Wat leuk om te lezen hoe jullie het gaan doen.
Over het algemeen toch wel vernoemen, maar inderdaad niet als eerste naam maar in de volgende of doopnaam. Tja we leven toch in andere tijden.
Ik heb hier nog niet verteld wat we krijgen, bij deze dan maar doen. Wij krijgen een jokkie!!, bij een dochter zouden we zelfs oma's en overgrootoma's vernoemen zij dragen allemaal de zelfde naam in de doopnaam, en ik ook. Maar die naam laten we gewoon staan, wellicht dat we ooit nog een meisje krijgen.
Nu heb ik een opa die ik niet gekend heb, maar zijn naam is echt niet leuk. Maar nu blijkt dat hij gedoopt is toen hij mijn oma tegen kwam, en zijn doopnaam kan ik wel wat mee. Mijn vriend zijn vader en opa heten allebei het zelfde, dus dat is niet moeilijk. En mijn vader heeft ook een oerhollandse naam die kan ik ook wel ombuigen.
Ik vind de gedachte gewoon heel mooi, om een stukje van hun voort te laten leven. Wij gaan ons kindje niet dopen, dus hij krijgt 2 of 3 namen waarvan de 1ste de roepnaam wordt.
Maar we zijn er nog zo mee bezig, ik verwacht niet dat we er snel uit komen.
Misschien als we de kleine zien dat we het dan echt weten.
Mijn vader vertelde de regels omtrent vernoemen, zoals vroeger een gebruik was. De eerste zoon werd vernoemd naar de vader van de vader, en een evt 2de zoon naar de vader van de moeder. Dus voel je niet getreurd als je voor hun allebei niet wat kan vinden, volgende zoon beter toch?
liefs nath