Kinderen en televisie

Oeeeh lastig onderwerp dit en helaas veel herkenbaar voor mij maar van wat ik van vrienden begrijp voor velen. 
Normaliter passen beide grootouders alleen op voor de 'leuk' en dan probeer ik het een beetje los te laten. Ik geef wel aan wat ik denk dat goed is op de dag (qua ritme, eten/drinken, spelen etc) maar probeer het dan ook los te laten omdat ik weet dat mijn zoontje zich echt anders gedraagd dan thuis. Op de opvang is dat namelijk ook zo.
Door omstandigheden passen mijn ouders nu ook wekelijks op, een dag in de week. Nu heb ik wel aangegeven dat ze dan niet alleen maar de verwen opa en oma kunnen zijn omdat het nu als onderdeel van de opvoeding gezien moet worden. Dat snapte ze gelukkig wel en ze houden aardig hetzelfde aan. 
Ik geef altijd een ritme mee (mijn zoontje is wel 1,5 dus natuurlijk anders dan bij een 3 jarige)en ook zijn eten/tussendoortjes.
De gouden tip heb ik niet, maar probeer inderdaad eens in gesprek te gaan met ze en vraag waarom ze tv kijken. 
 
Ja, mijn man gaat het nu proberen. Hopelijk gaat dit iets opleveren.


Laatst al een accevietje gehad. Ik zei tegen mijn zoon dat hij iets niet mocht doen waarop mijn schoonmoeder en schoonzus rechtstreeks tegen hem zei dat hij dat wel mocht. Heel verwarrend natuurlijk voor een peuter. Toen ik hier iets van zei viel dat bij beide niet goed. Ik durf nu dus niet snel 'kritiek' te geven.
 
Dit is precies de reden waarom ik mijn ouders die graag een vaste oppasdag zouden willen, die niet heb gegeven.
Ik zag bij de kinderen van mijn zus dat ze daar veel tv keken en erg verwend werden (op de bank springen mocht daar bijv. want ze zijn opa en oma dus mogen de kinderen verwennen).
Ik wil dit voor mijn kinderen niet. Ze horen zich netjes te gedragen ergens anders en ik vind veel buiten spelen en tv alleen op een vaste tijd belangrijk. Af en toe gaan ze indien noodzakelijk wel een paar uurtjes (1x in de maand ongeveer) en dan kan ik het wel een beetje loslaten. Maar een vaste dag(en) in de week? Nee dankje!
Succes ermee! Hopelijk komen jullie tot een middenweg?
 
Heel herkenbaar en het maakt de opvoeding thuis wel eens lastiger.
Wat er tegenover staat; mijn zoontje heeft een hele goede band met mijn ouders en is altijd razend enthousiast als hij daar heen gaat. En daar ben ik zo dankbaar voor! Weet nog dat ik als kind één oma verschrikkelijk vond (daar mocht niks en altijd streng) en de andere geweldig, het was altijd fijn om daar te zijn. En op latere leeftijd is dat altijd zo gebleven, had met de ene oma een veel betere band. Dus dat houd ik altijd maar in mijn achterhoofd als het botst met mijn opvoeding! 
 
Bedankt voor jullie reacties! 
het probleem blijft helaas doorgaan. 


Gister vroeg oma of de oudste mee boodschappen mocht doen. Vervolgens ook lunchen. Om 2 uur was hij nog niet terug. Uiteindelijk kwam hij om half 5 terug en zeker 2 uur schermtijd rijker ? had van te voren op Netflix gekeken waar hij was gebleven ?
 
ik kreeg een hysterische peuter terug ? 
 
het ergste vind ik dat ik zat te wachten tot hij terugkwam en ze hem gewoon zeker 2 uur achter een tablet zet, ondanks dat we al 100x hebben gezegd dat we dit niet willen... zo frustrerend!
 
Als je merkt dat het ze teveel wordt of dat een dag te lang is, dan zou ik met jullie ouders in gesprek gaan. Van mijn ouders weet ik dat ze het best erg zouden vinden dat we aan hun tijd met onze kinderen kwamen maar na een paar goede gesprekken waarin ik de boodschap in etappes overbracht wenden ze aan het idee. Onze middelste was er ook echt aan toe dus hebben we hem op de ochtenden naar de ps op de dagen dat onze ouders oppassen. Ik ben hier heel blij mee, we merken ook echt een positieve verandering in zijn ontwikkeling. Hij heeft het ook echt naar z'n zin met z'n vriendjes en vriendinnetjes.
Zodra onze dochter zindelijk is gaat ze ook naa de ps. 
Dit biedt voor ons wel weer de mogelijkheid om onze kinderen 1 keer per week in het weekend naar ze toe te brengen voor een paar uurtjes, zodat we iets samen kunnen doen. 
En over tv/tablet kijken. Bij ons thuis mogen ze alleen op bepaalde momenten even kijken naar programma's die wij voor ze bepalen. We zijn er ook altijd bij en kijken samen. Wat ze zien heeft zoveel invloed op hun gedrag, daarom is dit echt een heel belangrijk punt die we met onze ouders bespreken. Duidelijk aangeven wat ze wel of niet mogen zien, dit doen we wel minimaal 1 keer per week. Even checken bij elkaar wat ze hebben gekeken en wat we wel of niet goed vinden. 
En, wij hebben precies om deze redenen besloten dat er in onze eigen huis op onze kinderen wordt gepast. We hebben het zo ingericht dat ze op een dag veel verschillende bezigheden hebben. Ze kunnen ook zelf bepalen wat ze willen spelen ;) ze hebben niet eens tijd om tv te kijken. 
Het is even zoeken naar een goede middenweg als opa/oma gaan oppassen maar alleen als je goed je grenzen en regels kunt aangeven werkt het. Dit heeft tijd nodig. En nog moet ik eerlijk bekennen gebeuren er wel eens dingen die ik niet goed vind maar ik kies er ook voor om de goede sfeer erin te houden en er op een later moment op terug te komen. 
 
Terug
Bovenaan