kleuter net 4 in klas met grotere kinderen

ik maak me echt zorgen over het volgende. mijn zoontje is 4 en hij zit op een kleine basisschool in groep 1. groep 1 en 2 zitten bij elkaar en bij elkaar zijn dit 10 kinderen. in groep 1 zitten 5 kinderen en in groep 2 zitten ook 5 kinderen. die kinderen van groep 2 zijn allemaal al rond de 6,5 jaar oud en gaan dadelijk naar groep 3. en de kinderen van groep 1 zijn op 2 na ook allemaal al veel ouder. en er zijn ook een aantal meisjes in de klas die alleen met elkaar spelen. wat is nu het probleem; mijn kind heeft eigenlijk niemand om mee te spelen. hij speelt dus volgens de juffen ook veel alleen. die andere jongetjes zijn mentaal en fysiek al veel verder. buiten op het schoolplein bij het brengen is mijn kind dus meestal in tranen als ik wegga, omdat hij het zo spannend vind (vooral als die grote kinderen op het klimrek zitten, dat durft hij allemaal nog niet goed) ik heb het er met de juffen over gehad maar die zeggen dat dit normaal is op een kleine school en dat ze er niks aan kunnen doen. het gaat ook nog niet lekker, het samen spelen. de juffen zeggen dat de andere kinderen zich soms aan hem irriteren. en dat het leeftijdsverschil er nu eenmaal is. dat klopt wel, maar ik zit er ondertussen wel mee en hij is thuis ook nog enig kind en wij hebben geen vriendjes in de buurt. wat vinden jullie hiervan?

ik snap dat dit een lastige situatie is, maar als er geen kindjes zijn van zijn leeftijd houd het een beetje op denk ik.. ik snap wel dat de juffen er niet zoveel mee kunnen en dat dit inherent is aan een kleine school. Is er in de buurt niet een andere school waar wel meer kindjes van zijn leeftijd zijn? of worden er binnenkort wat kindjes 4 die er dan bij gaan komen? Ik weet niet of je zoontje naar een peuterspeelzaal of kinderopvang ging en hoe dat daar ging? 

deze school staat bij ons op de hoek, en ik wil hem ook niet direct van school halen om te gaan schoolhoppen zeg maar. er komt na de zomervakantie 1 kindje bij. hij is altijd naar de kinderopvang geweest en daar waren ze maar met zijn drieen, drie jongetjes van dezelfde leeftijd en dan helemaal niks en dan een hele hoop kindjes van 2 jaar oud, 2 en een half jaar oud, 3 jaar oud. dus daar was hij juist de oudste. maar die kinderen zijn naar een andere school gegaan en ook naar een andere bso. ook op de bso zitten veel al grotere kinderen. ik vind het gewoon lastig en heb me hier echt op verkeken. ik dacht leuk zo'n kleine school. maar qua kinderen in zo'n groep valt het me tegen. hij heeft bv ook 4 meisjes in de groep en die zoeken elkaar dus wel op dus dat is echt 1 team hij mag ook niet echt met hen spelen in de huishoek terwijl hij dat zo leuk vindt. het is niet zo'n rouwdouwer en die andere jongetjes dus allemaal wel.

Het klinkt mij, als kleuterjuf, allemaal niet gek in de oren. Veel 4-jarigen hebben echt wel een maand of 2 nodig om los te komen, het zijn zoveel nieuwe indrukken om te verwerken. Het klinkt alsof het een klein en veilig schooltje is, maar dat hij nu gewoon nog een kleine gup is. Daarnaast is het al het einde van het schooljaar; de andere kinderen kennen de routine goed, maar zijn tegelijkertijd moe, er zal soms net wat minder structuur zijn dan aan het begin van het jaar. Grote kans dat als jouw kind na de zomervakantie weer gaat, het na een paar weken heel anders zal zijn. En er komen dan ook echt wel weer jongere kinderen bij. Als de juf geen grote zorgen heeft, hoef je die ook echt niet direct te hebben.

Wat soms kan helpen; overleg met de juf of hij iets mee mag nemen om mee te spelen op de momenten dat het samenspelen nog te lastig is. Bijv. als hij graag met de bal speelt, een bal mee voor tijdens het buitenspelen. Alleen spelen is niet erg, zolang hij er zelf oké mee is. Het samenspelen is in het begin soms gewoon nog teveel en te spannen.

Sterkte

Dat is denk ik het nadeel van een kleine school, er is weinig aan te doen. Als je hem niet van school wilt laten wisselen zal hij in deze klas blijven

Tsja de school kan hier natuurlijk weinig aan doen. Op een kleine school heb je natuurlijk wat minder keus qua vriendjes.
Mijn dochter zit op een “grote” school waar ze 3 groepen 1/2 hebben. Ze zit ook niet bij haar kdv vriendinnetjes want die zijn in een andere groep geplaatst. Ook zijn er veel kindjes al 6 en is het leeftijdsverschil soms groot. Maar er zijn natuurlijk ook veel kindjes van 4 en 5. Mijn dochter speelt juist heel graag met die grote kindjes. Wat ook niet zo handig is want die gaan na de zomer allemaal naar groep 3. Maar ze zal hopelijk wel weer andere kindjes vinden om mee te spelen. Kinderen zijn heel flexibel op deze leeftijd en ze kunnen hun beste vriendje volgende week ineens niet meer aardig vinden en andersom. Je zoontje vindt vast wel iemand. Maar als je wil dat hij meer keus heeft zul je een grotere school moeten hebben.

... misschien nog eventjes thuis houden, over een paar maanden weer proberen, als er meer leeftijdsgenoten zijn en de allergrootsten naar de volgende groep gaan. Er is nog geen sprake van leerplicht met 4 jaar en als hij echt in tranen is en zich (nog) niet fijn voelt, misschien het overwegen waard.

Beetje herkenbaar, hier ook een zoontje die net als 4jarige in de kleuterklas is begonnen en op zoek is naar aansluiting.
We gaan regelmatig naar de speeltuin, waar vaak ook kindjes van zijn kdv zijn, met wie hij weer meteen klikt. Is er voor jullie ook de optie om samen naar een speeltuin te gaan waar leeftijdsgenootjes komen?

Terug
Bovenaan