kinderopvangtoeslag

Hoi Do,
Nou, ik snap er niks meer van!
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij...werk niet omdat ik bijna alles zou moeten inleveren aan het kdv....helemaal met 3 kids, die  zouden naar de naschoolse moeten dan.
Hoe 'rood wit blauw' en Danielle het voor elkaar krijgen maar een paar tientjes eigen bijdrage per maand te  moeten betalen....werkelijk GEEN idee!!Erg benieuwd ernaar....

Ik zit aan ongeveer 550/600 euro eigen bijdrage per maand bij 3 dagen werken.En dan gaat Lenthe 3 dagen naar het kdv en de oudste twee 3 dagen naar de naschoolse opvang...Totaal niet rendabel voor ons, en dat terwijl mijn man echt wel een goede baan heeft!
Inmiddels ben ik zelf gastouder en werk 3,5 dag.Krijg ik 500 euro voor.Dus best lekker dacht ik zo.
Iemand schreef ook jou  een  tip dat je zou kunnen zoeken naar een gastouder, via een gastouderburo.En dat dat niet duur zou zijn...Maar onthoud dat je niet alleen de gastouder een afgesproken bedrag per uur plus lunchvergoeding moet betalen, je bent ook een maandelijks (mag ook 1 keer per jaar) bedrag kwijt aan het buro zelf, dat heet 'koppelingskosten'.En da's best veel, zo'n 130 tot 150 euro per maand....
Dus bij 3 dagen een gastouder zou ongeveer (3 dagen keer 9 uur is 27uur per week, keer bijv. 4 euro is 108 euro, lunchvergoeding erbij is in totaal 111 euro.Dus 444 euro per maand.Plus dus nog de kosten van het gastouderburo erbij, dan kom je op zo'n 580/600euro uit voor 1 kind...Als je dan toeslag krijgt is dat mooi, maar ik ken niemand die zoveel toeslag krijgt dat je er zelf nauwelijks wat voor moet bijleggen...

Ik koos er dus ook voor om dan liever zelf thuis te blijven, want in principe betaal ik dus een ander om mijn eigen kids te laten opvoeden...Werken is leuk, en een fijne afwisseling als je kids hebt, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk...
Soms kan ik zelfs een beetje jaloers zijn op vriendinnen wiens moeder 1 dag en schoonmoeder 1 dag oppassen, want zakelijk gezien maak je dan pas echt winst....
Mijn ouders werken allebei nog fulltime en we hebben geen contact meer met mijn schoonouders, en toen we dat nog wel hadden paste mijn schoonmoeder alleen op de kinderen van mijn schoonzus....Zo blij dat ik daar vanaf ben....maar da's een heel ander verhaal.
Dus ben blij dat ik het nu op mijn manier voor elkaar heb....
Groetjes Roos.

Groetjes Roos.

Hey Do,

Ik werk zelf bij een kinderopvangorganisatie en hoor op het moment zelden dat ouders er zelf nog geld bij moeten leggen of er zo weinig aan overhouden (dat was een aantal jaar geleden wel anders). Alleen wanneer 1 van beiden een heel hoog salaris heeft, maar dan kan je het ook opbrengen. Mijn kindje gaat ook 2 dagen naar het kinderdagverblijf en ik hou er echt wel geld aan over. Wanneer ik ouders help bij het maken van een berekening dan maken veel ouders vervolgens de keuze om wel voor een baan te kiezen omdat de toeslag met de invoering van de Wet Kinderopvang flink gestegen is. In 2009 is het minder gunstig dan in 2008 maar voor velen geen reden om niet te gaan werken (daarom de wachtlijsten). Omdat je nog jong bent en je salaris lager zou je nou net een flinke toeslag moeten krijgen.  Als je zelf graag thuis wilt blijven bij je kindje en dat een bewuste keuze is dan moet je er verder niet meer over nadenken. Als je wel heel graag weer aan de slag wilt dan zou  ik het zeker nog een keer gaan bekijken.  Het is mij namelijk een raadsel dat  je er zelf zo weinig aan over zult houden.    

Groetjes Suus

Hallo,

Ik wil toch nog even reageren en dan met name over de gastouderopvang. Onze oudste is ook naar een gastouder geweest via een bureau. Dit bureau rekende geen bemiddelingskosten, ik betaalde in 2007 € 6,10 per uur, net als op het kdv. Verder betaalde ik wel, als ik wilde dat zij de jaaroverzichten maken, 1% van de maandprijs aan kosten. Al maar een klein bedrag, het kan dus ook anders, goed zoeken bij de gastouderbureaus want de verschillen zijn groot!!!

En nogmaals wat betreft de kinderopvangtoeslag, als je echt maar zo weinig terug krijgt moet je echt samen wel heel veel verdienen. Ik ga me er niet over uitlaten wat wij verdienen, maar samen zo 1,5 keer modaal en de bijdrage is laag. Vergeet alleen niet bij het invullen van de kinderopvangtoeslag dat het toetsingsinkomen het inkomen is na aftrek van alle kostenposten (zoals bijv betaalde hypotheekrente), toetsingsinkomen vind je terug op de belastingaanslag, of verlopige teruggaaf.

Groetjes Danielle

hoihoi

do ik snap er ook niks van
ik ben 22 en verdien ook niet drastisch veel
ik werk 3 x een ochtend ( 9 tot 13 )
1 x een middag ( 13:30 tot 17 )
en ik x een hele dag ( 9 tot 17 )
ik verdien zo'n € 550 p.m
mijn partner 1588
kdv kost voor 3 ochtend en 1 hele dag 748 euro
krijg 642 toeslag
betaal zelf dus 106 euro
en kan zelfs dat 1 x per jaar terug krijgen van de belastingdienst bij de jaarlijkse aangifte
dus volgens mij reken jij een beetje verkeerd als je zegt er 58 euro op vooruit te gaan of zie ik het nou fout?
wat kost bij jou het kdv en hoeveel krijg je daarvan vergoed?

groetjes maurilla

Hoi Maurilla,
Mijn man verdient het dubbele als jouw man, klinkt opschepperig, maar niet zo bedoeld.Snap alleen niet dat je dan nauwelijks toeslag krijgt, in ons geval dus....Wat is dat nou voor een reden?Als ik zou werken dan zou het zooo weinig zin hebben, alleen al belasting-technisch gesproken...
Alsof de staat zegt, jullie verdienen al genoeg, blijf jij maar thuis moeders, de toeslag kan je vergeten...

Wat me ook opvalt is dat volgens mij het merendeel van jullie 1 kindje hebben en wij 3, bijna 4.En dan is het echt niet te betalen...Terwijl een 2e inkomen met 4 kids juist zo welkom is...

In veel omringende landen, oa Belgie is dit zooo goed geregeld, betaal je echt maar een schijntje aan kinderopvang, ons land is echt zo krom wat dat betreft...

Groetjes Roos.

hoi missmamma

ben het idd met je eens dat de overheid zegt jullie verdienen te veel
een 2de verdiener is altijd welkom ook met 1 kind  dus kan me voorstellen  met 4 kids
dan is 3000 echt niet veel als alles daarvan betaalt moet worden ( al klinkt het wel lekker hahahaha )
maar das hetzelfde met de maandelijkse kinderbijslag huurtoeslag en zorgtoeslag
en dan maar heel hard roepen dat alles voor iedereen betaalbaarder word
nou niet dus
elke euro die je meer verdient moet je aan de andere kant weer inleveren
vooral mensen met een minimum inkomen hebben het heel zwaar
wij zelf al terwijl we net boven modaal zitten
soms zooo vreselijk moeilijk om alles op tijd te kunnen betalen
maar goed
klagen heeft bij de overheid toch geen zin hun eten geen boterham minder

groetjes maurilla

Hallo,

Ik wilde toch nog  even reageren. Ik heb voor Do alleen een berekening gemaakt wat het aan kosten  bij 1 kind zou zijn. Wij hebben er 2 en betalen per maand € 1140 aan kinderopvang en krijgen er € 1030 van terug. Voor beide kinderen betalen we dus maar €110  zelf.
Ons gezamelijk bruto inkomen is zo'n € 3000 per maand  dus ook niet slecht. Je krijgt alleen voor een 2e, 3e enz meer geld terug als voor de 1e. En wat ik al eerder zei, heb je een eigen huis, vul dan goed je toetsingsinkomen in, want dat kan een groot verschil maken!

Maar goed de keuze om te werken moet je natuurlijk altijd zelf maken, ik maak de keuze omdat ik het heerlijk vind om 2 dagen in de week even wat anders te doen en lekker te werken met mijn collega's. Ik merk aan de kinderen dat ook zij het heerlijk vinden om even bij de kinderen te spelen. Vooral mijn oudste kan daar echt zijn energie kwijt.

Groetjes Danielle

hoi,

tot nu toe ben ik nog een thuismoeder, (al ga ik weer solliciteren)
en vond/vind het nog altijd heerlijk, alleen voor de centjes zal ik toch weer wat moeten werken.... maar goed,
ik wilde graag reageren op iemand hiervoor (weet naam niet meer) dat als je veel verdient je minder terugkrijgt...
ergens vind ik het wel logisch dat de mensen die weinig verdienen en toch ook een baan hebben van 40 uur per week (heb het niet over mensen die maar gewoon weinig werken omdat ze er geen zin in hebben)
meer geholpen worden door de overheid dan iemand met een hoog inkomen.
(niet persoonlijk naar jouw bedoeld hor!!)
dus in die zin is het wel begrijpelijk...

liefs marina

Terug
Bovenaan