Kinderwens en overgeefangst/emetofobie

Hi dames!
Ik lees al een tijdje mee, maar wil graag een vraag aan jullie stellen. Mijn vriend en ik hebben een kinderwens, maar ik heb ook emetofobie, angst om over te geven. Zijn er dames die dit herkennen en hoe zijn jullie hiermee om gegaan? Door therapie is mijn angst een stuk afgenomen, maar merk dat ik zwanger worden wel heel spannend vind!
Liefs Jessie

Ik heb tijdens de hele zwangerschap slechts 2x overgeven. Had vrijwel meteen maagzuurremmers gekregen van de huisarts. En de tips om pepermunt, cocolade en nog iets? te vermijden.
Sommige kunnen de geur van vlees niet verdragen, en anderen de geur van koffie. 
Maar angsten kunnen ook veranderen. Ik heb bijna geen angst gevoeld tijdens de zwangerschap. Daarvoor was ik bijna altijd bang.

Je kunt eens aan je moeder vragen of zij erg misselijk was tijdens de zwangerschap, al hoeft dat niks te betekenen. Die van mij was niet misselijk, ik ben alledrie de keren misselijk geweest van week 6 tot week 18 en de hele dag door. Maar in 3 zwangerschappen heb ik maar 1x overgegeven! Omdat ik savonds en snachts niets aan de misselijkheid/honger heb gedaan, was het smorgens raak. Daarna dus altijd om 9 uur savonds nog iets substantieels gegeten (pizza, broodje hamburger), ik had echt een craving voor vet en vlees en gesmolten kaas.
Het helpt dus om regelmatig kleine beetjes te eten en in mijn geval, gewoon toegeven aan cravings.
Maar als je moeder wel veel misselijk is geweest, dan is die kans bij jou ook groter. Ik hoor ook van vrouwen die amper misselijk zijn geweest, dus misschien ben jij wel zo'n gelukkige vrouw bij wie de zwangerschap heel soepel verloopt en die zich juist beter voelt tijdens de zwangerschap ;)
Ps ik werd misselijk van broccoli, tomatensaus (op de macaroni, niet op de pizza :p) en havermoutepap met rozijnen. Ook thee vond ik niet lekker meer, en zoetigheid zoals gevuld speculaas (echt balen met sinterklaas...)
Laat deze angst je alsjebloeft niet weerhouden om zoeits moois mee te maken!

Ik heb ook emetofobie. Ik was er ook bang voor  maar mn kinderwens was groter dan mn angst dus ik ben er voor gegaan en uiteindelijk bij beide zwangerschappen niet hoeven overgeven of misselijk geweest. Alleen veel last van maagzuur. Mn moeder was bij alle zwangerschappen ook niet misselijk (maar ook last van maagzuur) dus denk idd dat het wel erfelijk bepaald kan zijn. 

Cola helpt tegen zwangerschapsmisselijkheid, maar is vanwege de caffeine niet echt aanbevolen.
En als je moet spugen, je neus daarna niet snuiten. Hooguit wat afvegen. Dat scheelt al zoveel.

Ik heb hier helaas ook last van. Inmiddels 2 kindjes rijker? Mijn kinderwens was inderdaad ook sterker dan de angst.
Voor mij zijn babys die spugen helemaal oke. Vanaf de vaste voeding en vooral het lopen en helemaal aan je vast geplakt willen zitten als ze ziek zijn is voor mij heel intens. Ik ga binnenkort starten bij Kindt clinics en hoop dat zij mij er definitief vanaf helpen??

De zwangerschap zelf last gehad van misselijkheid, maar als ik bleef eten was dat goed te doen. Zo niet, dan kun je via de huisarts of verloskundige medicatie krijgen. 

Met de vorige zwangerschap heb ik in totaal 3x moeten overgeven (telkens wel met aanleiding) en was ik enkel in de late namiddag/avond misselijk. Met deze zwangerschap ben ik steeds de hele dag misselijk en heb ik al 1x moeten overgeven (zonder echte aanleiding) maar ik heb nu ook pilletjes voorgeschreven gekregen tegen de misselijkheid en die werken super! Dus er zijn wel degelijk middeltjes die je kunnen helpen wanneer het nodig zou zijn. En inderdaad, de hele dag door kleine beetjes eten zodat je steeds iets in je maag hebt, helpt ook.

Terug
Bovenaan