Kleine buikomvang 29 weken

<p>Hoi allemaal,</p><p>ik heb een vraagje.</p><p> </p><p>afgelopen week had ik een groei echo bij de verloskundige. Ben inmiddels 29, over 2 dagen 30 weken zwanger en een groeiecho is als t goed is standaard. De verloskundige gaf aan dat de baby het goed had binnen, dat alles er goed uit zag, alleen toen ze het buikje ging opmeten lag deze onder het gemiddelde. Ze gaf aan dat ik me geen zorgen hoefde te maken aangezien ik van mezelf ook vrij slank en niet zo heel groot ben.</p><p>toch zit het me helemaal niet lekker. A.s dinsdag ga ik ze ook weer even bellen voor de zekerheid, maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit hebben gehad.</p><p>ze weegt (ik verwacht een meisje) naar schatting nu 1300gr.</p><p>ze had ook de gegevens van mijn zoontje erbij gepakt rond deze periode en ze gaf aan dat het ook ongeveer gelijk aan elkaar ligt...</p>

Heyhey
Ik had in mijn zwangerschap  precies  hetzelfde. Een kleine buikomvang en deze bleef de laatste weken ook hetzelfde  en groeide eigenlijk amper tot niet. Ik werd hierdoor medisch en kreeg allemaal extra echos en dopplers.  Ze konden hier  eigenlijk niet zoveel op zien  maar dachten  wel dar het kindje of te klein zou zijn of ik hem goed verstopte. 
Uiteindelijk heb ik er een nette 3254gram uitgepoept met 38weken en 6 dagen.
Dus ik had hem goed verstopt.   Als alles op de echos er goed uit ziet wil je buikomvang niet zoveel  zeggen. 
Ik was altijd erg onzeker over mijn buikje en maakte me er ook druk om.
Maar uiteindelijk was hij klein maar fijn en trok die naar mn bevalling super snel weg dus ook weer een voordeel ?
Hopelijk neemt het je zorgen een beetje weg? ze hebben het vaker  fout als goed
Fijne zwangerschap  nog 

ik kreeg een groeiecho met 35+5 dagen omdat mijn buik kwa centimeters niet was gegroeit in de afgelopen 3 weken. Toen kreeg ik een groeiecho waar op uit kwam dat de buikomvang van mijn kleine goed loopt. Alleen het hoofd en de benen zijn een weekje kleiner dan gemiddeld ben. Verder hoef ik mijn geen zorgen te maken en ik denk dat de verloskundige precies weet wat wel en niet goed is, ik zal je niet te veel zorgen maken. Als er wel wat aan de hand was had ze dat zeker wel aan je aangegeven

Hi! 
Bij mij was het precies omgekeerd. De verloskundige mat mijn buik en zei dat deze iets groter dan gemiddeld was, maar wel direct eraan toegevoegd dat dit helemaal niet erg of raar was. Ik ben zelf ook niet groot en wel slank, en was ook wel verbaasd omdat ik zelf eigenlijk m’n buik nog wel mee vond vallen haha. Zij legde me toen uit dat de grootte van je buik ook echt te maken heeft met de grootte van de baby. Onze baby is iets groter (hij zit al de hele zwangerschap net boven het gemiddelde met zn hoofd en buik, en op het gemiddelde met zn been maar dus overall boven gemiddeld) en het is dan dus logisch dat ook je buik iets groter is. Het kan dat jij een iets kleinere baby krijgt, maar dat deze nog prima binnen de curve valt (net zoals die van ons wat groter is maar binnen de curve). Zolang de baby niet gaat afwijken van zijn eigen lijntje en lekker door groeit, en de hoeveelheid vruchtwater goed wordt bijgehouden en ok is, zou ik me niet te druk maken!
Bellen kan natuurlijk trouwens altijd :) maar wilde dit toch even zeggen omdat ik me dus ongeveer hetzelfde afvroeg een paar weken terug.
Fijne zwangerschap!

9Mijn buik is ook kleiner dan gemiddeld, ik loop ongeveer 1,5 week achter volgens de meting. Maar voor mij is dat gemiddeld te noemen, ik ben namelijk maar een kleine dame van 1.56m. Dus voor mij is die 1,5 week 'achterlopen' eigenlijk niet achterlopen. Wij krijgen extra groeiecho's omdat onze eerste zoon ook vrij klein was bij de geboorte, en nu blijkt dat dit kindje ook wat achterloopt op het gemiddelde. Maar ja, ik ben klein, mijn zoon was niet groot bij zijn geboorte en mijn man was ook een kleine baby (ondertussen wel 1.90m groot haha). Dus voor zover maken ze zich geen zorgen (en wij ook niet), omdat wat voor een ander wat kleiner is dan gemiddeld is, voor ons juist een gemiddelde is als je kijkt naar alle groottes, etc. Het zou me ook niet verbazen als jouw buik wat kleiner is nu, omdat het je eerste zwangerschap is (in ieder geval, dat denk ik aan de hand van je verhaal). Als je zelf slank en smal bent, kan het gewoon zijn dat je meer in de lengte hebt dan in de breedte of dat je minder naar voren draagt. Mijn buik was met mijn eerste zwangerschap ook een stukje kleiner dan hij nu is, en toen maakte ook niemand zich zorgen.
Zolang de verloskundige zich geen zorgen maken, zou ik me ook echt geen zorgen maken. Ieder kindje groeit op zijn eigen manier, als die kleine nog genoeg ruimte in jouw buik heeft en blijft groeien elke keer als ze hem/haar opmeten, dan is er niks aan de hand. Waarom zou ieder kindje op het gemiddelde moeten zitten? Wij zijn toch ook allemaal verschillend? Die groeicurve is een richtlijn die gevolgd kan worden, maar er zijn niet voor niks meerdere lijnen binnen die groeicurve, omdat niet ieder kind hetzelfde is en groeit. 

Nog even ter illustratie: ik heb vorige week dus een groeiecho gehad, ik was toen 28 weken zwanger. Ons kindje werd op 1100 gram geschat, terwijl die van jou daar al 200 gram boven zit. En die van ons is werkelijk kleiner dan normaal ;) Dus hopelijk trekt het op deze manier ook wat meer in perspectief.

Oh en ik zie nu dat het niet je eerste zwangerschap is, hihi. Maar de groei van je meisje ligt gelijk aan die van je zoontje rond deze termijn. Hij is toch ook gewoon met een normaal gewicht en grootte geboren? En dat terwijl meisjes meestal juist ook kleiner zijn dan jongens met de geboorte. Dus wat mij betreft heb je echt geen reden om zorgen! Maar als je je beter voelt na het bellen, zou ik ook zeker even nog een keer bellen.

Terug
Bovenaan