Kinderwens tijdens een opleiding

<p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Hallo,</span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> </span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ik heb even jullie raad nodig…</span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">ik ben bijna 26 en ben nu 7 jaar samen met mijn man waarvan 1 jaar getrouwd..</span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> </span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">ik zit midden in een BBL opleiding en werk 3 dagen en ga dan 1 dag naar school. Ik moet nog 2 jaar naar school. </span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> </span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Nu zijn bij mij de eierstokken aan het klapperen en mijn man heeft ook een sterke kinderwens..</span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> </span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">ergens in mijn achterhoofd zit een klein vraag tekentje of dit wel verstandig is tijdens de opleiding. Ik weet dat het inderdaad nooit perfect uitkomt, maar ik denk er over na hoe dit straks allemaal komt als ik zwanger ben en/of het kindje is er.. hoe ga ik dit allemaal plannen… is het toch niet handiger om nog 1,5 / 2 jaar te wachten? Maar dan beginnen mijn eierstokken weer te rammelen, die het toch zo leuk zouden vinden..</span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> </span></p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Iemand goede raad? Wachten of er toch voor gaan.</span></p>
 
Mijn eierstokken begonnen toen ik 25 was heel hard te rammelen, maar ik had niet eens een relatie toen ;) dus dat sloeg sowieso nergens op haha. Door me op andere dingen te focussen is dat uiteindelijk echt wel weer gezakt, maar was ineens een onwijze hormonale aanval. Denk dat dat veel moeilijker is als je wèl in een relatie zit waarbij jullie allebei een grote kinderwens hebben.. 
Maar zelf lijkt het me heel lastig om te regelen. En dan met name de tijd van je verlof (voor en na de geboorte). Denk dat je hoe dan ook iets gaat missen wat je in zal moeten halen waardoor je opleiding verlengt wordt? Geen idee natuurlijk of dat echt zo is, maar misschien is er op je studie iemand waar je het mee zou kunnen overleggen?
Want een zwangerschap laat zich verder niet echt plannen.. Je kan niet echt mikken op de zomer ;) ja kan wel, maar de kans dat het lukt is nihil. Maar als de baby er is denk ik niet dat het uitmaakt of je nog op een opleiding zit, of bijvoorbeeld 4 dagen per week werkt.. 
 
Ik zou het niet doen. Best wel intens om te studeren en een baby te hebben. Ik ken heel veel vrouwen die de studie stoppen nadat ze het kind hebben gekregen. Hadden ze van zichzelf ook niet verwacht. Ontzettend zonde want door een opleiding te volgen zorg je ervoor dat je niet afhankelijk bent van een man. Je bouwt daarmee een goede basis voor je kinderen. 
Als je 30 was dan had ik gezegd: gewoon doen. Maar je bent 26, over 2 jaar ben je 28. Dat is nog steeds hartstikke jong. Wat is 2 jaar nu op een mensenleven?
Soms is het beter om je verstand boven je hormonen te stellen.
 
Ik ben net klaar met 1 jaar school.4 dagen werken en 1 dag school. Pittig want heb ook nog een kind van 3 rond lopen. Had al een kinderwens maar goed , niet te plannen dus. Nu afgestudeerd en de kinderwens is er nog steeds. Ik denk dat ik nu ook een positieve test heb. Ik durf het niet te geloven. 
 
Ik zou ervoor gaan als ik jou was! Je weet immers nooit hoe lang het kan duren voordat het een keer raak is. Natuurlijk hoop ik voor je dat het snel mag gaan! Maar als ik naar mezelf kijk, wij hebben er 3 jaar op moeten wachten... Dus als je pas na je studie begint en het blijkt niet zo makkelijk te gaan allemaal, dan ben je zo weer een paar jaar verder. 
Bespreek het samen goed hoe jullie het willen gaan doen met je studie en alles eromheen. Succes =) 
 
Sorry ik geef de eerdere dames gelijk... School is nu eenmaal intensief en je moet toch een hoop dingen er voor halen. Een baas heeft misschien begrip als je kind ziek is en je ècht geen oppas kunt krijgen maar een school niet. 
 
Ik zou je hart volgen. Waar een wil is, is een weg. 
Ik volg een 3 jarige HBO master (werkte 4 dagen en 1 dag studie) en moet nog een jaar. Afgelopen studiejaar zwanger geweest en bevallen. Ik had het geluk me onwijs goed te voelen. Tijdens mijn verlof (van t werk) ging ik wel naar mijn studie tot 39 weken. In al mijn vrije tijd heb ik dingen af kunnen ronden en vooruit kunnen werken, maar dat moet je willen en lichamelijk kunnen, niet iedere zwangerschap is t zelfde. Toen de kleine er was ben ik na 4 weken via Skype weer wat bijeenkomsten gaan volgen en na 8 weken weer naar school gegaan. Ik vond de afleiding fijn. Onze kleine sliep veel en ik voelde me goed. Ik ben me ervan bewust dat ik daarmee geluk heb gehad en dat het ook anders kan gaan, maar ook dan komt het goed. Praat eens op je opleiding, welke mogelijkheden zijn er? Nu werk ik 2 dagen en nog 1 dag studie. 
 
Het is een lastige afweging. Er zijn vrouwen die een positieve ervaring hebben met studeren en een kind, maar er zijn ook genoeg vrouwen die het niet kunnen combineren. Maar ja, die kinderwens is natuurlijk ook niet zo makkelijk weg te duwen. Kijk naar wat voor jullie realistisch is. Ik was zelf 25 toen ik zwanger werd, maar wel al een jaar aan het werk. Mijn man was nog niet afgestudeerd, maar zou binnenkort wel afstuderen en hij heeft in de technische sector gestudeerd, dus had 98% zekerheid op een baan meteen na zijn afstuderen. We zijn ervoor gegaan en ik ben uiteindelijk na 4 maanden zwanger geworden - met een hele onregelmatige en lange cyclus. Ik was 8 weken zwanger toen mijn man zijn diploma in ontvangst nam en had de week erna zijn eerste werkweek bij zijn nieuwe baas. Maar nu komt het... Ik blijk tijdens mijn zwangerschappen ontzettend veel hormonen aan te maken en heb hierdoor de medische diagnose HG (hyperemesis gravidarum) gekregen. Kort gezegd betekent dit dat je tijdens je zwangerschappen extreem misselijk bent en erg veel moet overgeven. Bij mijn eerste zwangerschap ben ik 5,5 kg afgevallen in de eerste 12 weken van mijn zwangerschap (terwijl ik maar 53 kg woog voorheen), er bleef niks van me over. Ik had eigenlijk opgenomen moeten worden in het ziekenhuis wegens uitdroging, maar was te eigenwijs. Ik kon hierdoor niet werken en ben thuis komen te zitten in de ziektewet. Uiteindelijk ben ik pas met 18 weken gestopt met overgeven en ben ik vanaf 23 weken zwangerschap weer rustig aan kunnen gaan werken. Maar ik kon niet volledig terug naar het werk, omdat mijn lichaam zo'n grote klap had gehad. Ik ben in deze zwangerschap niet meer volledig aan het werk geweest. Helaas is het met HG zo, dat als je dat in je eerste zwangerschap al hebt, dat je dat de zwangerschappen erna bijna met zekerheid terug krijgt. En ja hoor, toen ik in december 2018 een positieve test had met mijn tweede zwangerschap, begon 2 weken later weer het hele gezeik opnieuw. In deze zwangerschap wel opgenomen in het ZKH wegens uitdroging. 
Ik wil je echt niet bang maken, maar je meer een realistisch beeld geven. Het kan zijn dat je vrij snel zwanger wordt, het kan zijn dat het langer duurt. Maar het kan dus ook zo zijn dat je in je zwangerschap zo ontzettend ziek wordt, dat je dat niks meer kan. Je kunt dan echt niet naar school, alleen maar de dag doorkomen kost dan ontzettend veel energie. Dus via de computer / Skype lukt dan ook echt niet, dat hoef je niet te verwachten. Weet daarom waar je aan begint, wat kun je aan? Misschien is het gewoon slimmer aan kindjes te beginnen als het einde van je studie in zicht is. Je weet dan zeker dat het kan, gezondheidstechnisch en in combinatie met je opleiding!
 
Terug
Bovenaan