Kleding

De hoeveelheid is idd nogal verschillend, ligt eraan hoeveel je kindje spuugt bijvoorbeeld en zodra ze gaan kruipen slijt je weer wat meer broekjes... Een newborn kan gerust 3 dagen met 1 paar kleertjes doen, een kind dat kruipt verslijt soms 2 broekjes per dag.
En het ligt eraan hoeveel je wast natuurlijk. En wil je dat je kindje wekelijks of maandelijks dezelfde kleertjes aan heeft? Hier hebben ze gerust elke 7 a 10 dagen dezelfde kleren aan, anderen willen meer diversiteit en hebben dus meer kleertjes.

Maar 30 rompers, 10 korte broeken en 10 pyjama's vind ik dan weer bizar veel, ik kan prima uit de voeten met 2 a 3 pyjama's en 6 a 8 rompers.

Koop gewoon een basis en je merkt gauw genoeg wanneer je misgrijpt en wat je nog extra moet kopen.

Wow, 10 korte broeken en pyjamas per maat klinkt als meer dan mijn man, mijn zoon en ik bij elkaar opgeteld hebben! Onze zoon deed tot maat 68 telkens met ongeveer 3 stuks van alles per maat (wel maar gewoon 1 jas passend bij het seizoen), en dan combineerde ik telkens 2 maten met elkaar (eerst 3x maar 56 en 3x maat 62, dan 3x maat 62 & 3x 68, dan 3x 68 & 3x 74, en vanaf daar zijn we 6x per maat gaan regelen. Rompers met lange en korte mouwen tellen we dan gewoon bij elkaar op zodat hij in totaal 6 rompers in gebruik heeft steeds. Nou hadden wij wel geluk met een relatief schone baby die zelden spuugde of zich anderszins bevuilde, dus kleertjes konden makkelijk 3 dagen achter elkaar aan voordat het gewassen moest worden, en ik had wel telkens de volgende maat ook alvast op voorraad, zodat je wel wat in huis had voor mocht er ineens toch veel geknoeid worden ofzo. En telkens goed opgelet dat het allemaal een beetje gender neutraal is, voor als onze kleine ooit een broertje of zusje krijgt, dat het dan weer opnieuw gebruikt kan worden. Maargoed, mijn eigen kledingkast is ook vrij minimalistisch, dus dat zie je denk ik ook aan de kledingkast van mijn zoontje. Mijn man heeft het echt niet door als er iets nieuws nodig is, dus wat dat betreft lijkt de kledingkast van mijn zoontje meer op die van mij, haha.Nieuwe kleren kopen doen wij eigenlijk bijna niet, maar ons zoontje heeft een moeder, twee oma's en een tante die graag kleding voor hem maken, dus hij komt niets tekort. De patronen van de dromenfabriek vind ik fijn, en in een aantal oude knippies heb ik ook leuke patronen gevonden.

Ik zou echt niet uit kunnen met 3 outfits.  Ten eerste omdat ik wassen haat, dat gebeurt hier standaard eens per week. Heb dus sowieso altijd voldoende kleding om minimaal 1 week te kunnen overleven ;)
daarnaast krijgen we veel doorgeschoven via mijn schoonzus (nichtjes schelen 10 maanden), en ik vind het zelf leuk via marktplaats leuke deals te scoren.  Hier dus een goedgevulde kledingkast, waar dan wel weinig geld aan is besteed! 
qua merken hou ik van Tumble 'n Dry, via marktplaats goed en betaalbaar.  Next (Engelse website), name-it. Hema past hier nooit, veel te wijd voor ons schriele kippetje

Ohh poeh, nou ik weet dat het helemaal hip is om te zeggen dat je niet zoveel koopt, of zo goedkoop mogelijk koopt, want babies groeien zo snel blabla... maar ik heb veel te veel dus he! haha 
Daar kom ik gewoon voor uit, en ik vind het ook gewoon ontzettend leuk om kleertjes voor mijn meisje uit te zoeken. 

56, 62 en 68 viel nog wel mee. Daar had ik niet meer als 7 setjes kleding van en nog een romper of 6 en 3 pyjama's. 
Maar vanaf maat 74 ging de tijd dat ze het aan kon omhoog. Ze heeft 4 maanden in maat 80 gelopen en gaat nu over op 86, ze is morgen 1. In de eerste maanden was ze een veelspuger, maar de machine draaide ook 2 keer per week, dus het was toen voldoende. Ik verschoonde ook echt niet bij elk golfje spuug. Nu spuugt ze veel minder, maar kliedert ze weer enorm met eten en speelt ze buiten in het zand enzo. Aan het eind van de dag geniet ik ervan als ik zie hoe ze onder de vlekken, hondenharen, zand etc. zit, en moe en voldaan is. 

In maat 80 heb ik 
4 jurkjes met maillot, 9 broekjes, 4 truien, 2 vesten, 5 longsleeves, 2 boxpakjes, 3 pyjama's, 8 korte mouw rompers, 3 leuke met lange mouw, en 6 witte lange mouw, 1 winterjas, 1 softshellpak, 2 paar slofjes. 
Niet alles is in een keer gekocht, en ik heb hier en daar wat verloren wegens onuitwasbare vlekken of gaten/scheuren.

In maat 86 heb ik op zomerweer gefocust, dus ik heb:
3 jurkjes, waarvan 1 met legging
6 tshirts
2 blousjes
1 kort boxpakje, en 2 lange boxpakjes allen met korte mouwen
1 tuinbroek met 3 leuke korte mouwenrompers
2 korte broeken
5 longsleeves
stuk of 7 lange broekjes/leggings
3 vestjes (1 van maat 80 die groot valt)
8 witte korte mouwen rompers en 3 met spaghettibandjes, 3 lange mouwen. 
1 pyjama die ruim valt van maat 80 nog, hoop dat ze in rompers in de slaapzak kan snel. 
1 spijkerjasje, 1 sofshellpak
1 paar eerste loopschoentjes en 1 paar sandalen

En er gaat vast wel wat verloren, en dan koop ik weer wat bij. Zo gaat dat sinds ze kruipt, loopt, eet etc. 

Ik koop het meeste betaalbaar bij Hema, HM, C&A. Maar ik heb ook best wel wat leuke merkjes hoor. En als je een beetje op sales let, dan lukt dat best. Ik vind Frugi, Blade & Rose, Sense Organics, 4FunkyFlavours, Name It, Next, Noppies, Dirkje, Gap, en Cotton On voor pyjama's erg leuk. Mijn dochter doet het goed in felle kleuren en ik hou van kinderlijke motiefjes. Ik vind van elk merk en elke winkel wel een aantal dingen leuk, maar veel ook niet. Er is niet 1 merk waar ik alles leuk vind. 

Dus hoeveel je hebt, wat je hebt, waar je het koopt. Het ligt aan hoe je baby is, maar ook hoe je zelf bent. Vind je het oke als je kind nog even rondloopt in zn besmeurde shirtje? Verschoon je bij ieder beetje spuug? Wil je afwisseling? Vind je het gewoon heel erg leuk? Hoe vaak was je? Hoeveel permanente vlekken en gaten vind je oke? Ik merk dat het bij mij gewoon erg zit in het leuk vinden, en dingen die kapot gaan, daar hou ik niet van. 

Bedankt voor jullie reacties .

Het is dus heel gevarieerd hoeveel iedereen heeft. Ik hou als basis 7 setjes aan en koop aan wat te kort is. Was 1 a 2 keer per week.

Even ter info, wat ik neerzette was in combi maten. In dit geval 80/86 omdat die van mij gewoon heel erg hard groeit. Wat daar stond kan ik gerust een half jaar mee doen, mocht mijn zoontje niet al te hard groeien. Ik koop niet per seizoen? 
En ja, ik gebruik al zijn kleding. Ik verschoon hem wel redelijk snel en draai zeker vier wassen per week voor mijn beide jongens samen. ?

Ahh, dat scheelt al een hele hoop natuurlijk (en ook dat het om een grotere maat gaat die dus veel langer meegaat)! Ik telde echt 62 en 68 apart, maar in de praktijk zitten er ook een paar dingen tussen die een combimaat zijn, dus 62/68 en ik heb dus ook 6 setjes (niet 3) tegelijk in gebruik, maar wel 2 maten (of 1 combimaat) tegelijk. 

Voor onze zoon van 8 maat 146/152 koop ik veel bij de WE. Ons meisje van 4.5 maand heb ik maat 74/80 gekocht bij bertus en op wehkamp van koko noko, quapi en B.E.S.S.wel allemaal stoerder hou absoluut niet van tuttig en dat vind ik het al snel. Net toevallig 1 shirtje bij terstal gekocht. Ik probeer vaak wat in aanbieding te kopen of met kortingscode. Ik koop bijna alles wat ik leuk vind. Doordat ik veel tuttig vind kan dat ook. Ze heeft ong 8 shirtjes in kast en 4 broekjes. Rompers haal ik bij zeeman, kruidvat of hema. Sokjes heb ik besteld op de site van puma omdat ze de babymaatjes niet meer past

Terug
Bovenaan