kletsen?

Hoi mama's,

Ik heb me voorgenomen in het nieuwe jaar niet alleen veel mee te lezen maar ook eens de tijd te nemen wat meer te reageren...lukt vandaag aardig!
Waar ik zo benieuwd naar ben..zeggen jullei kindjes al veel verstaanbare woorden? Ik heb het idee dat Puck best snel is qua motoriek en ze begrijpt werkelijk alles,maar ze praat nig niet echt verstaanbaar. Behalve papa en mama, ja en nee,'naan'(voor alle soorten fruit) 'mba'voor bumba en dierengeluiden komt er veel geluid uit maar niks verstaanbaars! Ik las ergensd dat ze rond anderhalf kleine zinnetjes van twee woordjes gaan maken. Dat zie ik haar voorlopig nog niet doen hoor! Ik ben erg benieuwd..hoe is het met jullie kletskousjes??

Liefs, Marcia mv Puck.

Hier nog zo één!
Wieteke begrijpt eigenlijk alles wat we tegen haar zeggen, ik sta er soms versteld van. Maar veel woorden zelf zeggen, doet ze nog niet.
Ze zegt wel mama, (papa ook, maar dat is nog zonder betekenis, alleen maar in het wilde weg maar nog niet tegen papa)  die &  daar als ze iets aan wil wijzen en nka tegen vogels. Ze zegt ook wel steeds meer klanken (de laatste is 'tjop' als ze aan het lezen is), maar echte woorden, laat staan zinnen, komen er nog niet uit.
Ze brabbelt wel lekker, maar allemaal onverstaanbaar.
Ik ben heel benieuwd wanneer ze echte woorden gaat na zeggen. We zullen wel afwachten.

Groetjes
Geeske & Wieteke.

Hoi!!

Ik vind deze tijd echt weer helemaal geweldig, als je ziet wat ze allemaal gaan doen!

Wij zijn eigenlijk al, toen de krampjes begonnen, boekjes gaan lezen. Niet dat hij daar iets van mee kreeg... Lucas is gek op boekjes en  wij benoemen ook alles wat we doen en we kletsen gewoon veel met hem.

Als ik hem iets vraag, geeft hij nu ook antwoord, Lucas gaan we een boterhammetje eten? Da!! en hij begint nu ook nee te zeggen en dat is zo schattig, met een kalimero stemmetje. Mama en papa zegt hij ook heel gericht. Tie Tie is Piepertje, onze kat...

Hij brengt ook zijn beker en zegt dat drlkn, dat moet dus drinken voorstellen en wat lucas HEEL goed kan zeggen is BAH!!

Hij brabbelt zo aardig wat weg en als hij dan da da zegt en zwaait, dan zegt hij dag dag, moet ik zo om hem lachen!

Hij is gewoon helemaal leuk!

Hoi Marcia,
Leuk weer van je te horen! Thom kletst al wel een beetje, maar ik heb hem nog niet kunnen betrappen op hele zinnen. De laatste tijd heeft hij ineens weer een paar nieuwe woorden opgepikt, zo grappig om te horen. Hij onder meer mama, hatsjoe, aapje, ook papa, ja, nee, boem, au, op en klaar zeggen. Ook gedag zeggen en zwaaien kan hij goed. Begrijpen doet hij ook al veel meer en ik vind het zo leuk dat  ik hem nu iets kan vragen en hij het dan ook doet (als hij zin heeft, haha).
Groetjes Laura mv Thom (15 mdn)

Hier zijn het ook vooral de losse woordjes hoor, geen zinnen (ook niet van 2 woorden).
Maar ik moest vanmiddag wel erg lachen. Julian zit constant aan de knoppen van de stereo, dus ik loop de hele tijd achter hem aan: mag niet, niet doen, afblijven!!
Hij kijkt me aan en papegaait: a-pijven! Pfff....wat een bijdehandjes toch he?!

Ellen mv Julian

Hier een heleboel verstaanbare woordjes maar nog veel meer eigen taaltje!
Sinds oud en nieuw is het de hele dag "Baboem" en mevrouw meld ook als ze gepoept heeft, gewoon lekker duidelijk "poep".
Ik vind het wel heel erg leuk dat praten, een koe is hier een "koekoekoekoekoe" hihihi.
Ik ben wel benieuw hoe het zich verder ontwikkeld want Linde heeft wel moeite met de L,
niet bij haar eigen naam maar bij veel woorden steekt ze haar tong uit als ze de L zegt.
Klinkt niet echt lekker, wel erg grappig.
Gisteren en vandaag is het de hele dag "Roos" en dat zegt ze een beetje zingend, ze mist dus duidelijk haar zus na de vakantie, erg schattig.

groetjes Daniëlle.

Wacht maar joh, het kan zo ontzettend snelgaan!!! Froukje lijkt steeds meer woordjes te zeggen (aap, appel, Teiger, dank u, ...) maar dan alleen wanneer zij er zin in heeft. Als ik iets wil uitlokken dan doet ze het lekker niet... Ook lijkt ze steeds meer tebegrijpen. Ik merk met de week verschil!!! Dacht ik laatst nog "goh wat knap dat ons buurjongetje al vanalles kan zeggen", nou nog even en Froukje kan dat ook al wel! Het gaat allemaal zo ontzettend snel!!!
Groetjes, Esther.

hehe, ik zeg vaak als ze iets doet wat niet mag "Nee nee nee!!" en dan hoorje Froukje Nehnehneh. Ook zo grappig. Bah kan ze ook goed, laatst lag er een pluis op de trap en zij: Bah. Ja mama weet dat ze moet stofzuigen...
Andere woordjes nog: Boem, Oh!, Koe!, Koek! Koek!Koek! (...), Bapa (=opa), Unge (=vogel), klaa...(-r), kaka (=poep in Belgie, en plas en poep in Froukjetaal).
Ook zo iets geweldigs is dat ze tegenwoordig soms een kaka of plas op de pot doet, dan loopt ze mee naar de wc "kaka!kaka!!" Ze vind het reuze interessant als ik hem dan in de wc doe, kijkt dan nog eens in de wc: "kaka!!!". En als ze doorspoelt dan zwaait ze en zegt Dada! Behalve dat ik het al erg knap vind dat ze al soms op het potje gaat vind ik het ook nog erg schattig!
Grtz, Esther.

Terug
Bovenaan