Je bent niet zeker hoe je relatie gaat lopen. Toch zou ik niet wachten met erkenning.
Ik raad je aan om zo snel mogelijk "erkenning van de ongeboren vrucht" te doen.
Stel dat jouw vriend wat over komt (waar we natuurlijk liever niet vanuit gaan) voordat jullie kindje geboren wordt, dan heeft jullie kindje geen vader op de geboorteakte staan. Je kan dan namelijk niet meer alsnog de vader opgeven, als je niet getrouwd bent.
Als je niet getrouwd bent krijgt het kindje automatisch jouw naam. Ook als de vader het kind erkent heeft. Tenzij je hebt aangegeven dat hij/zij de naam van de vader krijgt.
Jij moet toestemming geven voor erkenning. Je hoeft er echter niet bij te zijn. Erkenning kan ook tijdens de geboorteaangifte.
Maar als je wilt dat het kindje de naam van de vader krijgt moet je het wél voor die tijd regelen. Daarvoor moet jij namelijk wel zelf mee. En daar zit je tijdens de geboorteaangifte niet op te wachten lijkt mij.
Erkenning betekent nog niet gezag. Als de vader het kind erkent heeft is hij wel financieel verantwoordelijk maar hij heeft verder niet zoveel te zeggen. Dat moet je inderdaad via de rechter regelen.