Kinderopvang voor en nadelen

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik vraag me al een tijdje iets af. </p><p>Wat zijn de voor en nadelen van de kinderopvang en waarom?                            En: - vinden jullie het 'lekker' om de verantwoordelijkheid even aan iemand anders over te laten? </p><p>- gaan jullie altijd werken als jullie kindje bij de kinderopvang is of soms ook iets voor jezelf doen. </p>

Ons dochtertje gaat vanaf 4 maanden 1 dag naar de opvang. Eerlijk gezegd zie ik alleen maar voordelen. Wij hebben een dag opvang als we beide werken, ze leert al jong met kinderen spelen en rekening houden. Ze leert omgaan in een groep en ook leert ze dat er meer mensen zijn dan papa en mama. 
Soms ben ik de dag dat zij naar de opvang gaat vrij. Maar ook dan brengen we haar. Even  een dagje voor mezelf of ik ga aan het huishouden. Wel zijn deze dagen minder lang omdat ik haar dan wel op tijd haal.

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf.
Heb 2 dochters (2.5 jaar en 7 maanden). Ze gaan 1 dag naar de gastouder en 1 dag papadag. Ik werk 2 dagen.
Mijn oudste dochter ging voorheen naar een kinderdagverblijf maar ze sliep daar altijd heel slecht en was vaak erg overprikkeld en heel moe als ze thuis kwam. Sinds november gaan de kinderen naar een gastouder en dat gaat echt heel goed. Veel meer rust, ook kindjes om mee te spelen en met maximaal 2 kindjes op 1 slaapkamer ipv met 10 kindjes zoals op het kinderdagverblijf.
Ik vind opvang heel goed voor kinderen, ook als ze nog heel klein zijn leren ze zo al omgaan met prikkels. En als een kindje zo'n 5 maanden is, gaat het al bewust contact zoeken met andere kindjes. 
Ik merk ook aan mijn kinderen dat ze het fijn vinden om een dagje ergens anders te zijn. Even een andere omgeving en ander speelgoed. En zo leren ze ook dat mama er niet áltijd is. Ik haal ze soms een uurtje later op bij de gastouder en dan haal ik even boodschappen of een stofzuiger door het huis, maar nooit geen hele extra dag ofzo. Dat vind ik een beetje onzin. Ik ga niet een hele dag mn kind naar de opvang brengen om te kunnen chillen, dat doe ik gewoon s avonds en als de kinderen overdag even slapen.
Ik heb zeker niks tegen de drukte op een kinderdagverblijf, het is er ook altijd heel gezellig. Maar niet alle kindjes kunnen die drukte even goed handelen. Mijn oudste dochter is dus een stuk beter gebaat bij een gastouder. Denk er goed over na wat de voor- en nadelen zijn en wat jouw kindje fijn zou vinden. Zelf vind ik goed en rustig slapen bijvoorbeeld erg belangrijk, dus ben ik blij met de keuze voor de gastouder. Op het kinderdagverblijf is het vaak chaos met slapen en huilen ze elkaar wakker en lopen er soms continu juffen de slaapkamer in en uit. Dat is niet anders weet ik uit ervaring, maar is natuurlijk erg storend en dat is de grootste reden dat wij overgestapt zijn naar een gastouder. 
Ook al werk ik op een kinderdagverblijf en zit ik dus hele dagen tussen de kinderen, toch is het heeerlijk om even niet met mn eigen kinderen bezig te zijn. Dat kost toch meer energie ofzo. Ik vind het echt heerlijk om dat 2 dagen per week los te kunnen laten en om even geen mama te zijn en ik ben s avonds een leuke vrolijke mama voor mn kinderen als ik weer thuis ben! 

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf.
Heb 2 dochters (2.5 jaar en 7 maanden). Ze gaan 1 dag naar de gastouder en 1 dag papadag. Ik werk 2 dagen.
Mijn oudste dochter ging voorheen naar een kinderdagverblijf maar ze sliep daar altijd heel slecht en was vaak erg overprikkeld en heel moe als ze thuis kwam. Sinds november gaan de kinderen naar een gastouder en dat gaat echt heel goed. Veel meer rust, ook kindjes om mee te spelen en met maximaal 2 kindjes op 1 slaapkamer ipv met 10 kindjes zoals op het kinderdagverblijf.
Ik vind opvang heel goed voor kinderen, ook als ze nog heel klein zijn leren ze zo al omgaan met prikkels. En als een kindje zo'n 5 maanden is, gaat het al bewust contact zoeken met andere kindjes. 
Ik merk ook aan mijn kinderen dat ze het fijn vinden om een dagje ergens anders te zijn. Even een andere omgeving en ander speelgoed. En zo leren ze ook dat mama er niet áltijd is. Ik haal ze soms een uurtje later op bij de gastouder en dan haal ik even boodschappen of een stofzuiger door het huis, maar nooit geen hele extra dag ofzo. Dat vind ik een beetje onzin. Ik ga niet een hele dag mn kind naar de opvang brengen om te kunnen chillen, dat doe ik gewoon s avonds en als de kinderen overdag even slapen.
Ik heb zeker niks tegen de drukte op een kinderdagverblijf, het is er ook altijd heel gezellig. Maar niet alle kindjes kunnen die drukte even goed handelen. Mijn oudste dochter is dus een stuk beter gebaat bij een gastouder. Denk er goed over na wat de voor- en nadelen zijn en wat jouw kindje fijn zou vinden. Zelf vind ik goed en rustig slapen bijvoorbeeld erg belangrijk, dus ben ik blij met de keuze voor de gastouder. Op het kinderdagverblijf is het vaak chaos met slapen en huilen ze elkaar wakker en lopen er soms continu juffen de slaapkamer in en uit. Dat is niet anders weet ik uit ervaring, maar is natuurlijk erg storend en dat is de grootste reden dat wij overgestapt zijn naar een gastouder. 
Ook al werk ik op een kinderdagverblijf en zit ik dus hele dagen tussen de kinderen, toch is het heeerlijk om even niet met mn eigen kinderen bezig te zijn. Dat kost toch meer energie ofzo. Ik vind het echt heerlijk om dat 2 dagen per week los te kunnen laten en om even geen mama te zijn en ik ben s avonds een leuke vrolijke mama voor mn kinderen als ik weer thuis ben! 

Mijn zoontje gaat van 8.30-13.00 naar een peuterspeelzaal dus dat is ook geen hele dag en die dag gebruik ik natuurlijk ook voor het huishouden maar zeker niet om te chillen ik moet dan echt op bed gaan liggen om uit te kunnen rusten 

@mamajanssen, prima toch? Ik reageer niet op jouw reactie hoor. En als je wel je kind een paar uur wegbrengt om tijd voor jezelf te hebben is dat ook goed he, dat moet ieder voor zich weten. Maar ik persoonlijk vind dat niet nodig, hooguit voor 1 uurtje als ik eerder klaar ben met werken.

Onze zoon (20 mnd) gaat 2 dagen per week van half 8 tot vijf naar de opvang, de rest van de week is één van ons thuis. Hij gaat al vanaf dat hij 4 maanden is naar een gastouder en er zijn maximaal 5 kindjes onder de vier jaar tegelijk. Hij vindt het er heel fijn, hij eet en slaapt er goed en leert ontzettend veel. Met name door naar de andere kindjes te kijken en met hen te spelen. Ze hebben een vaste dagindeling, spelen buiten, gaan naar de kinderboerderij, werken in thema’s (seizoenen, Valentijn, kamperen, boerderij, speeltuin etc), knutselen, lezen, spelen, leren wachten en leren van elkaar, gaan boodschappen doen, vieren feestjes etc. Wij hebben echt mazzel met onze gastouder en onze zoon is gek op haar (en haar man). 
In principe werken we altijd als onze zoon naar de opvang is en als ik per ongeluk een dagje vrij heb op een opvangdag gun ik mij die dag ook. Lekker kindloos shoppen of een slechte film kijken ? 
Ik denk dat kinderopvang heel goed is voor de ontwikkeling, mits je kind het er fijn heeft en jij het met een gerust gevoel achter kan laten. 

Terug
Bovenaan