Kinderwens en nieuwe baan

<p>Hi dames, </p><p>ik zit even in een lastige situatie. Vanaf vorig jaar zomer proberen mijn vriend en ik een kindje te krijgen, dit wil alleen nog niet lukken. Omdat ik een stressvolle baan heb, ik dat niet zie zitten om te combineren met een toekomstig gezin en omdat ik gewoon toe ben aan iets nieuws heb ik besloten een nieuwe baan te zoeken. Deze heb ik gevonden en in juli ga ik starten :) ik heb er natuurlijk erg veel zin in en geeft ook weer lekker wat afleiding van het zwanger worden en de teleurstellingen die daar het afgelopen jaar bij hebben gehoord. In mijn nieuwe baan heb ik nog steeds wel te maken met een ‘piekperiode’: het belangrijkste onderdeel zal plaats vinden in januari-maart. <br />natuurlijk wil ik mijn kinderwens niet ‘on hold’ zetten voor een nieuwe baan, maar ik merk dat het me toch bezig houdt. Iedere keer als ik iets voel dacht ik eerst: ooo misschien ben ik wel zwanger!! Nu denk ik dat nog steeds, maar meteen schiet daarna door mijn hoofd: oh oh, dan moet ik in januari met verlof terwijl ik dan juist op het nieuwe werk zo hard nodig ben. Ik zal nog steeds super blij zijn als het zo mag zijn, want het afgelopen jaar heb ik wel gemerkt dat zwanger worden echt een wonder is, maar het brengt tegelijkertijd dan ook een lastige situatie met zich mee. </p><p>zijn er meer dames die in deze situatie zitten of hebben gezeten? En hoe zijn jullie daar mee om gegaan?</p><p> </p>

Hi FleurBo,

Ik ben ook sinds kort gestart met een nieuwe baan en ben nog vrij jong (24). Mijn vriend is al in de 30 en we hebben een huis gekocht een allebei een vast contract. Eigenlijk niks om ons zorgen over te maken behalve dat ik mijn baas niet teleur wil stellen omdat ik mogelijk/hopelijk snel zwanger ben.
Toch hebben wij ervoor gekozen om ervoor te gaan. Stel ze zijn er op mijn werk echt niet blij mee, dan wil ik ook niet voor zo'n baas werken. En ze vinden echt wel iemand die tijdelijk mijn werk over kan nemen. Ik vind het niet waard om nog een aantal jaar te wachten met het beginnen vanwege mijn baan en dan misshien de kans mislopen. 
Luister naar je eigen gevoel. Als je denkt ik ben er klaar voor en je hebt alles voor elkaar gewoon ervoor gaan!

Hey FleurBo, ik zou er ook gewoon voor gaan hoor. Tenzij je het zelf liever nog even uitstelt omdat je dat piekmoment op je werk zou willen meemaken. 
Je hebt helaas zelf gemerkt al dat zwanger worden niet vanzelfsprekend is. Ik hoop dat het jullie snel gegund is maar hier heeft het uiteindelijk 2.5 jaar geduurt..
Je werk vind echt wel een vervanging, ze krijgen een vergoeding om die aan te nemen én het hoort er nou eenmaal bij :) komt vast goed en anders is het inderdaad misschien ook niet het bedrijf voor jou. 
Wel alsnog gefeliciteerd met je nieuwe baan, super fijn!!

Ik heb wel een soortgelijke ervaring, denk ik.
Wij hadden al een tijdje een kinderwens, maar zoals velen weten lukt dat (meestal) niet van de een op de andere dag. In de tussentijd heb ik een nieuwe baan gekregen en niet lang daarna was ik zwanger. Ik heb dus voordat ik überhaupt begon al aangegeven dat ik zwanger was. 
Heel erg spannend vond ik dat, maar dat voelde wel absoluut als de juiste keuze. Ze reageerden heel begripvol; ik denk dat de meeste werkgevers ook wel begrijpen dat er nou eenmaal een kans is dat vrouwen met een stabiele situatie ooit zwanger worden. Als je doel is om lang ergens te blijven werken, dan moeten die paar maandjes verlof wellicht niet zo veel uitmaken :)..

Ook ik heb een zelfde soort ervaring. Afgelopen januari gehoord dat ik aangenomen was bij m'n huidige baan. En twee weken later kwam ik erachter dat ik zwanger was. Dus ook nog voordat ik aan de baan begon verteld aan m'n nieuwe werkgever. Zelf vond ik het best spannend om te vertellen maar ze reageerden heel goed. Wat er hierboven ook al benoemd wordt, je werkgever krijgt gewoon vergoeding vanuit het uwv. En de meeste werkgevers houden er echt al rekening mee als ze een jonge vrouw aannemen. 

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat er zo positief is gereageerd is door werkgevers!
ideaalste situatie zou zijn om over 2 maanden zwanger te zijn, maar ik weet ondertussen dat je dit echt niet kunt plannen haha! En ik wil graag bij die piek periode zijn, maar ja ik wil liever een kind natuurlijk! We gaan het wel zien :)

Terug
Bovenaan