Kleding Maat 80 en 86, hoe lang past dat?

Mijn dochter ging rond 8/9 maanden naar maat 80 en zat met 14/15 mnd alweer in maat 92. Nu is ze 22 mnd en heeft maat 98. Maar ik heb een lange slanke dame die als baby op de 2,5+ lijn groeide. 
 
Ik denk dat het heel erg verschilt per kind. Mijn dochter heeft tot ze bijna 2 was in maat 74 gelopen. Rond haar tweede verjaardag kon ze naar maat 80 en nu 2 maanden verder draagt ze alweer 86. Ze is klein, is lange tijd langzaam gegroeid en maakt nu een groeispurt. Ik verwacht wel dat ze met maat 86 nu wel even door kan.

Maar meestal doen ze met maat 80/86 wel langer dan met bijvoorbeeld maat 50/56/62.
 
Ik heb 2 dochters, met 80/86 gaan ze eindelijk wel wat langer doen met kleding ja. Mijn beide dochters waren groot en en met 18-20 maanden ongeveer gingen ze wel naar maat 92, daarvoor echt wel maandenlang 80/86 aangehad. Maat 92 deden ze gerust een heel seizoen mee en 98 ook. Nu m'n oudste 4 is, heeft ze 110/116 en kan ze sommige kledingstukken voor 2 jaren achter elkaar aan, eindelijk :)
 
Mijn zoon van 6 maanden heeft al een paar maand mt 80. Denk dat hij er met 1 a 2 maanden uit is. Je kan voor jouw kind de groei grafiek van het consultatiebureau bekijken in welk lijntje hij/zij valt. Dat geeft wel ongeveer een beeld.
 
Met maat 80/86 heeft mijn zoontje denk ik een half jaar rondgelopen qua shirts/truien/rompers, nu met maat 92 doet hij al sinds juni vorig jaar en begint nu de overstap te maken naar maat 98. Maat 80 broekjes hebben hem ook ongeveer een maand of 6 gepast. Maat 86 hebben we echt maar ongeveer een maand nodig gehad in broekjes (met shirts/rompers deden we daar langer over) en toen was hij echt toe aan maat 92. Kan zijn dat dat deels komt omdat dat in de herfst viel en hij misschien dus al wat eerder aan maat 86 toe was maar in de zomer is iets korter voor broekjes natuurlijk minder erg dan wanneer het kouder wordt. Met maat 92 doen we nu al wel weer bijna een half jaar en denk ook dat we het hiermee kunnen uitzingen tot het weer weer is voor dunnere/korte broeken (ik ga in elk geval niet zoeken naar van die gevoerde broekjes zegmaar). 

Mijn zoontje volgt de gemiddelde groeicurve, maar zelfs dat zegt dus niet alles: bij hem zit er (net als bij mij en meer van mijn familieleden) relatief meer lengte in de romp en minder in de benen. Opgeteld gemiddeld, maar qua shirts loopt hij meestal een beetje voor en qua broeken dus juist een beetje achter.
Daarbij is maat 80 van het ene merk niet maat 80 van het andere merk en gaat bijvoorbeeld een kledingstuk met stretch vaak wat langer mee dan een niet-rekbaar stofje. 
 
Terug
Bovenaan