Kleuren?

Wanneer zijn jullie begonnen met kleuren enzo? Ik las laatst ook iets
over iemand die al was begonnen met klei? Ik wil proberen te gaan
kleuren met mijn zoontje van bijna 16 maanden. Ben ik te vroeg of valt
dat wel mee? Hebben jullie potloden of wasco ofzo? ik dacht aan van die
dikke wasco krijtjes omdat die geen scherme punt hebben (ivm de oogjes
enzo natuurlijk) zijn die dingen eigenlijk uitwasbaar uit kleding etc.
en is het niet gevaarlijk als hij zo'n wasco krijtje per ongeluk in
zijn mond stopt? niet opeten natuurlijk bedoel ik dan maar als hij er
toch per ongeluk een beetje van in zijn mond krijgt... En klei? ik neem
aan niet van die grijze klei maar misshcien van playdo (hoe schrijf je
dat eigenlijk) ofzo? van dat gekleurde heb ik weleens bij iemand gezien
maar die kids waren al veel groter. wat is nog meer leuk om binnenshuis
te doen?



Groetjes Patricia

mv Justin

 
Hoi Patricia,
Ik heb voor mijn zoontje potloodjes en wascokrijtjes gekocht. De potloodjes zijn van bruynzeel en heten kortjakjes. Ze zijn wat dikker dan andere potloden en geschikt vanaf 2 jaar (maar mijn zoontje is dus ook pas 16,5 mnd). Wascokrijtjes zijn ook van bruynzeel trouwens. Om te kleuren zet ik hem wel in zijn kinderstoel en plak het blaadje vast aan de tafel met plakband. Vervolgens blijf ik erbij zitten en geef hem steeds een paar kleurtjes. Als ik hem de hele stapel geef vind hij het alleen maar mooi en gaat hij ermee zitten spelen ipv kleuren. Overigens houdt hij dit kleuren maar een paar minuten vol, dan is hij het alweer zat. Maar we hebben desalniettemin toch al een paar mooie tekeningen voor papa gemaakt!!
Veel kleurplezier!!
Groetjes,
Ingrid

PS Klei heb ik nog niet geprobeerd maar naar mijn idee is hij daar iets te jong voor, volgens mij eet hij het zo op!! En ik denk ook niet dat hij er al iets van kan maken...beetje te vroeg dus.
 
Hoi Patricia,

Mijn zoontje is inmiddels 15,5 maand en zelf heb ik nog niet met hem gekleurd maar op het kdv zag ik gisteren dat ie zijn eerste tekening had gemaakt. Zo leuk!! Daar gebruiken ze van die hele dikke stiften (vast uitwasbaar en niet giftig) waarmee die dreumesjes dan een beetje kunnen krassen. Ze vinden het in ieder geval prachtig om te doen, en de leidsters letten wel op dat ze het niet in hun mondje stoppen, of de kleren van andere kindjes onder kleuren (of die van zichzelf haha).

Kleien weet ik niet, lijken ze me nog een beetje klein voor. Maar ja het gaat zo snel allemaal, misschien zijn de kindjes wel verder dan wij denken.....

Heel veel plezier in ieder geval!
Susan
 
Hoi,

Mijn dochtertje (inmiddels 18,5 mdn) kleurt nu al een paar maanden, ik geloof dat ze ongeveer 13 a 14 maanden was toen ze voor het eerst een potlood in haar handen had. Haar fijne motoriek is ook erg goed, en ze houdt het potlood netjes vast. Ze is verder gek op kleuren, maar wel mag ze het alleen doen als er iemand bij is, vanwege de punten. Meestal leg ik een stapel witte velletjes op haar stoelblad, want ze vindt het vooral leuk om ergens op te kleuren wat nog wit is, en dan gooit ze het blaadje weg en begint aan de volgende.

Gewoon lekker doen hoor, kinderen vinden het echt leuk. En het is nog goed voor ze ook, ze leren hun fantasie te gebruiken, en zichzelf te vermaken.

Veel plezier, en kleur ze!

groetjes,
Kirsten
 
Hoi,
Wij krijgen op het werk (kdv) altijd ouders die heel verbaasd zijn dat ze al kunnen, kleuren, verven, plakken en kleien.
Ouders denken er vaak niet bij na dat ze dit al kunnen op jonge leeftijd. Maar weten ook niet zo goed wat ze moeten doen aan creatieviteit. Daarbuiten de ouders die het zelf vreselijk vinden en het dus niet willen.

Het is juist goed er vroeg mee te beginnen goed voor de ontwikkeling!

Doordat ik dat wist ben ik al erg vroeg begonnen toen ze kon zitten zijn we gaan kleuren( nou ja meer kijken naar het potlood en kijken wat je er mee kan gooien, op bijten enz.)

Maar al snel wist ze wat ze er mee kan en maakt ze hele mooie kunst werkjes op haar manier.

Wat voorbeelden voor deze leeftijd weet niet of jullie het leuk vinden maar schrijf ze toch op.

Voor kinderen is het leuk om met een thema bezig te (ook op deze leeftijd.) bv na dat je naar de kinderboerderij bent geweest thuis een schaap beplakken. Schaap uitprinen/teken dan insmeren met kinderlijm of zelf laten lijmen en dan laten plakken met watten.

Paaseiren (papier) laten plakken met eierschillen of kleurtjes papier.

Laten verven gewoon met de vinger nog leuker een groot stuk plastic/vuilniszakken op de grond groot vel er op kind uitkleden tot op de luier en dan maar kliederen. Je krijgt de mooiste kunstwerken.

Let wel op waterverf/plakaatverf gaat niet meer uit kleren. Als kinderen er een hapje/likje van nemen kan het geen kwaad (als het maar geen gewoonte is) Maar alleen op water basis gebruiken.

In de zomer kan je lekker plakken of verf als lijm gebruiken en dan zand schelpje/bloempjes plakken.

Dan heb je nog vaderdag/moederdag tshirts,stropdassen,tassen enz kleuren met textielstift. Daar wel blijven dat is niet om in je mond te stoppen.

Sint kers, mijters plakken, kleuren of een zwarte pietenmuts maken.

Mocht iemand nog iets willen weten vraag maar.

Groetjes en veel knutsel plezier.

Ps je hebt ook klei van playdo als ik het goed heb en dat is gemaakt op natuurlijke basis waar ze mee kunnen kleien dat is niet om te laten drogen herbruikbare klei.

Dan heb je nog maisplakkers. Dat zijn gekleurde grote korrels die je door middel van water aan elkaar kunt plakken op verschillende manieren. Krijg je leuke effecten mee.

doei
 
Hoi Joyce,

Dankjewel voor deze ontzettend leuke tips. Ik ben zelf gek op creatief bezig zijn, maar wist inderdaad niet goed wat kinderen op deze leeftijd allemaal al kunnen/mogen.

Ik ga meteen dit weekend lekker aan de slag met mijn kleine meid.

En als je meer ideeën hebt, laat maar horen. Ben er altijd voor in.

groetjes,
Kirsten
 
Bedankt voor de reacties! Ik heb al wat leuke dingen gelezen  .
Ik ben zelf nou niet echt creatief maar wie weet veranderd dat ook nog
als ik lekker ga tekenen met de kleine. In ieder geval bedankt, en wij
gaan binnenkort lekker crea doen  .



Groetjes Patricia

mv Justin 16 mnd

 
Hoi allemaal,

Bij mij kleuren ze ook aan tafel en ik blijf erbij, zodat niet zometeen al mijn muren ondergekleurd zijn (jongen van 3 en meisje van 21 maanden). Voor sinter klaas hebben ze allebei een magneet-schrijf-tekenblad gehad (geen idee hoe zo'n ding heet) Ze kunnen daarop schrijven als ik geen tijd heb om aan tafel te zitten. Ze kunnen het ook zelf weer wissen, en zijn dus uren zoet. Deze zijn te krijgen in alleen zwart of in 4 kleuren. (d.w.z. het blad is in 4 kleuren verdeeld, dus niet dat er 4 pennen bij zitten) De pen heeft geen scherpe punt, dus het kan geen kwaad om ze ermee te laten spelen.

Groetjes, Brenda
 
Terug
Bovenaan