denk dat jij het bedrag bedoelt na aftrek  van de werkgeversbijdrage en de bijdrage vanuit de overheid. Wij hebben van te voren al gekozen voor een gastouder om dit gezeur te voorkomen. Maar daar koop jij nu niets meer voor.
Jullie gevoel moet leidend zijn. Als je vindt dat je kind beter af is bij een gastouder of een kinderdagverblijf dan moet je daarvoor kiezen en dan kan je schoonmoeder de boom in. Je schoonmoeder verwijt jou iets wat ontzettend pijn doet om te horen. Zij mag die mening hebben maar iedereen heeft recht op zijn of haar mening. Je kunt hier een hele hoop moeders vragen, maar kinderdagverblijven of gastouders zijn absoluut niet slecht voor kinderen. Als je eenmaal over het punt van verwijten bent gegaan moet je je afvragen of dit het beste voor je kind is. Wat komt hier achter weg? Enne dat je financiële leven er wat anders uitziet met kinderen is voor niemand nieuw denk ik...
Het is een moeilijke keuze die je zelf moet maken. Dit is hoe ik er tegenaan kijk.
Succes met je keuzes.

 
er ging wat fout boven.

Monique2 schrijft:

Hij zal niet zoveel aandacht en liefde krijgen als wanneer oma oppast. Maar is dat waard voor € 600,00?????


Is aandacht en liefde een extra 600 euro waard. Natuurlijk!!
 
Hoi,

Doe waar je je goed bij voelt en voor 15,00 per dag 100% zeker weten dat je kind het goed heeft naar zijn zin en alle aandacht krijgt is toch ook wat waard. Bij ons op het kdv (werk er) kom je niet onder de 15,00 per dag hoor zelfs niet met aftrek.

Heel veel succes met je keuzen.
En onthoud dat het jullie kind is en jullie dus beslissen wat voor hem en jullie gezin het beste is 600,- is veel geld en jullie weten alleen hoe hard je het nodig hebt toch?

Ga anders eerst eens kijken op een paar kdv's om te zien hoe je het vind.

groetjes
 
Terug
Bovenaan