kinderopvang oppas????

Mijn moeder zeurt al jaren om het oma worden, dus die mag mooi 1 dag in de week oppassen...
Mijn schoonmoeder gaat volgend jaar met pensioen, dus die hebben we ook al lichtelijk voorbereid
Weet bijna wel zeker dat ze dat heel graag willen...zo niet dan zal er een andere oplossing gevonden moeten worden. MIsschien dat ik dan wel stop met werken of dat ik voor s'avonds een baan ga zoeken.
Maar ik ben nog niet zwanger dus dat ik voor latere zorg...
Maar ook ik ben daar stiekem al wel mee bezig

hoi,

ikzelf ben gastouder, dus ik kan gewoon lekker door blijven werken. ik kan zelfs aangeven hoe, hoeveel dagen, ochtenden of middagen, hoeveel kindjes.
En ik werk via een gastouderburo(g.o.b) en particulier(lees zwart).
aan het g.o.b betaal je als ouder 5,56(ssk-venray dan) en dat is exclusief eten drinken luiers etc. hiervan kan je dan wel weer een deel terugvragen. en je betaald inschrijfgeld en bemiddelingskosten. dit kan snel in de honderden euro's lopen. maar das op een k.d.v. ook.
zwart vraag ik 4,00 inclusief eten drinken en luiers. maar das weer niet terug te vragen.
overigens zijn er ook gastouders die maar 3 euro vragen.

bij een k.d.v. weet ik de kosten niet precies maar ik heb er ook alleen als invalkracht een jaartje gewerkt.

opa en oma blijft natuurlijk het goedkoopst. of ruiloppas. de ene dag pas je op kinderen van een ander die vervolgens de andere dag weer op jou kindje past. net hoe je werkrooster uikomt.

misschien hebben jullie hier wat aan, misschien ook niet.

liefs esther

Hoi,

Ik heb al een kindje. (zoon van ruim 2) En ik werk in de zorg. Dit doe ik 1 avond per week en 1 weekend per maand (ook avonddienst) Dus mijn man is thuis als ik moet werken. Daarnaast ben ik gastouder van 2 kindjes. Dit doe ik via een gastouderbureau. Het is geen vetpot (3,25 per uur voor de oudste en 2,25 per uur voor de tweede) maar ik doe het omdat ik het leuk vind. De prijzen hier in de regio liggen dus kennelijk lager dan bij Esther. En dan verdien ik al meer als het aanbevolen uursalaris van het gastouderbureau! Dus zo kun je toch wat met je kinderopvangopleiding doen. (heb ik ook+ een opleiding in de zorg) Het grote voordeel is dat ik thuis ben bij onze zoon. Hij heeft een speelkameraadje, en hij leert te delen/ op zijn beurt te wachten.
Voor ons werkt deze oplossing dus. En als er een tweede komt ben ik van plan op dezelfde voet verder te gaan.
Is het gastouderschap misschien ook een oplossing voor jou?

Groetjes, Kat

Het is echt afhankelijk van het inkomen, want voor de echt hoge inkomens betaalt de overheid zelfs geen 1/3 mee.

De werkgevers mogen samen maximaal 1/3 meebetalen. Het meerdere is inkomen voorjou en zou je belasting over moeten betalen. De werkgevers die zijn gaan meebetalen betalen meestal 1/6.

Download het programma tegemoetkoming kinderopvang van de belastingdienst op de site van de belastingdienst.

Vul daar je verwachte belastbaar inkomen in (denk eraan rente van je huis moet je van je brutosalaris aftrekken en een leaseauto moet je het één en ander voor bij op tellen)

Geef aan hoeveel je van de werkgevers krijgt en  hoeveel je moet betalen voor de kinderopvang.

Er wordt dan keurig voor je uitgerekend hoeveel je terugkrijgt.

Hebben jij en je partner een enorm hoog inkomen, tja dan moet je dus veel zelf betalen. Maar denk er wel aan dat die kosten straks afnemen. Als je kind naar school gaat, dan worden de kosten direct al een stuk lager omdat je dan niet meer de hele dag nodig hebt, en wellicht ook iets met vriendjes/vriendinnetjes kan regelen. Maar probeer jij nog maar eens een baan te krijgen tegen die tijd, als je je baan hebt opgezegd. En wat als je een baan vindt, dan is jouw inkomen waarschijnlijk een stuk lager dan als je gewoon had doorgewerkt.

Mijn kids gaan al jaren naar het kinderdagverblijf en nu naar de BSO. In de vakanties gaan ze tegenwoordig niet meer. Ze hebben het er waanzinnig naar hun zin en tijdens die vakanties missen ze het.
Daarnaast komt oma al jaren twee dagen (nu middagen) en de band die ze hebben opgebouwd is super.

Doe waar je je goed bij voelt, en kijk hoe je kind straks reageert.

Succes meiden
Miep

Hallo,

Onze dochter gaat twee dagen in de week naar de kinderopvang en zoals al aangegeven mogen werkgevers mee betalen. Elke werkgever 1/6 deel. Je hebt namelijk als je beide werkt twee werkgevers. Samen betalen zij dan 1/3 deel. Wat vaak gebeurt is dat maar een van beide werkgevers betaald en dan moet je zelf het andere deel betalen.

De overheid betaald max. 1/3 deel maar dit zoals door Miep al gezegd inkomens afhankelijk en hoe hoger je inkomen hoe minder je krijgt. Op www.toeslagen.nl kun je uitrekenen hoeveel je nog van de overheid krijgt.

Mijn ervaring is dat de verschillen tussen gastouderopvang en kinderdagverblijf niet zo heel groot zijn. Dan heb ik het wel over de geregelde gastouderopvang. (Deze valt ook gewoon onder wet op de kinderopvang en kan je ook vergoeding krijg van werkgevers en overheid). Oppas door Opa en Oma of zwart betalen van een gastouder wordt hier niet toe gerekend.

Waar je voor kiest is iets persoonlijks en natuurlijk een financiele keuze. Zoals gezegd gaat onze dochter twee dagen naar het KDV en nu nog twee dagen naar opa en oma en oma. Mijn man gaat op andere dagen werken en daardoor gaat ze straks nog maar een dag naar oma of naar opa en oma.

Overigens is het helemaal niet gek om hier al over na te denken, je moet al redelijk snel in zwangerschap allemaal regelen. Inschrijven voor zowel gastouder of KDV moet vaak al  in als je pas 3 maanden zwanger bent.

Liefs Tebbe

Henk gaat 3 dagen in de week naar het KDV ik werk nu 4x9, maar door ouderschapsverlof 3x9. Vanaf januari is mijn ouderschapsverlof af is gelopen neemt hubbie zijn ov op en ga ik 4x8 werken (hij ook). Want 4x9 is erg lang.

We hebben niet gekozen voor opa en oma hoewel ze het graag wilden omdat ik vind dat die niet verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hem, maar hem lekker mogen verwennen.

Als er straks een 2e is gaan we opnieuw kijken, heb nog niet gekeken wat 2 kindjes op het KDV  kosten. In principe draagt mijn werkgeven 1/6 deel bij en het 1/6 deel van mijn hubbie (zijn baas betaald niet). Van de belastingdienst krijgen we bijna niets, maar ja dat komt omdat we een hoog inkomen hebben.

Als het KDV meer zou kosten dan ik zou verdienen dan zou ik zeker stoppen met werken. Ik vind het erg fijn tijd met mijn mannetje te besteden.

Succes met je beslissing.

Aangezien ik nu uitzendkracht ben en straks misschien wel zonder werk zit, is het voor ons even niet zo relevant, want dan zit ik thuis. Als ik wel werk vind, dan is het de bedoeling dat mijn man en ik allebei 4 dagen gaan werken, oma 1 dag oppast en de spruit 2 dagen ergens gaat crechen. Maar goed, eerst maar eens zwanger raken!!

De overheid betaalt niet maximaal 1/3. Indien één van de werkgevers niet meebetaald, dan wordt daar ook een deel van door de overheid betaald (afhankelijkvan de hoogte van je inkomen) en ook van het deel dat je geacht wordt zelf te betalen, kan het zijn dat je een deel door de overheid vergoed krijgt.

Kortom uitgangspunt is ouders, werkgevers en overheid betalen iederen eenderde, maar in de praktijk is die verdeling echt heel anders.

Miep

Terug
Bovenaan