Kindvriendelijk zelfs leren slapen

<p>Hi allemaal,</p><p>wie heeft er enkele tips met hoe ik onze zoon van bijna anderhalf zelf in bed in slaap kan leren vallen? </p><p>Even de voorgeschiedenis:</p><p>ivm gezondheid klachten en pijn van hem valt hij al zeker een half jaar op onze arm (vaak met fles) in slaap. Eenmaal in slaap gaat het vaak goed. In de nacht word hij nog wel een keer wakker maar dan leggen we hem bij ons omdat we geen energie meer hebben een uur met hem te zitten op de stoel op zijn kamer. Nu dit beter gaat en er eindelijk duidelijk is wat er is en we daar wat voor hebben en het ons op gaat breken willen we proberen hem zelf in bed in slaap te laten vallen. We hebben al geprobeerd om ernaast te gaan zitten maar dit is of gelijk erg huilen tot paniek of eerst uitdagen en dan alsnog huilen. We doen dit graag op een kind vriendelijke manier   , dus zonder hem maar ‘aan zijn lot over te laten’ of te laten huilen.  Hij is immers niet anders gewend. </p><p>Alvast bedankt voor tips!!</p><p> </p>
 
Bij ons heeft een kledingstuk van mij heel goed geholpen. Omdat ik in het ziekenhuis lag toen ze 5 maanden was, heeft mijn vriend een vest wat ik die dag nog gedragen had, bij haar gelegd toen ze niet wilde slapen. Ze viel ook altijd bij mij aan de borst in slaap, maar dat ging toen helaas niet meer. Ze krulde zich helemaal tegen het vest aan, zelfs helemaal met haar neusje erin weggedoken en werd snel rustig waardoor ze in slaap viel. Uit veiligheid haalden we het vest weg zodra ze goed sliep en gaven het weer als ze wakker werd. Omdat ik na mijn operatie (had een abces gevuld met melk, doordat ik niet goed geholpen ben door de huisarts) haar niet kon dragen, op mijn borst leggen en ook geen borstvoeding meer kon geven, zijn we dit blijven doen en viel ze steeds beter zelf in slaap. Uteindelijk hebben we het vest omgeruild voor 2 knuffeldoekjes, waarvan een altijd bij ons in bed had gelegen en we ze iedere dag omwisselden. Hopelijk heb je wat aan deze tip, ons heeft het heel goed geholpen.
 
Heb je een goed vast bedritueel? Zowel smiddags als savonds? Als je dat vast houd gaat hij vast ook snel herkennen dat het slaaptijd is.
Mijn zoontje van 1,5 vind het fijn een slaapmuziekje aan te hebben (liedje staat 10 min aan en gaat dan uit)
 
Hi Evymetbaby,
ja, het is standaard naar boven, omkleden etc, in de stoel een boekje lezen en dan normaal een fles. Nu de fles benede en alles boven en dan na het boekje bij het weg leggen een liedje zingen. Helaas word ie vaak al wild bij het naast zijn bed staan. 
 
Ik heb niet dezelfde situatie, maar wie weet heb je er iets aan. Heerlijk trouwens voor jullie zoontje dat hij met pijn en in een moeilijke tijd zoveel met jullie heeft mogen slapen en nabijheid heeft gekregen! 
Met mijn zoontje merkte ik rond die tijd dat hij veel meer begreep dan ik dacht en hielp het om hem te vertellen wat we gingen doen. Ik ging dan bijvoorbeeld naast z'n bedje zitten, maar bleef ook zeggen dan ik niet wegging, dat hij lekker mocht gaan liggen etc. En dan een verhaaltje voorlezen, liedje zingen of iets waar hij rustig van werd of over z'n hoofdje aaien en gewoon lang erbij blijven. Als hij wild was (paniek), dan pakte ik hem niet gelijk, maar bleef wel tegen hem praten en naast hem, steeds herhalen dat hij niet bang hoeft te zijn mama/papa is bij hem. Hem pas alleen laten als hij rustig was en steeds terug als hij begon te roepen met de woorden: kijk, mama is niet weg, maar gewoon even naar beneden en als jij roept dan komt mama weer. Dus dat betekent zeker in het begin heel vaak op en neer lopen. Maar wel kind vriendelijk en het geeft hem steeds een beetje meer vertrouwen dat alleen zijn in je bedje niet erg is en dat je dan niet aan je lot wordt overgelaten. Hoop dat je er iets aan hebt! Succes! 
 
Wij hebben een dochter van bijna 1,5 die over het algemeen een goede slaper is, dus kan er niet echt over meepraten. 
Toch hebben wij ook soms avonden/nachten dat ze ineens niet in haar bed wil of in slaap kan vallen. Ze klemt zich dan helemaal om mij heen zodra ze haar bed ziet.  
Wat bij ons meestal helpt, is haar in de draagzak doen (die je op je buik bevestigd). Hier wordt ze rustig van (voel en ruikt jou) en dan geeft ze zich vaak over aan de slaap. Wij proberen haar dan terug in bed te leggen als ze nog net niet helemaal slaapt, zodat ze wel in haar eigen bed in slaap valt. Misschien kan je hem in het begin wel echt in slaap laten vallen in de draagzak en dan in bed leggen, maar dan langzaam er naar toe werken dat hij in bed in slaap valt. 
Hopelijk heb je er wat aan. Heel veel succes, lijkt me geen makkelijke opgaaf waar je voor staat!
 
Onze dochter heeft na de fles weer volop energie. Wanneer we haar na de fles in bed doen, dan schreeuwt ze alles bij elkaar. We laten haar nog zeker een half uur uitrazen en zodra ze in haar ogen gaat wrijven gaat ze pas naar bed.
Geen ritueel..
 
Terug
Bovenaan