Kinderwens en solliciteren op andere baan?

<p>Hi dames!</p><p>Mijn vriend en ik zijn al een tijdje (lees: eigenlijk ik al een aantal jaar) veel aan het nadenken over het krijgen van een kindje. We wilden eerst alles goed voor elkaar hebben, zoals een koophuis en een financieel stabiel plaatje. Nu zijn we dus ook zover en willen we in september beginnen aan ons eerste kindje. </p><p>Echter twijfel ik iedere dag aan mijn huidige werk en ga ik er met tegenzin naartoe. Ik werk er nu bijna een jaar en blijf mezelf voorhouden dat het vast wel beter wordt, maar dit is nog niet het geval geweest. Ik zit er dus sterk aan te denken om ergens anders te gaan solliciteren. Bij mijn huidige werkgever heb ik geen vast contract en dit gaat ook zeker nog 1.5 jaar duren. Deze “vastigheid” gooi ik dus niet weg. Wel betwijfel ik of het zo slim is om bij een nieuwe werkgever na 3 maanden aan te kondigen dat ik zwanger ben (mocht het allemaal zo snel gaan natuurlijk;)). </p><p>Zijn er meer dames die ervaring hebben met dit soort situaties? Zo ja, hoe reageerde je nieuwe werkgever? Uiteraard hebben mijn vriend en ik het erover gehad om kindjes krijgen nog even uit te stellen, maar mijn eierstokken rammelen daarvoor te hard en ik wil mijn wens niet uitstellen door mijn carrière. Dit is namelijk iets wat ik al jaren wil, en dat nu eindelijk kan ivm onze stabiele situatie zoals deze nu is. Ook kan ik natuurlijk bij mijn huidige werkgever blijven, maar ook dan is er geen zekerheid (en word ik zelf ook niet bepaald vrolijk van)</p><p>Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal! Ik hoor graag jullie ervaringen/adviezen. Liefs!</p>

Je bent pas verplicht aan je werkgever aan te geven dat je zwanger bent 3 weken voor verlof.. maar (ik weet niet hoe oud je bent) een werkgever weet nou eenmaal dat (jonge) vrouwen opeens zwanger kunnen zijn.. of dat nou gepland is of niet.. 
plus als je nu vrij snel een nieuwe baan hebt betekend het natuurlijk niet dat je pats boem zwanger bent.. als jij in sep. begint kan het natuurlijk altijd nog een jaar duren voor het eindelijk zover is en dan werk je al weer een tijdje bij je nieuwe werkgever.

tuurlijk als je wel snel een nieuwe baan hebt en snel zwanger bent dan raad ik het je niet aan om 3 weken voor je verlof aan te geven dat je zwanger bent.. als een werkgever het niet weet ver voor je verlof kan ie ook geen rekening met je houden.

succes

Gewoon voor gaan. Wat je zegt, je gooit geen vastigheid weg. Ik zit in mijn laatste tijdelijke contract en die loopt af in mijn zwangerschapsverlof. Als ik daardoor geen vast contract krijg kan ik rustig op zoek naar een andere baan want dan heb ik recht op een uitkering. Echter maak ik me geen zorgen, ik werk hard en ik heb het erg naar mijn zin. Als je werkgever dat ziet dan zouden ze gek zijn om je geen tweede tijdelijke contract te geven (of al sneller om te zetten naar vast). Uiteraard heb je zulke werkgevers erbij maar daar moet je niet teveel vanuit gaan.
Daarnaast kan het natuurlijk even duren voordat je zwanger bent. Als je ongelukkig bent in je werk is dat ook niet goed voor je. 

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je ergens werkt waar je het naar je zin hebt. Je geeft aan met tegenzin naar je werk te gaan. Dit gaat je uiteindelijk niet in de koude kleren zitten. Ik heb dit ook een tijd gedaan en na een aantal maanden/jaren kwam ik met een heftige burn out en depressie thuis te zitten. Dan ben je een stuk verder van huis. Mijn advies zou zijn, ga lekker solliciteren..blijf tot je iets gevonden hebt nog wel bij je huidige baan uiteraard. En ga een nieuwe uitdaging aan. Je weet niet hoe lang het duurt voordat je zwanger bent, maar als jij bij een nieuwe werkgever gewoon goed werk levert zullen ze je niet zo snel laten gaan. En ze mogen je niet zomaar ontslaan omdat je zwanger bent.
Dus ga lekker solliciteren en zoek een plek waar je het naar je zin hebt 

Tsja maar als zwanger worden nou niet snel gaat? Ik zou ervoor gaan, anders stel je alles uit voor iets onzekers. Succes!

Fijn gaan solliciteren! Je weet nooit hoe alles loopt. Als je nieuwe werkgever tevreden over je is, dan willen ze je echt wel houden. 2 maanden voordat ik een vast contract moest krijgen, vertelde ik dat ik zwanger was en heb uiteindelijk gewoon mijn vast contract gekregen. 

Ik begon vorig jaar januari aan een nieuwe baan en 2 weken later kwam ik erachter zwanger te zijn. Heb het met 12 weken verteld. Was toen net door m'n proeftijd heen maar m'n leidinggevende vond het heel erg leuk en het was verder geen probleem. Heb tijdens m'n verlof zelfs een contractverlenging gehad en na m'n verlof een vast contract, terwijl ik er 5 maanden tussenuit ben geweest. 
Als jij een andere baan wil, ga er dan voor. Je weet nooit hoelang het gaat duren voordat je zwanger bent en met tegenzin naar je werk gaan hou je ook niet uit. En hoe een werkgever gaat reageren is helaas ook niet te zeggen. 

Wij waren bezig met onze kinderwens toen mijn contract beëindigd werd vanwege bezuinigingen. 
Meteen had ik een nieuwe baan, en we zijn gewoon door gegaan met onze kinderwens. Het is bij ons nummer 2, en meer leeftijdsverschil wilde we er niet tussen hebben. (Voor zover je het voor het zeggen hebt..) Pas na 1,5 jaar was ik zwanger en heb gisteren gehoor dat in mijn zwangerschapsverlof mijn contract omgezet wordt naar een vast contract! 
Succes met jouw keuze! 

Terug
Bovenaan