<p>Hoe weet je of je klaar bent voor een 2e kindje?</p><p>Mijn 1e dochtertje is nu 13 maanden. Vanmiddag had ik het met een paar meiden over een 2e kindje; wel/niet aan toe, krijg je dat gevoel ineens net zoals bij je 1e, is het niet heel heftig 2 kinderen etc.? Op dit moment zie ik alleen maar voor me hoe heftig ik het zou vinden, nog een kindje erbij. Terwijl mijn dochtertje helemaal niet moeilijk is/was; slaapt goed, eet over het algemeen goed, is heel vrolijk en kan zich goed vermaken (tuurlijk zijn er wel eens momenten dat ik denk van pfff, maarja dat zal elke moeder hebben?). Ik heb het 1e jaar volledig borstvoeding gegeven en ben vanaf haar 1e verjaardag af gaan bouwen naar nog 2x per dag (dit geef ik nu nog steeds). Ik vind het heerlijk dat ik mijn ‘vrijheid’ wat meer terug heb, niet continu rekening meer hoef te houden met voeden, niet meer kolven op werk etc. Ze slaapt sinds een aantal maanden klokje rond/hele nachten door en ik kan ook steeds beter zelf slapen (1e jaar lag ik toch in een lichtere slaap door continue waakstand voor mijn gevoel), dus voor mijn gevoel kom ik zelf ook nu aan mijn slaap. Bij een 2e begint alles weer van voren af aan; die gebroken nachten, de hele dag door voeden, continu daar rekening mee houden. (Ik wil bij een 2e ook per se weer borstvoeding geven). EN je hebt dan ook nog (tegen die tijd) een peuter rondlopen, die je moet vermaken, die aandacht wil etc. </p><p>Voor mijn gevoel ben ik er nu dus nog niet echt klaar voor? Maarja die ‘praktische bezwaren’ zal je altijd houden. Nu klink ik heel negatief, maar ik weet heus ook wel dat het helemaal fantastisch is en ik het geweldig zou vinden, nog een wondertje erbij. Iemand ervaringen/tips over dit ‘onderwerp’?</p>