Kleertjes ‘drama’ ;)

Super bedankt allemaal voor alle tips! Hier heb ik zeker wat aan en ben blij dat iedereen zegt dat bijkopen zo gedaan is. Dat is natuurlijk ook zo en vast geen straf ;) en ik heb geluk gehad dat ik, naast zelf een paar mooie kleertjes gekocht te hebben, ook veel tweedehandsjes gratis kreeg van vriendinnen. Nogmaals bedankt, stelt me weer wat meer gerust ?

Wij hebben een kindje uit januari. Of ik een romper met korte/lange mouwen aantrek ligt er net aan hoe dik het shirt is wat er overheen aangaat en wat voor weer het wordt.
Wel koop ik bij een eventueel volgend kindje alles overslag(rompers en shirts) voor de eerste maanden! Dat is zo veel makkelijker, ik(en ons meisje) vind kleertjes over het hoofd aantrekken echt een drama…
Ik had de meeste kleertjes in maat 50 en 56 maar ze heeft de eerste maand maat 44 aangehad, dus nog extra bijgekocht.
Maat 56 kreeg ik veel cadeau!

Maat 50 heeft onze dochter nooit gepast, ondanks haar vroeggeboorte met 35 weken. Maat 56 ook maar een maand en 62 1,5 maand. Ik zou dus zeker niet te zwaar tillen aan hoeveel je van alles hebt. Je hebt inderdaad zo bijgekocht. En je ontdekt vanzelf wat fijn voor jullie werkt.
Wij vonden alles overslag ook fijner, want omkleden houden ze echt niet van. Lange mouwenromper met een lange mouwen shirt of trui vonden wij een enorm gepriegel om aan die kleine slappe armpjes te krijgen. En alles rekbaar zacht ademend katoen. Dingen die niet meerekken zijn ook zo lastig aan te krijgen. Boxpakjes met rits ?
Hier hadden we wel een veelspuger. Maar met een setje of 6 redden we ons toch wel, want we deden om de dag wel een was in het begin. We hadden wel veel meer hydrofielen bijgekocht. Wat scheelde in hoe vaak we moesten omkleden. 
Ook verschillen maten zo onderling. De ene 56 valt klein en de andere 56 groot. Ook de lengte... Soms paste het broekje van 62 en het shirtje 56. Daar kom je ook nog achter. Zonde als je dan net allemaal setjes op maat gekocht hebt. 
Onze dochter kon zich heel moeilijk warm houden in mei 2020 toen er temperaturen van 25+ waren buiten. Ze droeg een korte mouwenromper, trui of vest en broekje, sokjes, wikkeldeken en lag met 1 kruik erbij of op een van ons. Oh en wij hadden dus te weinig mutsjes. Die heeft ze de hele maand wel gedragen. Maar hadden we ook snel bij kunnen bestellen hoor. Ze was te vroeg en daar kwamen de temperatuurproblemen vandaan. Onze buurjongen is van januari en die had alle dekens en mutsjes niet nodig. Zo verschillend.

Oh en een maand later ging het al prima met haar lichaamstemperatuur en toen lag ze dus al in een korte mouwen romper de hele dag want ook toen was het best warm buiten. In maat 62 hebben we haast geen lange kleertjes nodig gehad. Hooguit dat ze vroeg op de ochtend ofzo even een vestje eroverheen moest. Snachts droeg ze wel een dun boxpakje over haar romper heen, tot de hittegolven kwamen. 

Laat je vooral lekker gaan! Die pakjes, rompertjes etc. gaan straks allemaal onder gespuugd worden en erger. ? dus dan ben je best blij met een hele kast lade vol met backup kleding.
Kijk eens op Vinted naar setjes van maat 50-56 voor de eerste periode. Begin lekker daar mee om wat aan te keuvelen en dan vind je vanaf daar je weg. Dat kan ik je beloven.
Daarbij hoef je ook niet meteen klauwen vol met geld uit te geven voor kleding die binnen een paar maandjes alweer te klein zijn ?

Onze meid is nu bijna 3 maanden. Ik had een paar rompertjes zelf gekocht en best een hoop gekregen. Ik merk alleen wel dat ik haar vaak de zelfde pakjes aan trek. Sommige dingen zitten nu eenmaal beter dan andere.
Dus ik wat je nu hebt niet te veel uitbreiden. Pas als de kleine er is. Onze meid was in haar twee maand al te groot voor een hoop pakjes. Altijd zonde als je die zelf hebt gekocht ;)

Kleding die makkelijk aan te trekken is doordat het meerekt (elastan, stretch, bamboe strecth, etc). Mijn dochtertje bleek kleiner bij de geboorte en toen hadden we opeens maat 50 nodig. Ik heb veel gebruik gemaakt van de site www.krijgdekleertjes.nl aangezien baby's de maten niet zolang aanhebben, kun je het prima doorgeven of overnemen van een ander. 

https://www.24baby.nl/zwanger/babyuitzet/baby-uitzetlijst/ 

Ik had zelf deze uitzetlijst, vrij handig! 
Korte mouw rompertje bij die kleine baby's zijn makkelijker aantrekken! Ik had ook lange mouwen rompertjes en die zijn niet tot nauwelijks aangeweest.
Zo ga ik ook te werk met de volgende maten. Inmiddels onze dochter alweer 6mnd oud ?

Terug
Bovenaan