kinje nog steeds in stuit, iemand ervaring?

hai

ik ben nu ruim 35 weken zwanger van ons eerste kindje em ligt dus ook in stuit waarschijnlijk....mijn vk weet het niet zeker, woensdag moet ik terugkomen en twijfelt ze dan nog dan krijg ik een echo. ligt het dan in stuit, dan kunnen ze een draaipoging doen.

ik heb er alleen slechte dingen over gehoord over dat draaien...kindje gaat liggen in de houding die voor het kindje natuurlijk is...en als dat met de billetjes omlaag is dan is dat dus helaas zo. als je het dan gaat draaien kan het in de stress raken en de navelstreng verwikkelt raken..ik weet het ook niet hoor, heb het van verschillende gehoord. het AMC ziekenhuis in Amsterdam raad het zelfs af om een draaipoging te doen, na verschillende onderzoeken. En dat is toch echt een heel groot en bekend ziekehuis...pfffffffffff ik denk dat als het kindje blijft liggen ik meteen voor een keizersnee ga. waarom torsen aan een gezonde kindje...

blijft lastig he...ik hoop stiekum ook nog dat het draait. we zien wel...wat je ook besluit, ik wens je veel geluk en een goede bevalling gewenst!

liefs sweety

Hoi hoi,

mijn (nu nog) jongste lag met 35 weken ook nog in een stuit. Ik heb het toen voor elkaar gekregen dat hij ging draaien door op mijn linkerzij te gaan liggen en toen hij begon te bewegen en reageren op mijn hand heb ik het beetje bij beetje voor elkaar gekregen dat hij toch met zijn bolletje naar beneden kwam te liggen. Draaien in het ziekenhuis had ik ook nooit gedaan. Het risico dat de placenta loslaat of de navelstreng om het hoofdje heen komt te zitten is mij te groot. En ik heb van mensen met ervaring gehoord dat het echt zeer doet en het gebeurt ook wel dat de baby weer terugdraait. O ja, mijn zoon woog bij de geboorte 3.750 gram. Als hij niet was gedraaid had ik ervoor gekozen om het in een stuit te proberen en anders alsnog een keizersnede te doen.

ik hoop dat je baby toch nog vanzelf draait. Veel succes!

veel liefs van Marloes

Pffff, zoveel mensen zoveel meningen en ervaringen blijkbaar. Bedankt voor jullie reakties, ik weet het alleen nog niet.
Die accupunctuur werkt dacht ik alleen als je vanaf week 34 begint. Op een linkerzij lig ik al zolang ik zwanger ben en achter mijn hand zwemt het kindje echt niet aan, hoogstens even geduw, maar verderduikt het altijd terug naar het confortabele plekje.
nou ja we zien woensdag wel weer verder, wie weet heeft ie zich bedacht en omgedraaid.....

hoi mamavanj,
jammer dat je kindje in stuit ligt. Mijn zoontje lag dwars (eerst dachten ze stuit). Ik heb een draaipoging gehad, deze was niet geheel pijnloos: ik vond het een flink getrek aan de buik, heb er enkele dagen beurse buikhuid van gehad. Helaas heeft het niet gewenste resultaat gehad.Maar ik zou het zo weer doen als het moest: je wil toch allerliefste op natuurlijke wijze bevallen he! Er is wel een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen: geen voorliggende placenta, voldoende vruchtwater, niet te groot kindje. Dat controleert de gyn met echo voor draaien. Gyn was bij mij zeer zorgvuldig, vroeg regelmatig of het ging, controleerde enkele malen met echo hoe ons kleintje het deed.
Ik had geen keus, vanwege dwarsligging en het is dus een geplande keizersnee geworden. HAd ik moeten kiezen, was het ook een ks geworden: er zijn meer risico's voor het kind bij stuitbevalling dan bij ks. Bij ks zijn er meer risico's voor moeder, maar die had ik op koop toegenomen.
Zoals een verloskundige zei: 9maanden lang laat je een heleboel vanwege de zwangerschap en de gezondheid van je kindje en dan ga je op het laatst proberen of natuurlijk bevallen gaat...
Daarbij: een behoorlijk hoog percentage (40% volgens mij) van de natuurlijke stuitbevallingen eindigt alsnog in ks, omdat  ontsluiting niet snel genoeg vlot, kindje's hartslag daalt. Dan heb ik liever een geplande ks, weet je waar je aan toe bent.
Als je bij google stuiligging intypt, krijg je goede, objectieve site (novg geloof ik), waar alle mogelijkheden op een rijtje gezet worden. Ook vind je een site met ervaringsverhalen.
Succes woensdag!!
Groetjes mira, sinds 02-01 mama van jaap

Terug
Bovenaan