Kindje nog niet gedraaid

hoi

ik ben nu 34 weken zwanger van de tweede en ze is ook nog niet gedraaid. ze ligt stevig met haar hoofdje naar boven. de verloskundige zei dat als ze bij de volgende controle niet gedraaid is we gaan kijken wat we moeten doen.

de eerste lag heel snel met de beentjes naar boven, maar door haar lange benen was dat niet prettig voor mijn ribben. nu voel ik af en toe een schop onderin mijn buik, maar de ribben worden met rust gelaten.

af en toe lijkt het alsof ze wil gaan draaien, maar het dan net niet redt en weer terug gaat. ben benieuwd hoe het bij de volgende controle is. ik heb ook al gezegd dat ik geen stuitbevalling wil, dan maar een keizersnede. gelukkig heb ik een geen hororverhalen aan mijn eerste bevalling overgehouden en zie ik er niet echt tegenop, maar als het met een keizersnede moet dan moet dat.

succes!
annemarie

Hoi!
Ook mijn kindje ligt in stuit; in ben nu 35 weken zwanger. Ons eerste kindje lag ook in stuit, en werden we op een gegeven moment voor de keus gesteld om het proberen te laten draaien. Ik vond het ook wel een moeilijke beslissing, maar had toch zoiets van als ik het niet probeer dan weet ik het ook niet. Wel afgesproken dat wanneer ik er geen goed gevoel bij had; ik het dan zou aangeven en dat ze zouden stoppen.
Ik vond het echter best meevallen. Tuurlijk is het geen fijn gevoel als ze zo op je buik drukken, maar ik vond het niet pijnlijk, eerder een naar gevoel. Ik denk dat het ook pijnlijker uit ziet, dan dat het voelt. Mijn tip is dan ook om je ogen dicht te doen, en je te concentreren op jezelf, en je ademhaling.
Ons kindje liet zich gelukkig vrij snel draaien, ik moest daarna voor de zekerheid nog even aan het ctg apparaat blijven liggen, maar hij bleef rustig en bleef goed liggen. Onze zoon is dus uiteindelijk 'gewoon'  , met z'n hoofdje eerst, ter wereld gekomen.
En nu ons tweede kindje; als net zo eigenwijs. Ha, ha...
Dinsdag moet ik weer voor controle naar de verloskundige. Als het kindje dan nog in stuit ligt, wordt ik weer doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik ga het zeker weer proberen te laten draaien.
Afwachten dus of het dit keer ook gaat lukken.
Jullie ook allemaal succes met het maken van een beslissing!! Ik hoor / lees het wel...
Groetjes Mar

Hallo Sientje,

ik ben vd eerste vaginaal bevallen in stuit. We hebben geen draaipoging ondergaan omdat de baby twee dagen voor de afspraak werd geboren. Zowel toen als nu na twee jaar ben ik daar vrij luchtig over: nee je hebt geen top-bevalling, maar het valt echt goed te doen.

Ik wilde graag vaginaal bevallen omdat de risico's voor kindje even groot zijn en een keizersnee toch een zware ingreep is. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met een normale bevalling, maar ik vond het wel te doen. Jij en je kindje worden heel goed in de gaten gehouden met een CTG en ze laten je niet 'te'   lang modderen.
Ws krijg je wel vrij snel persdrang (had ik al bij 5 cm ontsluiting) dus dat is best vervelend om die weg te puffen. De baby kan ook niet helpen met 'eruit'  komen, dus het moet wat meer van jou af komen tijdens het persen. Ook wordt je standaard ingeknipt (maar wel met verdoving) zodat de baby met gemak het geboortekanaal kan verlaten. Niet leuk, maar na een week ook over.

Wat ze mij vertelden is dat het risico op een heupafwijking niet echt heel veel groter is, het liefst zouden ze die echo voor alle kindjes invoeren.  

Het LUMC heeft een goede voorlichtingsfolder  over stuitbevallingen op internet staan.

Ik hoop voor je dat je  kindje spontaan draait of gedraaid kan worden, dat geeft toch de beste kansen op een ongecompliceerde bevalling.  

Groetjes max  

Hoi hoi,

Ik weet bijna wel zeker dat ik geen vaginale bevalling wil dan. Ben van m ´n zoontje overal uitgescheurd en geknipt enzo. Heb het idee dat er misschien niet zo heel veel ruimte is voor dan zo ´n bevalling... Zal wel in m ´n hoofd zitten hoor...

Maar vandaag gaan we weer naar de verloskundige!!!
Ik vind het zooooo spannend!!!!!!!!
Gaan jullie voor me duimen??????

Groetjes van mij

Ons mannetje is ook nog niet gedraaid, en zit heerlijk op z'n kontje (zal wel in het weer zitten ofzo). Maandag krijg ik een extra echo om te kijken hoe hij n toch precies zit, en hoe groot hij ongeveer is. Mijn baarmoeder staat nog op dezelfde plek als drie weken terug, en dat zou kunnen inhouden dat hij wat achterloopt in groei. Op basis van de metingen zullen we maandag wel horen wat ze willen doen. Als 'ie nog niet zo heel groot is wachten ze nog even met een draaipoging begreep ik, omdat de kans te groot is dat hij toch weer terug draait. Nou was Iris ook niet al te groot (49 cm en 3190 gr), dus het kan er gewoon bij horen. Maandag weten we in ieder geval meer......

Terug
Bovenaan