Met maat 80/86 heeft mijn zoontje denk ik een half jaar rondgelopen qua shirts/truien/rompers, nu met maat 92 doet hij al sinds juni vorig jaar en begint nu de overstap te maken naar maat 98. Maat 80 broekjes hebben hem ook ongeveer een maand of 6 gepast. Maat 86 hebben we echt maar ongeveer een maand nodig gehad in broekjes (met shirts/rompers deden we daar langer over) en toen was hij echt toe aan maat 92. Kan zijn dat dat deels komt omdat dat in de herfst viel en hij misschien dus al wat eerder aan maat 86 toe was maar in de zomer is iets korter voor broekjes natuurlijk minder erg dan wanneer het kouder wordt. Met maat 92 doen we nu al wel weer bijna een half jaar en denk ook dat we het hiermee kunnen uitzingen tot het weer weer is voor dunnere/korte broeken (ik ga in elk geval niet zoeken naar van die gevoerde broekjes zegmaar).
Mijn zoontje volgt de gemiddelde groeicurve, maar zelfs dat zegt dus niet alles: bij hem zit er (net als bij mij en meer van mijn familieleden) relatief meer lengte in de romp en minder in de benen. Opgeteld gemiddeld, maar qua shirts loopt hij meestal een beetje voor en qua broeken dus juist een beetje achter.
Daarbij is maat 80 van het ene merk niet maat 80 van het andere merk en gaat bijvoorbeeld een kledingstuk met stretch vaak wat langer mee dan een niet-rekbaar stofje.