Klein kindje

Hey mama's/bijna mama's

Afgelopen maandag mocht ik weer naar de verloskundige. Tot die tijd was ik nog gewoon aan het werk en deed ik alles nog wat ik normaal (lees niet zwanger) ook zou doen. Was ook nog gewoon 40 uur aan het werk.
Toen zei de vk ineens.. zo ik denk dat jij maar eens moet gaan stoppen met alles. Geen werk, geen inspanning, ultieme rust! Het blijkt dat het kindje ongeveer 1,5 week achter loopt in groei. Ik ben nu officieel 35 weken (zondag 36 weken), maar volgens de metingen is onze boy nu 2200 gram, wat gelijk staat aan 33,5 week.

Heeft iemand ervaring met kleine kindjes? Weet iemand wat je nu het beste kan doen, zodat hij toch nog een groeispurt mee gaat maken. Volgens de vk is de situatie nog niet zorgwekkend, maar ik ben er tochniet gerust over. Je hoort natuurlijk liever dat alles prima gaat.

Moet pas over 2 weken terugkomen, maar ik denk datik volgende week een extra afspraak maak, om te kijken of de volledige rust zijn werk al heeft gedaan. Wordt er een beetje onzeker van.

Liefs, Maaike

Ps. Wat een leuk cluppie, die januari mama's! Ik wordt nu wel heel neiuwsgierig wie de eerste zal zijn :)

Hoi Maaike,

Hebben ze een echo gedaan?? Tegen mij werd de vorige keer namelijk ook gezegd dat ik een klein kindje zou krijgen (zonder echo) maar toen onze zoon werd geboren, bleek het toch een grote knul te zijn.
Er worden wel vaker inschattings fouten gemaakt. Dus vandaar mijn vraag of dit wel bevestigd is door metingen met een echo??
Wel vervelend om te horen, want je wil idd liever horen dat alles goed is.
Doe maar goed rusig aan en ik hoop dat jullie knul dan nog wat groei aanhaalt!
Succes en je niet te druk maken hè, want dat is ook niet goed.

Hallo Maaike,

Ik heb deze zwangerschap met 34w 6 d een groeiecho gehad omdat de verloskundige dacht dat het kindje een beetje klein was. Ik me natuurlijk ook zorgen over gemaakt. Bleek dat ze ongeveer een week achterliep qua groei ( en geschat op 2175 gram )en dat was helemaal niet erg. Ze hebben natuurlijk goed gekeken of er nog voldoende vruchtwater was en of de placenta nog goed werkt.

Mijn eerste liep ook een week achter qua groei met de 20 weken echo en daar is toen niet eens wat van gezegd. Nu is het wel zo dat ik en mijn man beiden niet erg groot zijn ( rond 1.70 ) dus wij maken gewoon geen grote kindjes.

Ik ben trouwens wel iets meer gaan rusten, had ook net verlof, maar toen ik had gehoord dat alles goed was deed ik weer zoals normaal.

En als je je onzeker voelt moet je gewoon bellen voor een extra afspraak.

Groetjes Leonie, decembermama

Dank je wel.
Er is inderdaad een groei echo gemaakt. Ze hebben het hoofdje, buikje en bovenbeen gemeten. Daar kwam uit dat het ongeveer 1,5 week achter liep. Volgens mij hebben we verder niet gekeken naar het vruchtwater en werking van de placenta.

Hoe checken ze dat? Kun je daar gewoon om vragen?

Liefs, Maaike

Hoi Hoi,

hier met 20 weken -echo de kreet "het wordt een klein poppetje hoor"..... nu met bijna 33 weken is het al een kindje "normaal - groot" is.... Met 20 weken echo wel krap vruchtwater geconstateerd gekregen; kan dus verminderde werking van de placenta of navelstreng beduiden wat weer van invloed is op de groei van je kindje.. toen ook volledige rust in acht genomen en binnen 2,5 week zat ik weer op het normale niveau en de groei van ons kind dus ook... dus of je een groeispurt kunt forceren.. ik weet het niet... wel bekend is natuurlijk dat rust het meest eeuwenoude en goedwerkende medicijn is voor ons en onze kotertjes.... maar hoe makkelijk ook gezegd, ik zou me niet te druk maken lieverd.... het heeft toen mijn zwangerschapsvreugde behoorlijk beinvloed terwijl alles weer helemaal prima was... wil je graag die extra afspraak; gewoon doen! Daar zitten ze voor, zeker nu de laatste weken aangebroken zijn... ik ga ook zowat elke week..... vind het wel prima; dit zijn geen jaarlijks terugkerende gevalletjes.....

Liefs
Sunny

Ik weet ook niet precies hoe ze dat checken. Hoeveelheid vruchtwater is gewoon te zien, denk ik. En de werking van de placenta kan bij sommige echoapparaten door naar de stroming van het bloed te kijken. ( Heb ik in het ziekenhuis wel eens gehad ). Alhoewel ze dat bij mij niet gedaan heeft, ik denk dat dit apparaat het ook niet kon, maar ze zag helemaal geen rare dingen of afwijkingen of iets van dien aard.

Maar ik denk dat als de vk zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken, je het eigenlijk ook niet moet doen, al is het logisch dat je je toch zorgen maakt. Bel gewoon of je eerder een afspraak kan maken en stel al je vragen.

Groet, Leonie

Hoi Eliza-Leonie,

ze zouden een officiele groei-echo moeten doen. Doorsnede en omtrek hoofdje; doorsnede buikje, en bovenbeen-afmeting.. dan komen ze op bepaald gewicht... dit wordt eigenlijk altijd in het ziekenhuis gedaan... heb er nu uhhhhhhh..... stuk of 8 gehad??! maar gelukkig alles okay......

Liefs
Sunny

Ow, ik heb ook een groeiecho gehad dat afgelopen week...hier heet dat ligingsecho maar hebben dus ook het hoofdjes, buikje en bovenbeen gemeten. Ik lag 3/4 dagen voor op schema.
Niet alle kindjes zijn evengroot....moet natuurlijk niet teveel voor of achter lopen.
Als je je zorgen maakt, idd even contact opnemen met de vk! Maar ik denk als het echt heel erg was, dat ze je meteen had doorgestuurd naar de gyn, toch?? En ze gaf aan dat het nog niet zorgwekkend was, dus niet teveel zorgen maken hoor!

Liefs

Terug
Bovenaan