knijpen

Hoihoi

Ik heb een vraagje. Ik heb een dochter van 9,5 maand. Ze luisterd eigenlijk best goed. Ze mag niet aan de stereo komen en na een paar keer waarschuwen doet ze dat ook niet meer. Ook heeft ze geleerd dat ze niet mag krassen met haar nagels over de bank.
Maar nu is er een ding dat we niet afgeleerd krijgen. Ze blijft knijpen. We worden elke keer boos. Pakken dan haar handje, zodat ze weet dat dat fout is. Ze begint dan te huilen en zodra ze gestopt is met huilen begint ze weer. Ze lijkt er zelfs plezier in te hebben.
Herkent iemand dit?
Heeft iemand nog tips?

Groetjes Ria
 
Jouw kind is nog veel te jong om te begrijpen wat goed en fout is. Verbieden op deze leeftijd heeft dan ook nog niet zoveel zin. Dat ze op sommige momenten wel luisterd naar "nee" is mooi meegenomen. Maar op het moment dat ze er niet naar luisterd kun je haar dat nog niet kwalijk nemen. Ga er van uit dat wanneer ze niet luisterd naar een verbod of een gebod dit geen moedwil van haar is. Ze is gewoon nog te jong om te bevatten wat het allemaal inhoud. Dus blijf haar rustig vertellen wat er niet mag met "nee", maar wordt niet boos als het niet lukt en ga haar al helemaal niet straffen. Leid haar dan gewoon af van wat ze aan het doen is door haar ergens anders neer te zetten of eenspeeltje te geven. Echt kostbare spullen gewoon een tijdje opruimen voorkomt ook een hoop stress. Pas met een jaar of 2 kan je kind beter omgaan met een verbod, maar ook dan zal ze nog geen voorbeeldig gedrag vertonen omdat ze een verbod dan nog niet zo lang kan onthouden. Pas tussen 3,5 en 4 kun je gaan praten van stout gedrag omdat een kind dan het verbod wel kent en het dan toch doet.
 
Hoi anoniem

Ik ben het niet met je eens. Een kind van 9 maanden snapt meer dan wij denken.
Want waarom kijkt ze dan heel erg ondeugend achterom als ze naar de stereo kruipt? En als ik dan lachend zeg: nee meisje dat weet je. Begint ze ook te lachen en kruipt dan de andere kant op.
Ik weet wel dat een kind van 9 maanden dingen niet kan onthouden, dus dat je elke keer weer nee moet zeggen. En dat vind ik ook niet erg. Maar dat knijpen doet gewoon heel erg zeer en het is gewoon baldadigheid. Dat zie je in haar ogen. Ze doet het ook vooral als ze moe is.
En ja kostbare spullen en andere overbodige spullen hebben we al weggezet om stress te voorkomen. Maar een stereo gaat echt niet weg, dat vind ik te ver gaan.
AFleiden heeft geen zin, want ze doet het toch steeds weer.

Groetjes Ria
 
Ria,

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn zoontje is nu ook 9,5 mnd en weet donders goed wat wel en wat niet mag.

Je ziet gewoon aan zijn ondeugende koppie dat hij weet dat hij bv niet aan de dvd speler mag komen maar het toch lekker nog een keer probeerd, ik hoef maar 1 woord te zeggen en hij gaat als een speer weer weg.
En hij heeft inderdaad ook die tik dat hij afentoe moet knijpen.
Ik moert zeggen dat hij eigenlijk onbewust knijpt tot ik er wat van zeg dan gaat hij bewust knijpen dus ik probeer niet te reageren als hij dat doet kijken of dat helpt.
 
Ria, ben het ook helemaal met je eens. Ze weten het wel degelijk hoor! Aan de stereo komen zij ook niet, want dat weten ze heel goed.

Wat dat knijpen betreft volhouden! Hebben wij ook gedaan en ondertussen snappen ze het verschil tussen knijpen en lief aaien. (Ze zijn nu 10,5 mnd).

Als ze met het handje komen zeg ik meteen al, voorzichtig hè, lief aaien, en geloof het of niet, maar dan kijken ze met grote ogen aan en aaien lief en als ik ze dan prijs eginnen ze te stralen.

Uiteraard gaat het soms nog wel eens mis (meestal omdat ik niet opgelet heb), maar dan kijk ik ook meteen boos en reageer ook boos, dan kijken ze ook weer met grote ogen en maken het daarna weer goed door lief te aaien.

Je moet als je hem dat wilt afleren heel erg bewust doen, en dat is af te leren net als naar een stereo gaan. Het is eigenlijk niks anders.

Groetjes en succes
 
Nou ok, als jullie het allemaal zo goed weten waarom dan om raad gevraagd. Het is echt onzin dames, een kind van 9 maanden kan inderdaad heel guitig kijken maar snap werkelijk niet dat het iets doet wat niet mag. Dat is absolute onzin, kijk er eens wat boekjes op na over ontwikkelingspsychologie. Er is nog geen goed/kwaad besef. "Mag niet" en "stout" liggen volledig buiten de belevingswereld. Maar als jullie dat graag willen geloven, prima. Mensen zien toch alleen maar wat ze zelf graag willen geloven en mij maakt het verder niet uit. Ik vind het alleen zo jammer als ik dan mensen kinderen van die leeftijd zie straffen of stout zie vinden. Er zit namelijk echt geen moedwil bij op die leeftijd. Maar als ik jouw lijn van denken volg Ria, dan zou ik zeggen, gewoon terugknijpen dus. Nogmaals, daar sta ik helemaal niet achter maar dan volg ik jouw lijn van denken. Succes he!
 
Ja natuurlijk reageren de kinderen geschrokken of angstig als jij boos reageert. Maar je kind reageert dan gewoon op jouw boze gedrag, het heeft geen idee dat het zelf de aanleiding is van het boze gedrag.
 
Mijn dochter snapte met 7 maanden al dat de stereo en tv verboden terrein waren. Ze kwam er op een gegeven moment ook niet meer aan. Ik denk dat je het een beetje in het midden moet zoeken. Een kind van deze leeftijd heeft inderdaad geen goed/kwaad besef. Het herkent alleen jouw reactie. Het kind zal bepaalde dingen wel of juist niet doen om een reactie (positief of negatief)van jou te krijgen. Boos worden kan voor een kind ook grappig zijn om te zien, ga maar na... je verheft je stem,je wordt misschien wel rood enz.Het kind snapt niet waarom iets niet mag, overziet geen gevolgen en kan niet invoelen dat het jou in het geval van het knijpen pijn doet.Mijn dochter heeft mij een tijdje geslagen. Des duivels kon ik erom worden!Maar niets hielp. Op een gegeven moment ben ik het gaan negeren, valt niet mee, maar ze hield er wel mee op. Was niet interessant meer want er kwam geen reactie.Misschien heb je hier wat aan . Groetjes Maartje
 
Terug
Bovenaan