kletsen!!!

Mijn dochter is net 2 en die praat volgens mij ok. Ze maakt nu zinnen van 3 a 4 woorden. Wel alles verkeerd om. Ze begint nu ook met vervoegen van werkwoorden. Alleen de r en de g kan ze echt nog niet zeggen.
 
Probeer zoveel mogelijk samen te zingen. Mijn dochtertje van 2 is een spraakwaterval, maar haar nichtje niet. Maar zingen kunnen ze allebei als de beste. Dat is een leuke manier om het te stimuleren. Veel plezier.
 
Hallo,
Ook ik ben moeder van een tweejarig kindje,een meisje!
Ik vind het zo heerlijk dat ze begint te praten.
Ik praat vrij veel tegen haar en ook al zegt ze niet altijd wat terug,ze begrijpt mij wel heel erg goed.
Dat ze toch best wel veel oppakken blijkt wel uit het volgende.
Onze hulp ging naar huis en liep via de achterdeur om het huis naar haar auto.
Ons kleine tuttebol rent op haar sokken zo hard mogelijk naar de voordeur en schreeuwt haar na;Dankt voor goonmake! (bedankt voor het schoonmaken)
Hahahah,dat vond ik toch zo grappig.
We hebben ook een kindje van vier.
Zij begint nog maar net te praten.
Meestal reageerde ze met een woord.
"Wat heb je gedaan vandaag op de peuterspeelzaal?"vroeg ik dan.
Reageerde ze;"Glijbaan"
Daar kon ik het dan mee doen.
Pas toen ze drie en een half was begon ze hele zinnen tegelijk te praten.
Nu verzucht ik wel eens dat het vrij rustig was toen ze nog niet z'on grote woordenschat tot haar beschikking had.
Ach,Einstein begon ook pas te praten toen hij vier was.
Als je kinderen goed kunnen horen en een normale intelligentie hebben,komt dat praten vanzelf.
Ik vertel mijn kinderen wel wat ik doe.
Als ik ze aankleed,benoem ik de kledingstukken,de kleuren,en soms van welk materiaal het is,bijvoorbeeld een wollen truitje,of welke afbeelding er op staat.

Toen mijn dochtertje een jaar oud was,werd ze erg verkouden.Ze snotterde er wat af.
Vaak pakte ik de neusdruppels,draaide haar hoofdje;snuf,snuf en klaar.
Een heel geworstel af en toe.
Totdat ik ging vertellen wat ik ging doen.
Ze hief haar hoofdje gelijk iets omhoog zodat ik er beter bij kon.
Een jaar oud,kon nog niet praten,maar snapte wel gelijk wat ik bedoelde.
Vanaf dat moment praat ik gewoon tegen haar,ze snapt alles.(nou ja,veel)
Het moment komt vanzelf dat je een keer zegt;Wil je nu even stil zijn aub?
 
Hoi Drina,
Fijn om te horen dat jou zoon ook nog niet veel praat. Mijn zoon is dus al twee, net een maandje, en zegt ook niet zoveel. Hij begrijpt echter alles. Als je iets zegt dan pakt hij het meteen en met zijn kleine woordenschat kom je toch een eind.
Die die, Poes bah bah, oho oho. Dan weet ik wel dat de poes de plant heeft om gegooid.
Ben benieuwd wanneer de rest komt, hij zegt soms ineens een woord na en vervolgens hoor je het niet meer. Toen hij een jaar was zei hij oma en opa. En  na een paar maanden  dus niet meer en noemt ze nu baba en ba.
 
quote: boosje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-04-2006 14:34:44'));

Hoi Drina,
Fijn om te horen dat jou zoon ook nog niet veel praat. Mijn zoon is dus al twee, net een maandje, en zegt ook niet zoveel. Hij begrijpt echter alles. Als je iets zegt dan pakt hij het meteen en met zijn kleine woordenschat kom je toch een eind.
Die die, Poes bah bah, oho oho. Dan weet ik wel dat de poes de plant heeft om gegooid.
Ben benieuwd wanneer de rest komt, hij zegt soms ineens een woord na en vervolgens hoor je het niet meer. Toen hij een jaar was zei hij oma en opa. En  na een paar maanden  dus niet meer en noemt ze nu baba en ba.



hoi hoi,

das ook heel herkenbaar ja

napraten dat kan die om het  vervolgens ook maar daarbij te laten hihi
en inderdaad praten doet die nog niet veel maar  alles begrijpen dat doet hij wel.
sinds een weekje zegt hij nu ook wa doe ie nou? en  wa is da? hihi
klinkt heel grappig uit zijn mondje!!!
voor de rest is poes mauw, koe boe ,een(d)kwek, een, tee, die(1,2,3) huptee,  opa, oma, bo d bouwer(door zijn neefjes die daar helemaal wild van zijn) hap en dink, en natuurlijk zijn beste vriendinnetje niet vergeten immi(kimberly) de woordjes die ongeveer de hele dag hoort.
liefs mij

ps. iedereen bedankt voor de tips de meest wist en doe ik al maar toch bedankt!!!!
baat het niet schaadt het niet!!!!
 
Hoi hoi,

Ik heb niet alle berichtjes gelezen, maar wilde nog iets aanvullen;
Sinds het weekend heb ik een schriftje aangelegd waar ik af en toe een dagje bijhoud wat mijn zoontje (19 mnd) zegt. Of ik schrijf er een paar woordjes bij die hij net nieuw in zijn actieve woordenschat (=uitspreken van woorden) heeft. Vaak is de passieve woordenschat (=het begrijpen van woorden) groter dan de actieve. En de passieve woorden worden op een gegeven moment actieve woordjes.
Tussen de 18-22 maanden ontstaat er vaak een "woordenschat-explosie"; je kind begint dan opeens veel meer te zeggen. Je hoeft je nog niet echt zorgen te maken als je kind niet erg veel zegt, meestal zegt je kind ook meer dan je denkt.
Het opschrijven van de woorden geeft je vaak inzicht in de taal van je kind: Stan zegt bijvoorbeeld toktok en bedoelt kip. Waf=hond, maar poe=poes. De woorden die met een /h/ beginnen zijn meestal lastig om uit te spreken als ze zo jong zijn. Soms heeft Stan hele verhalen waar ik werkelijk niets van begrijp, maar als hij dan in de omgeving ergens naar wijst, ga ik er vanuit dat het bijvoorbeeld met de duplo-doos te maken heeft. Doordat ik zijn woordjes heb opgeschreven bedenk ik me dat hij veel meer zegt dan dat ik eigenlijk had gedacht. En het is ook nog leuk voor later.

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan