Kinderwens i.c.m. Corona vaccin!

[quote quote=10388766] Tijdens een zwangerschap wordt t, net als de griepprik, afgeraden om het vaccin te nemen.

Griepprik word ook geadviseerd als je zwanger bent of bv geeft, net als de kinkhoest vaccinatie bij 22 weken. Waar halen jullie deze informatie vandaan over het corona vaccin?

Uit laboratoriumstudies en een beperkt aantal gegevens komen geen aanwijzingen naar voren dat vaccinatie schadelijk is als u zwanger bent. Zwangere vrouwen wordt aangeraden om de prik uit te stellen tot na de zwangerschap

Dit stukje zojuist gevonden op een medische site.

Dit is, denk ik, de bron waaruit Loulou- haar informatie heeft https://www.cbg-meb.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/coronavaccin-biontech-pfizer
En over die twee maanden niet zwanger worden https://www.linda.nl/nieuws/gezond/pfizer-vaccin-zwanger-borstvoeding-bijwerkingen-bijsluiter/
Maar ik moet bij het laatste er wel bij zetten dat ik het nergens op medische sites zie, dus dat zou weleens niet helemaal kunnen kloppen 

Hé leuk dat je voor een tweede wilt gaan. Ik zou echt even kijken of je misschien advies van een arts hierover kunt krijgen. Als je naar de samenstelling van het vaccin kijkt, kan ik me ergens niet voorstellen dat het schadelijk kan zijn (ik ben absoluut geen expert), je lichaam krijgt informatie over een eiwit wat aan de buitenkant zit van het Corona virus en gaat dus aanvallen als het virus daadwerkelijk je lijf binnen komt. Maar er zijn geen gegevens over zwangeren bekend (nog), dus we weten het gewoon niet. 
Ik ben zelf zwanger en ik kom pas aan de beurt als ik al bevallen ben waarschijnlijk, dus ik heb geen keus, maar vind het zelf best wel eng om corona te krijgen en de gevolgen voor het kind daarvan. Enkele vrienden van mij zijn er ook echt ernstig ziek van geworden, fitte mensen einde 20, dus ik vertrouw ook niet zo op 'het valt allemaal wel mee', dan heb je geluk.
Aan de andere kant, tot nu toe heb je geen corona opgelopen, straks zijn al je collega's gevaccineerd, en misschien ook de mensen waar je voor zorgt, dus dan wordt de kans wel veel kleiner dat je het nog oploopt.
Wachten is ook moeilijk, kan best zijn dat je pas in februari wordt gevaccineerd, er zitten 3 weken tussen de twee doses, dus dan zou je pas ergens in april of later kunnen gaan proberen. Die periode voelt ook een beetje willekeurig, want het vaccin is volgens mij na een week al je lichaam uit, dus waar komen die 2/3 maanden vandaan? 
Ik hoop dat je net zo snel zwanger raakt (was bij mij ook zo) maar het kan natuurlijk een tijd duren.
Succes met je keuze! ?
En ook succes aan alle andere dames die hiermee worstelen!

Bedankt voor alle reacties! Tis idd een beetje een tweestrijd. Lapjesendraadjes Dat ik de vorige keer zo snel zwanger was, zegt natuurlijk niks over hoe snel ik nu zwanger raak... hopelijk natuurlijk weer snel maar wie weet duurt het nu wel eventjes. Borstvoeding is geen anticonceptie, het kan je cyclus onderdrukken en dat heeft het een lange tijd gedaan maar ik heb mijn cyclus inmiddels weer terug en kan dus gewoon weer zwanger raken?
Ik ga er nog ff over nadenken.

Ik vind het nu ook heel erg dubbel. In afwachting van een miskraam nu (weet al dat het hartje gestopt is met kloppen, maar het is nog niet op gang gekomen), vind het ook heel raar om dan een nieuwe zwangerschap uit te stellen tot na een vaccin, zeker gezien ik nog helemaal niet weet wanneer ik daarmee aan de beurt zou zijn (geen risico groep of zorgberoep hier, dus het zal nog wel even duren), maar als ik nu opnieuw zwanger zou raken zou dat waarschijnlijk wel voor het einde van de zwangerschap zijn. Ik vind het echt lastig, want ik wil ook absoluut niet die persoon zijn die straks nog steeds zorgt voor verspreiding van het virus, of inderdaad corona meemaken tijdens de zwangerschap (of erger nog, tijdens de bevalling), maar mijn kinderwens er nog minstens tot na een vaccin voor uitstellen vind ik ook raar, zeker zolang ik nog geen datum daarvoor heb. 

Ik was trouwens opnieuw zwanger terwijl ik mijn kindje nog borstvoeding gaf. Het maakt de kans kleiner, en doorgaans komt je cyclus daarmee later weer opnieuw op gang, maar zeker zodra een kindje ook vaste hapjes gaat eten nast de borstvoeding is de kans echt niet zoveel minder op een zwangerschap dan wanneer je geen borstvoeding zou geven, zeker niet als je alweer een cyclus hebt. Het is 98% betrouwbaar voor vrouwen die de eerste 6 maanden volledige borstvoeding geven (en dus niks anders) en ook nog geen cyclus hebben in die tijd, als anticonceptie. Maar verreweg de meeste vrouwen zullen rond 4-5 maanden beginnen met de eerste hapjes, en dan geef je dus al geen volledige borstvoeding meer.

Ben je zwanger?

Stel de vaccinatie dan uit tot na je zwangerschap. De Gezondheidsraad geeft aan dat zwangere vrouwen nog niet in aanmerking komen voor vaccinatie met dit vaccin, omdat de werkzaamheid en veiligheid bij deze groep onvoldoende zijn getest. In overleg met je behandelend arts zijn wel uitzonderingen mogelijk. Bijvoorbeeld wanneer de risico’s van COVID-19 voor jou groot zijn.
Vrouwen die zwanger willen worden en vrouwen die borstvoeding geven kunnen wel gevaccineerd worden. 
https://www.ggddrenthe.nl/over-ggd/actueel/coronavirus/testen/
Dit net van de site gehaald. Zwanger worden en borstvoeding kan je dus gewoon laten vaccineren en terwijl je zwanger bent ook maar dan alleen als je verhoogde risico's loopt. 

Wel tegenstrijdige adviezen Baby O. Op heel veel andere sites lees je dat ze niet goed de effecten weten en daarom adviseren het tijdens zwangerschap en borstvoeding niet te doen. Daarnaast 2-3 maanden wachten met zwanger worden... dus overal staat voor mijn gevoel wat anders?

Terug
Bovenaan