Hoi Diana,
Allereerst wil ik natuurlijk sorry zeggen want dit is een mega late reactie, maar hopelijk lees je dit alsnog en heb je er eventueel iets aan. Geen idee natuurlijk...
Mijn naam is Tanja en jouw verhaal is echt heel herkenbaar!!! Snap dat je een trotse moeder bent van je 2 prachtige dochters. Mijn oudste dochter heet Evie en ook ik ben bevallen van een tweede dochter. Jana is haar naam en tijdens de bevalling bleek haar hartje niet meer te kloppen. Ik ben een maand geleden (9-4-2023 om 01.20u) bevallen van Jana, ze werd stilgeboren. Haar nekje bleek 4 keer (los) omstrengeld door de navelstreng en de navelstreng bleek ook echt een strakke ware knoop te hebben. Ze was 50cm, woog 3260 gram en geboren op een termijn van 39+5. Ik had gisteren de eerste controle-afspraak bij de gynaecoloog en hoewel er nog uitslagen van placentaonderzoek volgen enzo is voor nu (en zeker als alle andere dingen zijn uitgesloten) de ware strakke knoop de meest waarschijnlijke doodsoorzaak. De gynaecoloog zei juist dat de knoop er echt strak uitzag en dat ze zo op het oog al weet dat er geen doorbloeding kan zijn geweest. En dat zoiets vrij acuut gaat ook. 100% uitsluitsel zullen ze nooit kunnen geven overigens. Maar als ik dus jouw verhaal zo lees snap ik niet dat een gynaecoloog/verloskundige zoiets kan zeggen. Zijn andere dingen zoals infectie, zwangerschapsvergiftiging, placentaloslating of problemen in aanleg / afwijkingen uitgesloten? Dan lijkt me ook in jouw geval (al ben ik natuurlijk geen arts, wel verpleegkundige trouwens haha) de strakke knoop in ieder geval de meest waarschijnlijke oorzaak. Hopelijk kun je er wat mee en hoop dat alles goed gaat met je! Groetjes, Tanja