kindje te zwaar

hallo,

ilse is al een tijdje te zwaar voor haar leeftijd,
ze is drie weken te vroeg geboren en woog toen 2840 gram.
nu 2 jaar en 4 maanden en weegt nu rond de 17 kilo.

eerst kreeg ze borstvoeding, daarna heeft ze flesvoeding gehad voor hongerige kindjes.

ze heeft altijd al veel gegeten.
ze zit op,
7.00 1 snee bruinbrood, met pasta. meestal wil ze nog een boterham, dan doe ik er niks op. en melk.
10.00 sap met kaakje.
12.00 2 boterhammen met vlees of kaas en thee of verdunde sap.
15.00 fruit.
tussen 12 en 15 soms een dutje, staat een rietjes bekker met water als ze dorst krijg.
16.00 snoepje.
17.00 warm eten eet ze aardig wat van, en toetje bijna altijd vanilleyoghurt, soms iets anders.
19.00 beetje melk en naar bed.

ik weet dat ze te zwaar is maar wat kan ik er aan doen, iedereen zei dat gaat er wel van af als ze gaat lopen, nou niet dus. zelf ben ik van normaal poststuur, mijn man is wat gezet, maar vroeger zeker niet te zwaar.

ze gaat nu naar de peuterspeelzaal en het valt me op dat ze groter is dan de een paar kinderen die ouder zijn dan haar en dat ze een stuk vorser is.

zou het gewicht nog normaal worden.
voor de rest zit ze wel goed in haar vel, ze zweet wel snel, vooral met het warme weer.

groetjes henny
 
Hoi Henny,

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag of je kindje te zwaar is. Maar ik wil wel even aangeven dat wat ze eten in ieder geval normaal is hoor. Mijn zoontje eet hetzelfde qua hoeveelheid.

Ik zou me er ook niet zo druk om maken. Als ze verder gezond is en je geeft al aan dat ze wat langer is....

Als ze nou constant snoepte etc. dan was het misschien een ander verhaal!

Veel succes en hopelijk kan iemand anders je verder helpen!

Groetjes,
Rosanne
 
Hoi,

Ik kan me voorstellen dat je er mee zit. Ons zoontje is ook best aan gewicht ookal is het de laatste tijd aardig stabiel. Hij is nu 2jr9mnd en 15kg. Zijn lengte weet ik zo niet uit het hoofd, niet echt groot in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Ik zag je schema en heb misschien wat kleine alternatieven:

7.00 1 snee bruinbrood, met smeerkaas/leverworst. meestal wil ze nog een boterham, dan doe ik er niks op, een klein beetje boter (is goed voor de ontwikkeling van oa hersenen e.d.). en melk.
10.00 sap met rijstewafel? Ook de snack a jack met caramel is erg lekker, zijn er ook in mini-verpakking.
12.00 2 boterhammen met vlees of kaas en melk (de melk om 19u proberen weg te laten?).
15.00 fruit.
tussen 12 en 15 soms een dutje, staat een rietjes bekker met water als ze dorst krijg.
16.00 snoepje vervangen door een doosje rozijntjes?.
17.00 warm eten eet ze aardig wat van, en toetje bijna altijd vanilleyoghurt, soms iets anders biogarde met/zonder een beetje diksap.
19.00 beetje melk en naar bed, deze zou ik proberen weg te laten.

Dat wat je verder beschijft ziet er goed uit. Ons zoontje krijgt ongeveer hetzelfde.
Verder kan je er denk ik ook niet zo veel mee doen. Gewoon zo laten. Je kindje is nog veel te klein om "op dieet" te gaan. Je kan wel bewust omgaan met de voeding die je aanbiedt.
Als je je heel veel zorgen maakt, dan kan je eventueel contact opnemen met een dietist.

Groetjes Marieke
 
Hoi hoi,

Volgens mij hadden we het er laatst al een keertje over gehad toen ik reageerde op een ander stukje...

Wat ik me af vraag is, ziet ze er ook dik uit, of is ze alleen zwaar in kg's?
Wat doen jullie aan lichaamsbeweging! Lijkt me namelijk ook niet onbelangrijk namelijk, veel naar de speeltuin, een fietsje kopen, evt met zijwiltjes, stukjes wandelen...want aan de hoeveelheid eten kan je volgens mij niet meer veel veranderen...misschien meer fruit ipv zioete koeken ed of ontbijtkoek misschien???

succes en laat nog eens horen hoe het gaat?

groetjes Yvonne
 
Onze dochter is ook te zwaar, eet ook niet te veel, snoept ook weinig. Het meeste wat aangeboden als alternatief als bijv. broodbeleg krijgt ze altijd al
Deze week weer bij het cb geweest. Als ze de volgende keer (bij 3 jaar) nog te zwaar is moet ze naar een dietist.....  Hoe kun je het verzinnen.
Het is een meisje die weinig stil zit, constant speelt rent en vliegt.
Ook klein bij geboorte en   2770 gr. Volledige bv gekregen tot 9 mnd. Wel groeide ze snel in gewicht door de bv. Verder is ze nooit ziek, is toch ook wel erg prettig.
Ga je toch flink balend weg bij het cb als je het weer voor de zoveelste keer te horen krijgt. Verder was wel erg goed met veel praten en de moeilijke woorden en haar motoriek. Toch nog een complimentje van de arts, maar alleen het gewicht he....

Maar iedereen in de omgeving zegt ook, laat ze maar kletsen komt vanzelf wel goed als ze een groeispurt krijg. En daar hoop ik dan ook op.

Dus laat je niet op de kop zitten al weet ik dat dat niet altijd mee valt.

Groetjes
 
bedankt voor de reacties,

ilse is best aan de stevige kant, dikke bovenbenen en armen.
kleding moet ik meestal een paar maatjes groter kopen dan de gemiddelde maat die bij een kindje hoort van haar leeftijd. maar dan past de lengte meestal niet.

mijn man zegt gewoon een echte hollandse boeren meid.
ze is gewoon gezond en bijna nooit ziek, toevallig is ze nu niet echt lekker, flinke verkoudheid, en veel hoesten, en snelle ademhaling. morgen even naar de huisarts.

bewegen doet ze wel veel volgens mij. sinsd kort zit ze ook op de peuterspeelzal.
we lopen veel, ze heeft een fietsje maar kan er nog niet op fietsen, die heeft ze opa en oma gekregen, vind het een beetje raar dat ik dan nu een andere fiets ga kopen waar ze wel op kan. ze heeft ook een driewieler, maar daar wil ze niet op zitten.
als ze niet buiten in de tuin kan, dan is ze binnen ook veel bezig.

we wachten maar af, als het goed is moet de groei spurt nog komen.

groetjes henny
 
Hoi
Mijn oudste was met 2 jaar ook te zwaar, zat net onder de norm voor de diëtiste. Ze is een slechte eter, ben al blij als ze wat eet, dus maakte me er ook niet druk om.
Met 3 jaar moesten we weer naar het CB en zat ze weer rond het gemiddelde (lengte iets eronder, gewicht iets erboven)
Ze is nu 4 jaar, en het aflopen jaar vooral in de lengte gegroeid,en weinig in kilo's. Terwijl ze de laatste tijd juist meer eet. Ze kan bijna alle zomerkleding van vorig jaar nog aan.
Nog een tip voor je driewieler, onze jongste (2,5) kan ook nog niet zelf trappen, gaat nog te  zwaar,  maar met een duwstang gaan wel haar beentjes in het rond. En sinds kort zit ik met haar op peutergym, vind ze ook geweldig.
Dus inderdaad geen zorgen maken, en zolang ze niet teveel snoept en wel lekker beweegt komt het vast goed.
groetjes Melanie
 
Hoi,

Valt volgens mij wel mee hoor.
Mijn zoon is ook 2,4 jaar.
Hij is 95 CM lang en weegt 15,3 kilo.

Hij eet ook bijna hetzelfde.

Namelijk:

7.30 1 Bruin broodje met beleg ( kaas, ham, smeerkaas, jam, pasta, pindakaas ) elke ochtend wat anders. met een beker melk

10.00 1 stuk Fruit met een fles sap of ranja

12.00 1 snee bruin brood ( ook weer met elke keer ander beleg ) ook met sap

 13.00 tot 15.00 slaapt hij meestal.

15.00 als hij wakker word krijgt hij een koekje ( muslireep, sultana, bescuit, evergreen etc) Met vruchtensap

17.30-18.00 Warm eten ( gewoon normaal bord ) Half stukje vlees of vis, 2 scheppen groente en 1 schep aardappels.
Als toetje danoontje of vla of Fruit.

Meteen na het eten krijgt hij nog wat te drinken.
En daarna krijgt hij voor het slapen gaan niks meer.

Meschien kun je het snoepje weglaten.
Maar zou me niet heel erg zorgen maken wat valt opzich wel meer hoor 17 kilo.
En zolang ze veel gezond eten eet zie ik het probleem ook niet.

groetjes




 
Terug
Bovenaan