Kindje uitzichzelf in slaap laten vallen?

Hallo Allemaal,

Mijn zoontje van 3 maand wil nog niet uitzichzelf in slaapvallen.Dit lukt alleen in de schommelstoel of bij papa of mama opschoot.dit zijn ook de manieren waarop hij overdag inslaap valt.Soms wil een stukje wandelen met de kinderwagen ook nog wel eens helpen.
Zijn er meer ouders die dit herkennen?Sommige zeggen dat je je kindje dan moet laten huilen en ze zo inslaap vallen wij hebben dit wel geprobeerd maar hij blijft gewoon huilen soms wel een uur lang.en dat lijkt me toch ook niet de bedoeling?
Iemand tips of ervaringen?

Groetjes,

Marcha
 
Hoi Marcha,

Wat ik bij mijn zoontje (nu 22 mnd) altijd deed was een vast ritueel. Dus eerst verschonen en de fles. Daarna even knuffelen en dan even zelf in de box spelen. Als je ziet dat hij moe wordt (geeuwen, hand naar zijn hoofd/oor) direct naar bed brengen. Slaapzak aan, knuffeltje en speentje geven en dan alleen in slaap laten vallen. Vervolgens ging ik om de 10 minuten even bij hem kijken. Behalve als hij echt overstuur raakte, dan is nooit de bedoeling.
Ook bij mijn dochter (nu 10 weken) merk ik dat ze soms even tijd nodig hebben en soms even een klein beetje moeten huilen voor ze in slaap valt. Een beetje huilen is niet erg, maar ik laat ze niet overstuur raken.
Ik weet niet of je hier wat aan heb. Het is soms echt even zoeken. (Jammer dat er geen gebruiksaanwijzing bij zit hè)
Heel veel succes en hopelijk leert jullie zoontje snel hoe hij zelf in slaap moet vallen.
 
Wij hebben dit ook gehad met onze dochter, ze viel alleen in onze armen in slaap door te sussen. Als ze eenmaal een tijd sliep werd ze in bed gezet. deze manier heeft een tijd aangehouden, totdat ze 1 jaar was.
Ik zou gewoon blijven proberen om je zoontje in bed in slaap te laten vallen. Het is namelijk niet prettig wanneer ze groter en zwaarder zijn om ze op je schoot te laten slapen.

Anjuli
 
jhet is toch beter om je kind in bed te leggen.

en dan als volgt(eerst jouw ritueel)
in bed
steeds dezelfde uitspraak-slaaplekker tot straks-
na 15 min. ga je pas weer terug.
je troost hem liggend in bed.(aai over de bol sssss)
en dan kom je 5 min later weer terug,en zo blijf je terug gaan.
maar haal hem niet uit bed.geen ,lichten of gordijnen open, aai over de bol en niks zeggen enkelt ssss.
het zal even duren maar het gaat wel over.

als je je zelf er van overtuigd, dat hij dus geen pijn heeft, geen honger of vieze luier..mag hij daar wel even huilen, ook al duurt het voor jouw gevoel te lang.
je raakt zelf uitgeput als dit zo maar door blijft gaan(en dat kan zomaar 3 jaar duren heb je volgens mij geen zin in)

leg hem op vaste tijden in bed, maar dat moet jij zelf even uitvogelen.
als hij 7u eet,dan kan hij 9.30 weer het bed in, en 11u eten ,12.30 bed in.
de ene heeft meer energie en de ander is eerder moe.
succes..moeder van twee kinderen en pedagogisch werker

 
Ik zou je het boekje van Ria Blom aanraden waarin rust reinheid en regelmaat wordt uitgelegd. Heel helder en werkt echt heel goed! Je laat de kleine dan even huilen (eigen gekozen tijd, bv 5 min) en gaat dan troosten, maar haalt de kleine niet uit bed. Wij hebben er erg veel aan gehad, dus hoop dat het je helpt...
 
Onze dochter (11 weken) heeft ook altijd een kleine 10 min nodig om in slaap te vallen.
Mijn zusje heeft er ook last van gehad bij haar zoontje. Zij bleef in het begin naast zijn bedje zitten en bouwde het daarna af door even weg te gaan en weer even terug te komen. Maar nooit uit bed halen, alleen als ze echt overstuur zijn!
 
Herkenbaar!! Onze zoon van 8 wk valt ook alleen op schoot in slaap. Op advies van het cb heb ik verschillende malen geprobeerd om hem in bed te laten inslapen (lees: huilen), met bed ritueel en om de zoveel tijd troosten. Dit eindigde steeds in een krijspartij, met na een uur een gefrustreerde moeder en een oververmoeid kind. Ik heb me er nu bij neergelegd dat hij ons nog nodig heeft, dus laat hem nu lekker op schoot inslapen, in alle rust, zonder huilen. S nachts kost me dat meestal 20 minuten, overdags soms wel 3 kwartier, als hij diep slaapt leg ik hem in bed, anders ontwaakt hij weer, ik vertrouw er nu maar op dat er vanzelf een dag komt dat ie het zelf kan. Bovendien is het denk ik dat het heel natuurlijk dat een kindje nog zo dicht bij zijn ouders wil zijn, waarom durven we daar niet aan toe te geven en moet een kind het zo snel mogelijk alleen doen? kijk naar de apen, die zeulen hun kind de hele dag met zich mee!! Lekker nog even op schoot houden dus!
 
Louise29 ik ben het helemaal met je eens. Je kindje geeft aan dat het bij mama wilt zijn. Het enige vertrouwde in z'n kleine leventje. Geniet ervan dat hij bij jouw wilt zijn. Geloof me het gaat echt vanzelf over en dan mis je de intieme momentjes die je nu zoveel hebt met elkaar. Je moet trouwens wel doen wat voor jouw goed voelt, jij bent z'n mama, dus jij weet wat het beste voor hem is.
 
Terug
Bovenaan