Kindje aangeven

A

Anoniem

Guest
Beste mama's..

mijn naam is Kim en ik ben 18 jaar. Mijn vriend 24. Ik ben nu 15 weekjes zwanger en probeer van alle kanten zoveel mogelijk informatie te krijgen aangezien dit mijn eerste kindje wordt.

Mijn vriend en ik zijn niet gehuwd, maar wonen wel samen maar hebben net een nieuw huis gekocht. Nou ja, hij. Alles moest op zijn naam, wat ik al minder vond aangezien ik een hele goede baan heb van 50uur per week. Vast contract ed. We hebben enkel geen samenlevingscontract. We hebben goede relatie maar het zou meer stabieler moeten kunnen. Het nare is nu dat als wij bv. een confrontatie hebben hij er op dat moment alles aan doet om mij zo klein mogelijk te maken. Ik hou mijn hoofd dan amber boven water. Dit gebeurt gelukkig niet zo vaak, maar het gebeurt wel.

Nu lees ik op verschillende sites over het erkennen van je kindje door de vader als je  niet geregistreerd samen bent. Krijgt mijn vriend dezelfde rechten als ik over het kindje of hoe zit dat? Want zijn de voors en tegens van erkennen en niet-erkennen? En wanneer moet je dat doen? Ik ben niet van plan bij hem weg te gaan, maar zoals hij kan zijn, ben ik bang dat hij er ooit in de toekomst alles aan zou doen om het kindje volledig bij hem te krijgen,  MOCHT het ooit mis gaan. En dat is absoluut het laatste wat ik wil.

Mijn gevoel is nu dus een beetje dubbel. Hij heeft alle zekerheid al, van dat huis ed en straks ook nog over 'ons' kindje. Ik ben dus van plan TOCH een samenlevingscontract samen te laten stellen want anders gaat werkelijk alle zekerheid richting hem.

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen, want ik zit echt met mijn handen in het haar...

Liefs Kim

He hoi

Ik en mijn vriend zijn ook niet getrouwd en verwachten ons 2e kindje.Wij hebben een samenlevingscontract en testamenten.Je vriend moet de baby erkennen als hij dit niet doet zal het kind niet zijn achternaam krijgen en ook geen rechten op het kind hebben.Wat je wel moet doen als je vriend de baby erkent is met de papieren die hij krijgt met aangeven naar de kantonrechter gaan om gezag aan te vragen.Zodra hij dit heeft gedaan heeft hij net zoveel gezag over het kindje als jou.Als hij het kindje niet erkent dan is hij niet de wettelijke vader en hoeft hij dus ook niets te betalen mochten jullie bij elkaar weg gaan.Hij kan het kindje niet erkennen zonder jou erbij en ook geen gezag aanvragen zonder jou handtekening.

als jullie samen het huis kopen hoeft het toch niet perse op zijn naam of begrijp ik jenu verkeerd.

Mijn vriend en ik huren gelukkig nog effe (we zijn wel op zoek maar effe met een pauze)

We hebben net het kindje aangegeven bij de gemeente om het ook zijn achternaam te laten krijgen en zodat het het KAN aangeven bij de geboorte, als je een afspraak maakt bij het gemeentehuis kunnen zij je veel meer hierover vertellen en krijg je een papiertje enzo mee waar alles op staat!

ik wete niet of je al 18 was op het moment dat jullie het huis kochten, maar in principe staat het los van of je gehuwd bent, inkomen hebt of wat dan ook of je het huis op één naam of twee namen zet. Dat is een keuze van jullie samen. Dus i k denk zo dat je daar misschien al een beetje   mee in de maling bent genomen (was je nog geen 18 dan licht het anders).

Wat betreft jullie kindje, jullie zijn niet getrouwd en dus is het kind niet automatisch juridisch van hem. Dat staat helemaal los van het hebben van een samenlevingscontract of niet.

Jullie kunnen naar de gemeente gaan en daar jullie kindje door hem laten erkennen. Dara moet jij   toestemming voor geven. Daarmee is het kindje juridisch van hem, en mocht hem wat overkomen, dan is jullie kindje automatisch zijn erfgenaam. Dus op zich belangrijk om zo snel mogelijk te regelen, want je weet maar nooit. Ook heeft hij dan de plicht voor jullie kind te zorgen (denk aan alimentatie mochten jullie   uit elkaar gaan)

Pas na de geboorte komt   het gezag om de hoek kijken. Dat moeten jullie gezamelijk aanvragen. Je vriend krijgt bij de aangifte van jullie kindje daar informatie over mee. Ook dan is het een keuze of jullie dat gezag regelen of niet.

Wat betreft jouw zekerheid. Zekerheid heb je nooit, maar ik dnekd at jullei eens goed moeten praten samen. Een relatie (ondanks een leeftijdsverschil, verschil in inkomen en wat dan ook) moet er één zijn op basis van gelijkwaardighedi. Elkaar dus als gelijken zien, en samen voro elkaar willenzorgen. Dus ook ervoor zorgen dat de nader verder kan als er in de toekomst onverhoopt iets niet goed loopt. Want nu staat alles op zijn naam, mocht hem wat overkomen, dan heb jij nergens recht op en zal alles naar zijn familie gaan (of naar jullie kind als hij jullie kind erkent).

Een goed gesprek lijkt me tussen jullie wel op zijn plaatst, want het is toch vresleijk dat je je nu zo onzeker voelt over al dit soort dingen terwijld atjullie een verbintenis voor het leven met elkaar zijn aangegaan. Want of de papieren nou in orde zijn of niet, een kind zorgt ervoor dta jullie de rest van jullie leven met elkara verbonden zijn.

Sterkte

miep

Dus als ik het goed begrijp kun je voor de geboorte erkennen en na de geboorte het gezag bepalen, of zeg ik nu iets heel verkeerds?

je kunt het kind erkennen waneer jij wilt.Maar aangeraden word niet te lang te wachten.Stel dat je vriend iets overkomt en overlijd krijgt de baby niet zijn achternaam.Ik zou wachten tot de 1e 3 maand voorbij zijn maar dat was je al toch?En het dan doen.Enne het kost niets

Terug
Bovenaan