kindje vernoemen naar opa en/of oma?

Ik vind het wel wat hebben. Wij hebben een gewone voornaam verzonnen. En dan 3 namen doopnamen. Ene naar papa, ene naar peettante en peetoom. Dit is bij ons in de familie wel gebruikelijk.

Het gaat inderdaad om het idee..

Wat leuk om te lezen hoe jullie het gaan doen.
Over het algemeen toch wel vernoemen, maar inderdaad niet als eerste naam maar in de volgende of doopnaam. Tja we leven toch in andere tijden.

Ik heb hier nog niet verteld wat we krijgen, bij deze dan maar doen. Wij krijgen een jokkie!!, bij een dochter zouden we zelfs oma's en overgrootoma's vernoemen zij dragen allemaal de zelfde naam in de doopnaam, en ik ook. Maar die naam laten we gewoon staan, wellicht dat we ooit nog een meisje krijgen.
Nu heb ik een opa die ik niet gekend heb, maar zijn naam is echt niet leuk. Maar nu blijkt dat hij gedoopt is toen hij mijn oma tegen kwam, en zijn doopnaam kan ik wel wat mee. Mijn vriend zijn vader en opa heten allebei het zelfde, dus dat is niet moeilijk. En mijn vader heeft ook een oerhollandse naam die kan ik ook wel ombuigen.

Ik vind de gedachte gewoon heel mooi, om een stukje van hun voort te laten leven. Wij gaan ons kindje niet dopen, dus hij krijgt 2 of 3 namen waarvan de 1ste de roepnaam wordt.
Maar we zijn er nog zo mee bezig, ik verwacht niet dat we er snel uit komen.
Misschien als we de kleine zien dat we het dan echt weten.

Mijn vader vertelde de regels omtrent vernoemen, zoals vroeger een gebruik was. De eerste zoon werd vernoemd naar de vader van de vader, en een evt 2de zoon naar de vader van de moeder. Dus voel je niet getreurd als je voor hun allebei niet wat kan vinden, volgende zoon beter toch?

liefs nath

Ik wil in de doopnaam de vader van mijn vader laten terug komen. Hij is 6 jaar geleden overleden, Ik vind het mooi om dan toch een stukje voort te laten leven.

Er bijzonder en leuk om te lezen dat veel van jullie namen terug laten komen.

Voor een jongetje hebben we de naam al bedacht. Die zal drie namen krijgen: een roepnaam, één naam vernoemd naar mijn mans vader en één naam vernoemd naar mijn vader.

Voor een meisje zijn we nog aan het puzzelen... Een meisje krijgt waarschijnlijk ook drie namen en waarschijnlijk zal ze ook naar beide oma's vernoemd worden, maar hoe? Dat weten we nog niet precies. We hebben nog niet eens een roepnaam voor een meisje...

hoi nathalie,

wij gaan ook vernoemen tenminste.. als het een meisje word gaan we het vernoemen naar mijn moeder en mijn mans moeder. we proberen daar een leuke roepnaam van te maken.
voor een jongen willlen we gewoon een naam die we leuk vinden.

ons zoontje heet met de doopnaam: Willem Hendrik en als roepnaam Kelwin. we hebben dat zelf een beetje door elkaar gehutseld en kwamen toen op dit uit. is ook nog wel leuk om te doen.

groetjes, Christien

Onze kleine wordt naar beide oma's vernoemd. De oudste is al vernoemd naar beide opa's. Dus hebben we ze mooi allemaal gehad. Is trouwens wel in de doopnamen, niet in de roepnaam.

Ik benoem mijn kindje naar mijn broertje of zusje, want wij hebben allemaal aparte namen, ik gebruik het als derde naam, want de eerste twee moesten we samen wel mooi vinden! Naar opa's en oma's vernoem ik niet meestal zijn dat nogal ouwbollige namen

Groetjes

Terug
Bovenaan