kleuter net 4 in klas met grotere kinderen

Het is normaal dat vierjarigen nog alleen spelen. Tot 5-6 jaar kan het zelfs. 
Bij ons zijn er vierjarigen die standaard 1-2 dagen thuisblijven. Je zou op zo'n dag naar een ouder-kind dansles/gym/voetbal kunnen doen?
De bibliotheek organiseert ook vaak voorlees-middagen of iets dergelijks. 

Dan kan je kind vanuit de veiligheid van z'n ouders rustig rondkijken en wennen aan kinderen. 
 
Maak je niet al teveel zorgen. Het verschil tussen een kleuter die net in groep 1 zit en een kleuter die bijna naar groep 3 gaat is enorm, dat is niet anders. Mijn zoon (gaat naar groep 4) had echt wel een half jaar nodig om te wennen in groep in groep 1 en contacten te leggen. 
Mijn dochter gaat sinds een paar weken ook naar school. Ze is een enorm sociaal dier, maar ook zij speelt nog veel alleen op school (op het kdv vrijwel nooit, altijd samen). Er zijn ook regelmatig opstootjes, maar alle kinderen zijn moe aan het einde van het schooljaar en daardoor wat meer prikkelbaar. Ze gaat ook niet alle dagen volledig naar school. We halen haar regelmatig voor de middagpauze op. Ze is echt nog op zoek naar haar plekje en dat heeft tijd nodig. Wij hopen dat het in september wat makkelijker gaat wanneer de klas wat kleiner is (klein is bij ons 15 kinderen).
Onze school werkt met hulpkinderen. Een kindje uit groep 2 wordt gekoppeld aan een startend kindje. Ze maken ze wegwijs in de klas en de nieuwe kindjes hebben direct een sociaal contact. Het kindje uit groep 2 voelt zich ook heel groot daardoor. Hebben ze zoiets ook bij jullie?
 
Ja, ze zijn volgens het montessori onderwijs iedere keer afwisselend de jongste, middelste of oudste en ze moeten elkaar wel helpen. Het is inderdaad niet anders dat het klasje zo vreselijk klein is. En dan ook nog de jongste zijn en geen broertjes en zusjes hebben. Want at trekt daar ook wel naar elkaar toe. Het is niet anders. Ik zal me erin moeten berusten. Na de zomervakantie komen er wel een aantal nieuwe kindjes in de klas wel een stuk of 5 tm januari allemaal 4 jarigen dus dat is hoopvol! En hij wordt natuurlijk ook steeds een stukje ouder met onder hem de jongere kindjes... 
 
Wellicht zul je nog wel een paar keer moeten slikken als het inderdaad Montessori onderwijs is. Ook bij de overgang naar groep 3 en 6 zal je kind weer een ukkie zijn. 
En andersom natuurlijk ook. Als hij in groep 2, 5 of 8 zit denk je vast dat het tijd wordt voor de volgende stap. 
Geef het een aantal maanden. 
 
Terug
Bovenaan