KMA

Hi,

Het is nu "bewezen" dat Isa last heeft van de koemelk. We zijn drie weken geleden terug gegaan van H.A. voeding naar standaard voeding, maar dat hebben we geweten. Alle ellende van het begin kwamen weer terug: onrust, spugen, huilen, niet willen drinken, veel poepen... pfff... slapeloze nachten.

Nu we weer terug zijn op de HA voeding wordt het weer rustig. We gaan 1 oktober naar de dietiste om te kijken hoe nu verder, want ze moet ook hapjes gaan eten. En daar is ze ook echt aan toe. Ze kijkt ons het eten uit de mond.

Gr. Tamara.
 
Hoi Tamara,

Balen hoor! Maar ja, je weet nu wat er aan de hand is.
Helaas heb ik hier hetzelfde aan de hand.
Luuk zit als sinds zijn 8ste week aan de pepti en sindsdien gaat het goed met hem. Hij spuugd nog wel, maar hij heeft er geen last van en groeit goed.
Ik ben inmiddels (vanaf 6 maanden) met bijvoeden begonnen. Gewoon vers fruit en verse groenten (heel langzaam, eerst aan het 1 laten wennen en daarna pas iets anders geprobeerd en daaraan laten wennen). Nu ook aardappels, rijst, pasta en vlees. En dat gaat allemaal goed. Alleen het toetje na de warme maaltijd is wat lastig. Omdat ik in eerste instantie dacht dat hij misschien ook een lactoseintollerantie had, net als zijn oudere broer, heb ik soja yoghurt geprobeerd. Nou, dat heb ik geweten....... zo zielig!
Toen maar gewoon 2 schepjes pepti, met nutriton (tegen het spugen, spuugd nog wel, maar minder met nutriton) en rijstebloem erin.
Op het CB zeiden ze dat hij vanaf 7 maanden wel gewone yoghurt of kwark mocht proberen. Dus nu 3 avonden gedaan. Het leek goed te gaan, ook al was er wel weer wat meer onrust en huilen. Het was niet zo erg als na de soja yoghurt. Maar helaas sinds gisterenavond enorm spugen (zelf met de nutriton).
Dus dan maar weer terug naar de pepti met rijstebloem.
Ach ja, geeft ook niks. Hij groeit in ieder geval als kool en daar gaat het om.

Succes met Isa!
 
Overigens was Luuk begonnen met HA voeding (ivm astma en lactoseintollerantie broer) en had toen exact dezelfde klachten als Isa met de gewone voeding.
 
Hey Suus,

Tja, het blijft uitproberen. Probleem is alleen dat Isa niet gelijk reageert, net als Luuk denk ik? het heeft dus 2-3 weken geduurd voordat we doorhadden wat er werkelijk aan de hand is. En nu zijn we weer 2 weken verder en kunnen we zeggen dat het beter gaat. Alleen het spugen, dat is er nog wel.

Ik weet dat ik heel langzaamaan wel mag beginnen met bijvoeden, zeker ook een week hetzelfde geven etc. Maar ik wil gewoon graag begeleiding. Wil wat meer zeker van mezelf zijn. De osteopate gaf aan dat we ook best de Olvarit mogen geven, maar wel een week lang hetzelfde en een beetje basic: aardappeltjes met rijs en groente en kip of vlees. En ik heb wel veel vertrouwen in de osteopate, maar wil gewoon extra begleiding.

En met toetjes begin ik nog helemaal niet! Ben toch al geen fan van melkprodukten zelf, dus bij Isa laat ik ze mooi even weg.

Gr. Tamara.
 
@ Suus: snap je het verband tussen KMA en niet tegen soja-yoghurt kunnen? Onze dochter(2) heeft ook KMA, maar kan dus alleen soja-vla/ soja-yoghurt of iets zelf gekookts eten.

En als tip voor allergieën:
Basiskookboek bij voedselallergie en intolerantie, geschreven door Ineke van Berkel e.a.
ISBN: 978-90-475-0159-6

Onze dietiste heb ik niet zoveel aan, maar een moeder met KMA-kids adviseerde me dit. Ideaal!!
Vooral met sauzen en soepen, vind/vond ik het een ramp.
 
@ Jannetje,

Dank je voor de tip van het boek! Altijd prettig om ook eens iets anders uit te kunnen proberen!
Ik heb begrepen dat kinderen die KMA hebben, vaak ook een allergie hebben voor soja eiwitten.
Zelf was ik een beetje in de veronderstelling dat Luuk een lactoseintollerantie had en niet zo zeer een KMA, vandaar dat ik die soja heb geprobeerd.
Dit omdat mijn andere zoontje dus een lactoseintollerantie heeft.
Maar ik laat het nu voorlopig voor wat het is hoor. Ik kijk over een paar maanden wel weer hoe verder.
Toetje heeft hij ook niet echt nodig, want hij eet verder super goed en hij is flink genoeg (echt een speklap, hahahahha!).
Ik ben bij een dietiste geweest voor mijn andere zoontje, maar ik heb daar ook niet super veel aan gehad. Daarom doe ik het nu ook gewoon zelf.

@ Tamara

Ik kan me voorstellen dat je je graag zeker voelt over wat je met Isa doet. Zeker omdat het ook best lang duurt voor alles weer goed gaat met Isa nadat je iets geprobeerd hebt. Je kan zeker even naar een dietiste gaan, dat kan nooit kwaad.
En dat spugen, ja dat blijft lastig he!
Baal er ook wel van hoor! Zeker nu hij ook andere dingen eet. lekker al zijn lakentjes onder de rode vlekken als er eens ergens tomaat in heeft gezeten. Krijg je er bijna niet meer uit. Maar gelukkig lijkt Luuk er weinig tot geen last van te hebben, dus dan maar wachten tot meneer gaat lopen. Toen was het bij mijn dochter en andere zoon pas over.
Succes in ieder geval met Isa en het bijvoeden.

Groetjes Suus
 
Terug
Bovenaan